Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
15.1 volt California hh acculader
15.1 volt California hh acculader
Hallo,
Onze nieuwe (1992) t4 Californië als ik daar 220 volt op aansluit, dan loopt het voltage voor bovenin op het paneel op tot 15.1 volt en gaat die melding knipperen, en de huishoud accu die gaat "koken". (Vloeistof niveau heb ik wat bijgevuld maar was eigenlijk goed) Een of andere 100 ah "gewone" solar en goed voor andere dingen accu.
Met de originele acculader losgekoppeld, kan ik hem met mijn ctek 7.0 Amp opladen, als deze vol aangeeft, dan is het voltage 12.6 volt.
Om hem wat te testen hebben we de koelkast op 5 graden gezet en deze 2 nachten en 1 dag met een paar flessen water erin aangezet.
Daarna was het voltage 11.9 en de koelkast koelde nog.
Vraag is, is die originele acculader defect, dat hij naar 15.1 gaat en dat het voltage display gaat knipperen,
Of kan het liggen aan de accu die erin zit.
Er zit trouwens maar 1 huishoud accu in, maar ruimte en aansluit kabels voor een 2e.
Hoort de koelkast en evt de standkachel niet vanzelf uit te gaan onder een bepaald voltage?
De handleidingen bij de auto zijn trouwens in het Duits, op zich niet zo een ramp maar zou mooi zijn als ik ergens een vertaling vond.
Bernhard
Onze nieuwe (1992) t4 Californië als ik daar 220 volt op aansluit, dan loopt het voltage voor bovenin op het paneel op tot 15.1 volt en gaat die melding knipperen, en de huishoud accu die gaat "koken". (Vloeistof niveau heb ik wat bijgevuld maar was eigenlijk goed) Een of andere 100 ah "gewone" solar en goed voor andere dingen accu.
Met de originele acculader losgekoppeld, kan ik hem met mijn ctek 7.0 Amp opladen, als deze vol aangeeft, dan is het voltage 12.6 volt.
Om hem wat te testen hebben we de koelkast op 5 graden gezet en deze 2 nachten en 1 dag met een paar flessen water erin aangezet.
Daarna was het voltage 11.9 en de koelkast koelde nog.
Vraag is, is die originele acculader defect, dat hij naar 15.1 gaat en dat het voltage display gaat knipperen,
Of kan het liggen aan de accu die erin zit.
Er zit trouwens maar 1 huishoud accu in, maar ruimte en aansluit kabels voor een 2e.
Hoort de koelkast en evt de standkachel niet vanzelf uit te gaan onder een bepaald voltage?
De handleidingen bij de auto zijn trouwens in het Duits, op zich niet zo een ramp maar zou mooi zijn als ik ergens een vertaling vond.
Bernhard
- Multivan Generation
- Berichten: 33893
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 15.1 volt California hh acculader
Je hebt veel vragen.
Voor het downloaden van een Nederlandstalige handleiding van de camper,
kun je eens kijken op http://www.poptop.nl" onclick="window.open(this.href);return false;.
Groeten Peter
Voor het downloaden van een Nederlandstalige handleiding van de camper,
kun je eens kijken op http://www.poptop.nl" onclick="window.open(this.href);return false;.
Groeten Peter
Re: 15.1 volt California hh acculader
Hoi Bernhard,
15,1V is inderdaad te hoog en daardoor gaat je accu koken.
De oorzaak kan een defect in de lader zelf zijn of een onderbreking in de (draden naar de) NTC weerstand die op de lader is aangesloten. De NTC zelf zit in de ruimte van de huishoudaccu.
15,1V is inderdaad te hoog en daardoor gaat je accu koken.
De oorzaak kan een defect in de lader zelf zijn of een onderbreking in de (draden naar de) NTC weerstand die op de lader is aangesloten. De NTC zelf zit in de ruimte van de huishoudaccu.
Groeten, Bert
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: 15.1 volt California hh acculader
Stuur Henk maar even een mail hierover.
memberlist.php?mode=viewprofile&u=5498" onclick="window.open(this.href);return false;
Egbert
memberlist.php?mode=viewprofile&u=5498" onclick="window.open(this.href);return false;
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- HenkK
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
- Locatie: Amsterdam- 06.26888522
- Contacteer:
Re: 15.1 volt California hh acculader
Als de lader 15.1 volt geeft, is het aannemelijk dat de NTC voeler defect is of de verbinding is onderbroken. Deze NTC weerstand moet 470 Ohm zijn. Het is mogelijk om in de bestaande behuizing een nieuwe NTC weerstand te monteren.
In de standaard situatie kun je de bedrading van de NTC behuizing aftrekken. je hebt dan 2 pinnetjesover, monteer hier even tijdelijk een 470 Ohm weerstand tussen. De spanning die de lader dan geeft moet, volgens specificatie 13.8 volt zijn.
