Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stuurhuis vervangen

vragen over de T5
Plaats reactie
pjvlb
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:24
Locatie: Salland

Stuurhuis vervangen

Bericht door pjvlb »

Mijn T5 1.9 TDI (62KW) uit 2006 heeft inmiddels ongeveer 55.000 KM gelopen. Zelf heb ik inmiddels ongeveer 8000 KM met de auto gereden en hij bevalt mij eigenlijk beter dan verwacht. Maar er blijft één ding waar ik me mateloos aan erger en dat betreft een kleine speling op het stuur. Alles is gecheckt en goed bevonden, nergens zit speling op (rubbers, stuur- en fusee-kogels etc.) dus het enige wat overblijft is het stuurhuis zelf. In rechtuit stand heb je ongeveer 8 mm speling op het stuur. Net te weinig om het in alle gevallen te ervaren maar voldoende om je zwaar aan te ergeren als het bijv. een beetje waait of wanneer het wegdek slecht is. Als de auto stil staat (motor uit) dan voel je de speling ook, dus ik heb het idee dat het speling is die op het tandwiel/ronsel van het stuurhuis zelf zit.
Volgens de garage is er niets aan de hand en hoort dit nu eenmaal bij een bedrijfswagen! Het zou iets te maken hebben met de kleppen in de stuurbekrachtiging, daar zit enige vertraging op en dat veroorzaakt de speling! Maar hoe kan het dan dat de speling ook waarneembaar is wanneer de auto niet loopt?
Hoe dan ook, ik heb meerdere T5's gereden en die hadden helemaal geen last van stuurspeling, dus dat verhaal wil er bij mij dan ook niet in!
Ik zie dan ook eigenlijk maar één mogelijkheid en dat is het vervangen van het stuurhuis zelf.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit zelf te doen en zo ja, hoeveel werk is het dan ongeveer? Wat kost het wanneer je dit bij de garage laat doen?

Alvast bedankt voor de reacties!
Plaats reactie