Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Jullie mening graag mbt een reparatie

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart H
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 apr 2013, 09:25
Locatie: Eindhoven

Jullie mening graag mbt een reparatie

Bericht door Bart H »

4 weken geleden wilde ik de auto starten en toen kwam er rook rechts voor onder de motorkap vandaan.
(mijn vriendin vertelde toen dat hij op de snelweg wel wat bromde de dag ervoor maar daarna weer niks aparts deed dus ja)

ANWB gebeld stond bij vrienden voor de deur en die dachten de dynamo, bus weggesleept naar mij thuis.

Ik samen met een beunhaas (werk door de weeks bij een VW-dealer en vrienden van me hebben er een polo in onderhoud wat prima gaat) er naar gekeken wat te doen.
We hebben hem met een ambulance naar zijn garage box gebracht en hij zou het open halen en kijken wat er mis mee was.

Conclusie, krukaspoelie was kapot, trillingsdemper was kapot en er was rubber van de trillingsdemper op de spanrollen gekomen waar de distributieriem overheen loopt, gelukkig was de riem nog niet kapot.
Die zat trouwens zo strak opgespannen dat hij hem door heeft moeten knippen kreeg hem anders niet los.
Toen ook de dynamo bekeken en die lagers waren zo versleten dat je hem met de hand bijna niet rond kreeg terwijl die dus erg soepel moet lopen dus daar heeft hij een revisie dynamo gepakt.

Ik had hem ook verteld dat de distributieriem + toebehoren vervangen moesten worden nu we het zo ver open hadden liggen (moest anders volgend jaar toch)

Hij heeft er behoorlijk lang over gedaan omdat hij natuurlijk alleen in de avonduren werkt, wat onderdelen moest bestellen waar wat levertijd op zat, pinksteren en hemelvaart hebben er tussen gezeten al met al een hele tijd al zonder bus.

Nu afgelopen weekend had hij alles klaar en zou het klaar zijn, dus ik ga hem zaterdag ophalen en hij zegt tegen me, doordat de trillingdemper defect is gegaan is de stuurbekrachtigingspomp ook kapot gegaan door de trillingen….

Ik zat qua onderdelen al op een goede 1200,- alles bij elkaar dit grapje kost me ook weer 220,- alleen al qua onderdeel.

Ik begin een aantal dingen voort te wantrouwen, klopt het dat een kapotte trillingsdemper daar de oorzaak van kan zijn ? Of kan het goed zijn dat dit gebeurt is tijdens de werkzaamheden ? kan ik dit überhaupt achterhalen of heb ik gewoon pech.
De bus heeft toen hij kapot was 1 week bij mij voor de deur gestaan en toen lekte er geen stuurbekrachtingingsvloeistof afgelopen weekend toen hij het mij vertelde lekte het wel er lag bij hem een klein plasje en later bij mij thuis ook.
Begint het pas te lekken als je gaat rijden omdat hij het dan rond pompt ? of klopt mijn wantrouwen dat deze niet kapot was ?

De kostenpost word voort erg groot maar goed ik heb de bus toch nodig dus ga hem nu ook goed laten maken maar ik was benieuwd naar jullie gedachten gang…..
2.5 TDI 102pk bj 2003 --》in ombouw fase naar camper
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Jullie mening graag mbt een reparatie

Bericht door Geert G »

Moeilijk te zeggen, als je iets niet zelf kunt zien.
Werkt de stuurbekrachtiging, of doet ie niks?
De pomp moet bekant net zo makkelijk rond draaien, als een dynamo.

Op het moment dat jij aan het stuur draait begint ie te persen.
Die van mij zit er nu 305.000 op, en heeft ook wel eens gelekt.
Was een kwestie van de banjo bout iets strakker aan te draaien. Begin daar maar eens mee.
Later met verversen/ spoelen (TC verhuurt hiervoor een speciaal spoelapparaat) 2 nieuwe koperen ringen tussen gezet.

This niet zo moeilijk te controleren of ie lekt:
Vooras ophoog, zodat de wielen vrij lopen.
Motor starten, daarna een paar keer van linksom + rechtsom draaien aan het stuur.
Begint ie dan te lekken??
Op deze manier ontlucht je ook, tijdens vloeistof verversen.

Voor hetzelfde geld zit er metaalgruis in.
Meestal komt dit van het stuurhuis vandaan, door slijtage.

By te way: Stuurbekrachtigingspompen, liggen er zat op de sloop, voor een paar tientjes. (Peter v.d. Laar, Gemert)
Anders effe aan Pascal vragen, en mee laten nemen naar z'n werk.
Das niet zo ver bij jou vandaan. (Turnhout > Geel)
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: Jullie mening graag mbt een reparatie

Bericht door Bertel388 »

Als de krukaspully/trillingsdemper vervangen is en verder de distributieonderdelen, dan is 1200 euro een hele hap geld voor alleen de onderdelen. Dat de trillingsdemper de oorzaak is van een defecte stuurpomp.... zou kunnen maar is niet direct voor de hand liggend. Kan net zo goed gewoon slijtage zijn al schijnen ze niet snel te slijten. Verkeerde montage of dat het tijdens montage misgegaan is, lijkt mij niet echt logisch. Al met al niet goed op afstand te verklaren.....

Ik heb ooit hetzelfde bij de hand gehad, rubber van de trillingsdemper compleet doorgesleten. Ik was toentertijd 700 euro kwijt bij een garage, incl. montage! Toen is de complete distributie incl. waterpomp vervangen.

Je vroeg een mening: Voor wat ie waard is: Ik denk dat je bij de VW garage een vergelijkbaar tarief had betaald, misschien een fractie meer maar dan was het vast sneller klaar geweest.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Jullie mening graag mbt een reparatie

Bericht door Multivan Generation »

@ Bart,
de laatste keer dat je hier was heb je toen wel olievlekken op de stoep achtergelaten,
of dat motorolie was of stuurbekrachtigingsolie dat weet ik niet.
Ik heb je toen de foto nog opgestuurd, dus het zou kunnen, wat de monteur zegt..
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jullie mening graag mbt een reparatie

Bericht door whizzi »

Bij de garage waar ik mijn bus altijd breng hebben ze +/- een jaar geleden de hele rambam (krukaspoelie/trillingsdemper + distributieriem + waterpomp + spanrollen) vervangen en bleek mijn krukas zelf ook niet helemaal lekker meer te zijn (deze had teveel speling). Daar was ik totaal (dus onderdelen+arbeid) net iets over de €1000 inc BTW voor kwijt om alles te repareren.

Ik heb geen idee hoe duur een stuurbekrachtigingspomp is of een gereviseerde dynamo is, maar ik heb het idee dat het nogal prijzig is geworden.

Aan de andere kant, als je distri-riem was geknapt was je waarschijnlijk rond de €2500 aan het reviseren van de motor.. aan onderdelen alleen ;)
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Plaats reactie