Een nieuwe NTC in de behuizing monteren is zelf te doen, als je netjes en snel kunt solderen. Vanaf de voorzijde uitboren met 5,5 mm boortje, door en door. NTC voorzien van 2 draadjes, afwerken met krimpkousje. Opvullen met een isolerende pasta. bedrading met een N-Lock stekker van 3M op de oude pinnetjes aansluiten.
NTC weerstanden van 470 Ohm heb ik hier liggen.
Henk
In de standaard situatie kun je de bedrading van de NTC behuizing aftrekken. je hebt dan 2 pinnetjesover, monteer hier even tijdelijk een 470 Ohm weerstand tussen. De spanning die de lader dan geeft moet, volgens specificatie 13.8 volt zijn.
Een nieuwe NTC in de behuizing monteren is zelf te doen, als je netjes en snel kunt solderen. Vanaf de voorzijde uitboren met 5,5 mm boortje, door en door. NTC voorzien van 2 draadjes, afwerken met krimpkousje. Opvullen met een isolerende pasta. bedrading met een N-Lock stekker van 3M op de oude pinnetjes aansluiten.
NTC weerstanden van 470 Ohm heb ik hier liggen.
Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
www.hrwerkplaats.nl
Re: 15.1 volt California hh acculader
Bedankt voor de reacties,
de poptop handleiding is wel handig,
Op mijn dashboard zit trouwens een (extra?) knop met een S erop, geen idee wat die moet doen... in mijn duitse handleiding staat die niet, die handleiding is van 1995 terwijl onze bus van 1992 is.
Betreft de acculader:
De stekker (niet de 220 volt, maar de rechtse stekker, met een rijtje stroomkabels) op de lader zat in eerste instantie niet helemaal goed, waardoor hij sowieso al niet oplaadde, die had ik wat vaster geduwd waardoor hij dus wel oplaadde en naar 15.1 volt ging, kan het ook zijn dat ik die stekker nog eens beter moet proberen te bevestigen, of heeft die NTC daar niets mee te maken?
Met een soldeerbout, kan ik op zich wel iets, als ik weet wat ik precies waar doen moet, het zou wel een uitdaging zijn, maar misschien is dit iets wat ik toch moet laten doen ...
Hieronder de lader zoals die in mijn bus zit:
![Afbeelding](http://1bp.nl/urly/IMG-20140610-WA0007.jpg)
![Afbeelding](http://1bp.nl/urly/IMG-20140610-WA0008.jpg)
de poptop handleiding is wel handig,
Op mijn dashboard zit trouwens een (extra?) knop met een S erop, geen idee wat die moet doen... in mijn duitse handleiding staat die niet, die handleiding is van 1995 terwijl onze bus van 1992 is.
Betreft de acculader:
De stekker (niet de 220 volt, maar de rechtse stekker, met een rijtje stroomkabels) op de lader zat in eerste instantie niet helemaal goed, waardoor hij sowieso al niet oplaadde, die had ik wat vaster geduwd waardoor hij dus wel oplaadde en naar 15.1 volt ging, kan het ook zijn dat ik die stekker nog eens beter moet proberen te bevestigen, of heeft die NTC daar niets mee te maken?
Met een soldeerbout, kan ik op zich wel iets, als ik weet wat ik precies waar doen moet, het zou wel een uitdaging zijn, maar misschien is dit iets wat ik toch moet laten doen ...
Hieronder de lader zoals die in mijn bus zit:
![Afbeelding](http://1bp.nl/urly/IMG-20140610-WA0007.jpg)
![Afbeelding](http://1bp.nl/urly/IMG-20140610-WA0008.jpg)
Re: 15.1 volt California hh acculader
Nee, deze fotos heb ik al een paar weken geleden gemaakt, en dan zou ik eerst moeten weten waar ik die NTC vind / waar ik dat kan meten. Aan een missend boutje, wat ik elders terugvond, te zien heeft een vorige eigenaar de lader waarschijnlijk al eens eruit gehaald.
ik heb de lader niet eruit gehad, enkel de stekker steviger erin gedaan, en toen die 15.1 bleek te geven over langere tijd heb ik de 220 volt stekker eruit getrokken.
En dan moet ik kijken of ik nog een werkend meetapparaat heb (of ergens lenen).
Zit nu even verder te kijken op het forum naar NTC...
ik heb de lader niet eruit gehad, enkel de stekker steviger erin gedaan, en toen die 15.1 bleek te geven over langere tijd heb ik de 220 volt stekker eruit getrokken.
En dan moet ik kijken of ik nog een werkend meetapparaat heb (of ergens lenen).
Zit nu even verder te kijken op het forum naar NTC...
Re: 15.1 volt California hh acculader
Hallo Bernhard,
De NTC zit vlakbij de huishoudaccu en gaat met 2 draadjes naar de stekker van de lader. Is makkelijk te zien.
Jouw link gaat naar een andere NTC, die in de lader zelf zit. Die heeft niets met jouw probleem te maken.
