Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verlagen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Verlagen

Bericht door jorritK »

Ik heb een probleem na het verlagen van de achterzijde. Origineel: Caravelle 9 pers. Nu: California Event, originele schokdempers (nog wel).
Achterzijde is nu na het verlagen als volgt: Links, eibach pro veer met bovenaan een originele 12 mm schijf. Rechts, eibach pro veer met bovenaan een 5 mm schijf. Ik heb dit gedaan om zodoende het schuin staan tegen te gaan. Met de oude veren had ik deze schijven ook al gemonteerd. Ik heb nu ongeveer een 5 mm verschil in hoogte aan de achterzijde.

De voorzijde is een ander verhaal. 2 jaar terug heb ik achter wat verlaagd dmv de dunnere schijven en de voorzijde naar mijn weten evenredig naar beneden gedraaid. Ik meet nu op de torsie draadeinden het volgende: 51 mm links en 63 mm rechts. Dit resulteert in een voorzijde die aan de bestuurderszijde ca. 15 mm lager is tov de passagierszijde.

Ik wil nu graag de voorzijde nog iets naar beneden draaien (zit erg vast overigens) maar hoe krijg ik dat verschil enigzins gecompenseerd? Het antwoord lijkt natuurlijk simpel maarrr....
Ik weet dat hier al regelmatig over geschreven is, maar toch zou ik jullie nog eens om een mening willen vragen.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Verlagen

Bericht door sgsdebruijn »

Ik gebruik linke een extra schijf van 5mm, klopt aardig. Heb ook Eibach.
Lengte draadeinden torsie is nooit gelijk.

Bestuurderskant vaster (langer draadeind) draaien of als je omlaag wil bijrijderskant losser (korter draadeind) draaien
Of iets er tussen in.
Dacht dat 1cm draadeind ongeveer 2cm hoogteverschil opleverde
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Verlagen

Bericht door jorritK »

Dan lijkt het erop dat ik toch eerst rechts even wat moet lossen zodat hij weer recht komt te staan. Vervolgens beide moeren iets losser om de voorkant nog iets evenredig te laten zakken. Ik zou niet weten hoe ik het anders op kan lossen.

Dat er verschil zit in de afstand van bv de torsiemoer tov het einde draadeind, weet ik, maar is dat verschil bij alle t4's gelijk? Zoals ik al schreef zit er bij mij 12 mm verschil in.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Verlagen

Bericht door Pascal-141 »

jorritK schreef:Dan lijkt het erop dat ik toch eerst rechts even wat moet lossen zodat hij weer recht komt te staan. Vervolgens beide moeren iets losser om de voorkant nog iets evenredig te laten zakken. Ik zou niet weten hoe ik het anders op kan lossen.

Dat er verschil zit in de afstand van bv de torsiemoer tov het einde draadeind, weet ik, maar is dat verschil bij alle t4's gelijk? Zoals ik al schreef zit er bij mij 12 mm verschil in.
Nee , dat verschil is niet bij alle T4 hetzelfde . Er zit altijd wel wat verschil op de draadstangen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1291
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Verlagen

Bericht door heartbeat »

jORRIT

ivm dat het een camper nu geworden is is hij een heel stuk zwaarder aan linker zijde dat doe je achter idd met die rubberschijven compenseren
voor zal je met de moeren los en of vast draaien ook zo goe mogelijk recht zien te krijgen en ja dan zit er een aardig verschil tussen links en rechts in hoever die er op zitten ik heb mijn bus zoveel mogelijk recht staan zowel van links en rechts en voor en achter ik vindt dat het lekkerste rijden en zeker het mooiste aanzicht

ik meet de bus vanaf de grond naar rand spatscherm om af te stellen
let wel op je koplamp hoogte om deze evt nog bij te stellen even als de uitlijning contr idn

suc6 :yes
Rob & Lize
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Verlagen

Bericht door jorritK »

Zo, momenteel heb ik het zaakje bijna recht staan. Toch maar gewoon de rechter voorkant een stuk laten zaken en de linker voorkant een klein stukje. Het zou rechts nog iets lager kunnen maar ik denk dat ik het maar eens even aankijk met deze setting. Ik hoop alleen niet dat ik nu allerlei vreemde torderende krachten loslaat op mijn bus.

Trouwens, ga niet aan die torsiestaven lopen mieren met een ringsleutel of baco, zeker als je gewoon ff op de grond liggend, zonder krik of wat dan ook, de boel wil afstellen. Pak een pijpsleutel bv. 24x27, zet 27 op de moer, plaats aan de andere kant een grote dop(ik dacht 30 in mijn geval) en draai met bv een momentsleutel of ander lange hefboom de moer naar boven of beneden. Op deze manier is het echt kinderspel. Ik heb trouwens wel een dag vantevoren even met wat kruipolie de zaak ingespoten. :yes

De koplamphoogte moet ik nog wel even nakijken Rob. thnx
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verlagen

Bericht door Multivan Generation »

En nu de vraag: hoe rijdt dat nu Jorrit? :knipoog

Goed gedaan :toppie
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1291
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: Verlagen

Bericht door heartbeat »

Had je die stabilisator aan de achter zijde ook gedaan?? want dat scheelt ook nog in je afstelling en zeker in het weg gedrag

ben benieuwd hoe je hem vindt rijden als hij klaar is

ps in september hebben we weer een camper weekend als seizoen afsluiting

grt rob
Rob & Lize
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Verlagen

Bericht door jorritK »

Het rijd prima! Moet wel zeggen dat hij een stukje stugger is geworden. Helt iets minder over. Ik heb nu dus alleen voor en achter verlaagd. De stabi en de nieuwe schokdempers ga ik later ook nog doen. En dan eerst het een en dan het ander. Ik wil voelen wat er precies gebeurd.

Camperweekend lijkt me erg leuk, maar de kans is toch klein dat we er zijn. Ik ga dat weekend hoogstwaarschijnlijk naar circuit Assen. Maar dat laat ik zeker nog weten :toppie
Plaats reactie