Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

help Problemen instrumentenpaneel

vragen over de T4
Plaats reactie
Jimco
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jun 2014, 20:10
Locatie: Delft

help Problemen instrumentenpaneel

Bericht door Jimco »

Ik heb een 2.4D uit 1992

Mijn probleem begon met het niet meer werken van de temp en brandstof meter, de oorzaak hiervan had ik zo gevonden hier op forum.
Na het opnieuw solderen van de spanningsregelaar werkt de meters weer prima.
Helaas had zich een nieuw probleem aangedaan, nu werken het voorgloei lampje en de toerenteller niet meer.
Vervolgens weer de cockpit uit elkaar, en de aansluiting van de stekker ook maar opnieuw gesoldeerd, helaas zonder resultaat.
Ik heb de aansluiting op de dynamo al gecontroleerd, deze geeft signaal.
Iemand nog suggesties, of is de cockpit gewoon overleden?

Alvast bedankt voor jullie reacties
WillemK
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jun 2014, 20:24
Locatie: Driel

Re: help Problemen instrumentenpaneel

Bericht door WillemK »

Sorry dat ik even meelift, maar omdat jij kersverse ervaringsdeskundige bent...

Ik heb hetzelfde probleem met m'n tellers en ga ze z.s.m. doorsolderen. Maar wat ik me afvraag en niet kan vinden is of het niet werken van de tellers effect heeft op het wel/niet koelen van je motor (voorgloeien duurt namelijk nu ook een halve minuut) maar na 20 min stationair draaien (slangen zijn boven en onder warm) slaan de ventilators nog steeds niet aan. Is dat normaal, komt dat door de tellerunit of weer ergens anders door?

En dan om jou misschien te helpen heb ik het elektrisch schema erbij gezet. De twee meest rechtse pijltjes heb je gesoldeerd, die links daarvan (TT) is je toerenteller. Voorgloeien moet er ook bij zitten (VG) maar die kan ik ff zo snel niet vinden.
Bijlagen
WP_20140616_001.jpg
1992 VW T4 Multivan 2.4D
Jimco
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jun 2014, 20:10
Locatie: Delft

Re: help Problemen instrumentenpaneel

Bericht door Jimco »

Geen probleem om mee te liften willem.
Het niet functioneren van je fan heeft niet te maken met je cockpit, toen mijn temp meter het niet deed, werkte de fan prima.
Je fan wordt geregeld door een thermo schakelaar, welke denk ik gewoon in je radiateur zit.
Henk T
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:22
Locatie: Wagenborgen

Re: help Problemen instrumentenpaneel

Bericht door Henk T »

Onder tips en trucs,

Daar heb je ook een electrisch schema van de koelfans en de thermoschakelaar.
http://members.home.nl/weetjewel01/down ... /blz17.zip
Je kunt deze thermoschakelaar ook simpel even doorverbinden om te kijken of het dan wel werkt.

Wat betreft het cockpit probleem, heb ik geen idee.

mvg henk
1,9 TD 2002
Westfalia California 2,4 1995
WillemK
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jun 2014, 20:24
Locatie: Driel

Re: help Problemen instrumentenpaneel

Bericht door WillemK »

Dank voor de tips! Ik ga sowieso vanavond maar eens tijd maken om dat instrumentenpaneel eruit te halen. Maar het is toch vreemd dat de fans niet aanslaan, de voorgloei 30 sec duurt en dat ook de instrumenten het niet doen. Mijn (klein beetje) ervaring leert toch dat dat wel eens met elkaar te maken kan hebben.

@Jimco: Vandaag heb ik bij een garage nagevraagd voor mijn probleem en gelijk ook jouw ding voorgelegd. Hij denkt dat je misschien toch iets verkeerd gesoldeerd hebt en je beter kunt vervangen. Maar goed, vervangen doet een garage natuurlijk eerder dan onderzoek doen en pielen met printplaten, dus een echt antwoord op je vraag hoe je het zelf op kunt lossen is het ook niet echt...
1992 VW T4 Multivan 2.4D
Jimco
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jun 2014, 20:10
Locatie: Delft

Re: help Problemen instrumentenpaneel

Bericht door Jimco »