De NTC zit vlakbij de huishoudaccu en gaat met 2 draadjes naar de stekker van de lader. Is makkelijk te zien.
Jouw link gaat naar een andere NTC, die in de lader zelf zit. Die heeft niets met jouw probleem te maken.
Groeten, Bert
Re: 15.1 volt California hh acculader
Dank voor de reacties,
Intussen de tijd gehad het volgende te bekijken.
onderstaande link gaat naar wat fotos van mijn oplader / wat ik denk dat de NTC is, die ik met een eenvoudig geleend metertje gemeten heb rond de 5x100 Ohm (zie foto)
fotos
Tevens heb ik de acculader eruit gehad en even open gemaakt, daar blijkt op de plastic isolatie een schroeiplek te zitten, maar ik zie geen doorgebrand onderdeel (voor zover ik dat kan zien...)
En een stekker is ook doorgebrand lijkt het en dat een vorige eigenaar / reparateur het met draden gesoldeerd heeft. Dus op de fotos zichtbaar. Ziet er dus uit alsof de oplader al eens wat te verduren heeft gehad.
ook in de stekker waar de draden van de NTC (als ik het goed heb) aankomen, was het ongeveer 5x100 Ohm.
Intussen de tijd gehad het volgende te bekijken.
onderstaande link gaat naar wat fotos van mijn oplader / wat ik denk dat de NTC is, die ik met een eenvoudig geleend metertje gemeten heb rond de 5x100 Ohm (zie foto)
fotos
Tevens heb ik de acculader eruit gehad en even open gemaakt, daar blijkt op de plastic isolatie een schroeiplek te zitten, maar ik zie geen doorgebrand onderdeel (voor zover ik dat kan zien...)
En een stekker is ook doorgebrand lijkt het en dat een vorige eigenaar / reparateur het met draden gesoldeerd heeft. Dus op de fotos zichtbaar. Ziet er dus uit alsof de oplader al eens wat te verduren heeft gehad.
ook in de stekker waar de draden van de NTC (als ik het goed heb) aankomen, was het ongeveer 5x100 Ohm.
Re: 15.1 volt California hh acculader
Hoi Bernhard,
Je bent goed bezig! De vorige eigenaar heeft de voeding wel wat knullig gerepareerd met die draadjes. Die verbrande connector is een bekend probleem.
500 Ohm bij 20C is een goede waarde, dus de NTC is goed. Het lijkt er op dat het NTC signaal in de voeding ergens onderbroken is.
Je bent goed bezig! De vorige eigenaar heeft de voeding wel wat knullig gerepareerd met die draadjes. Die verbrande connector is een bekend probleem.
500 Ohm bij 20C is een goede waarde, dus de NTC is goed. Het lijkt er op dat het NTC signaal in de voeding ergens onderbroken is.
Groeten, Bert
Re: 15.1 volt California hh acculader
Waarschijnlijk gaat dit nog even duren,
En misschien kan ik nog vragen of iemand het voor mij wil repareren... aangezien het voor mij toch wat lastig wordt...
En misschien kan ik nog vragen of iemand het voor mij wil repareren... aangezien het voor mij toch wat lastig wordt...
- HenkK
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
- Locatie: Amsterdam- 06.26888522
- Contacteer:
Re: 15.1 volt California hh acculader
Op de foto's is te zien dat de condensator naast de brugcel is vervangen, raadzaam is alle papier condensatoren te vervangen en de verbindingen tussen beide printjes betrouwbaarder te maken. Bij het uit vergroten van 1 van je foto's zie ik een onderdeeltje(diode) die vermoedelijk defect is. Je lader krijgt hierdoor niet het juiste NTC signaal en de uitgangsspanning gaat naar 15.1 volt als vaste waarde. Op deze 15.1 volt kan het Display reageren en de koelkast en nog een paar functies blokkeren .
Gr. Henk
Gr. Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
www.hrwerkplaats.nl
Re: 15.1 volt California hh acculader
Het is goed te doen. Mede dankzij de handige tips die ik van Henk kreeg heb ook ik alle door hem voorgestelde onderdelen vervangen en de omvormer/lader doet het weer prima! (henk, mag ik jouw tips hierheen kopiëren?)Bernhard schreef:Waarschijnlijk gaat dit nog even duren,
En misschien kan ik nog vragen of iemand het voor mij wil repareren... aangezien het voor mij toch wat lastig wordt...
voor:
![Afbeelding](http://i1098.photobucket.com/albums/g376/erik988/Busverbouwing/01_zps6ef789c6.jpg)
na:
![Afbeelding](http://i1098.photobucket.com/albums/g376/erik988/Busverbouwing/05_zpsa2abd11b.jpg)
vervangen:
![Afbeelding](http://i1098.photobucket.com/albums/g376/erik988/Busverbouwing/04_zps3dfe3c82.jpg)
Al ruim 500.000 km plezier met de T4
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 15.1 volt California hh acculader
Ik heb hem al naar Henk opgestuurd :)