Gister weer aan het stoeien geweest, Voorgloei lampje doet het weer, had het lampje verkeerd om teruggezet in de houder. (ging er niet vanuit dat deze + en - pootjes hebben)
Instrumentenpaneel zonder kap aangesloten in de bus, en toen gemeten of het signaal bij de teoernteller komt, maar krijg daar geen signaal.
Toerenteller werkt nog steeds niet, maar na het checken van de E schema's, wel erachter gekomen dat waarschijnlijk bij mij de kabel van het W contact van de dynamo niet blauw is (zoals ik ergens gelezen had in een ander topic) maar rood/zwart.
Dus voor donderdag op het programma: nogmaals signaal van de dynamo checken nu op rood/zwart als die goed is, de kabel in de stekker van het instrumentenpaneel ook meten.
Duurt ff, maar ik heb er vertrouwen in dat het goed komt, met dank aan de link de E-schemas.
@Willem thanx voor het navragen.
WillemK
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jun 2014, 20:24
Locatie: Driel

Re: help Problemen instrumentenpaneel

Bericht door WillemK »

Klokken uit elkaar gehaald, werkt de brandstofmeter wel gewoon, maar bij het uit elkaar halen vloog de temperatuur opeens naar 110 en blijft daar. Zo warm is het niet op m'n keukentafel...

Iemand een idee hoe dat kan of wat ik er aan moet doen?
unnamed.jpg
UPDATE: Vastzittende naald is opgelost, er was iets in de brandstofmeter losgeschoten (bij het puntje van de schroevendraaier). Voorgloeien duurt nog steeds 30 seconden.
unnamed (1).jpg
1992 VW T4 Multivan 2.4D
Jimco
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jun 2014, 20:10
Locatie: Delft

Re: help Problemen instrumentenpaneel

Bericht door Jimco »

Mijn voorgloeilampje brand ook 3o sec.
Las in een ander topicdat je de echte voorgloeitijd kunt met op de akku, spanning zakt iets naar beneden tijdens het voorgloeien. Dus als je dit timed weet je of het gloeien zelf ook echt 30 seconden duurt of toch korter.9ik heb dit zelf niet gechecked, misschien morgen even testen.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: help Problemen instrumentenpaneel

Bericht door Geert G »

@Willem,

½ minuut voorgloeien heeft niks met het dashboard te maken.
Vroeger had je met indirect ingespoten diesels, o.a 2.4 & 1.9, twee soorten gloeisystemen:
Langzaam gloeiers & snelgloeiers.........
Langzaamgloeiers trekken minder ampère weg.

Je kunt er een snelgloei systeem van maken door:
1) gloeistiften vervangen door snelgloei exemplaren
2) Gloei relais dient ook vervangen te worden, door een snelgloei exemplaar.

Zie hier onderdelenlijst:
Bosch snelstart systeem 0 250 201 933 = snelgloei relais zonder gloeistiften.
Beru : http://www.beruparts.com/product.sc?productId=497" onclick="window.open(this.href);return false;


Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
WillemK
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jun 2014, 20:24
Locatie: Driel

Re: help Problemen instrumentenpaneel

Bericht door WillemK »

Bedankt voor de tip Geert, ga ik eens naar kijken.

Nou heb ik alles gesoldeerd en teruggezet. De brandstofmeter geeft mooi het peil aan, maar de temperatuur blijft op nul staan. Het lijkt me dat als 1 van de 2 het doet, het in ieder geval niet meer aan de spanningsregelaar zal liggen. Heeft iemand een tip hoe ik kan testen of het instrumentenpaneel nog steeds niet goed werkt, of dat de thermostaat niks doet (of nog iets anders?).
1992 VW T4 Multivan 2.4D
WillemK
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jun 2014, 20:24
Locatie: Driel

Re: help Problemen instrumentenpaneel

Bericht door WillemK »

Net de hele zooi weer open gehaald, want het controlelampje van de temperatuur deed het niet bij contact maken. Blijkt de diode (het led lampje) van de temperatuur veel te korte pootjes te hebben, die deed dus niets. Diode van de olie op de plaats van de temperatuur gedaan, nu knippert het temperatuur lampje 3 keer bij contact en gaat uit.

Helaas, de motor even een paar minuten laten lopen, geen resultaat op de temperatuurmeter, maar het temperatuur waarschuwingslampje blijft wel uit.

Heeft iemand hier ervaring mee? echt alle tips zijn meer dan welkom.
unnamed (2).jpg
Er zit dus nu geen olie waarschuwings lampje in.
1992 VW T4 Multivan 2.4D
Plaats reactie