Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

elektronica storing westfalia t4 camper

vragen over de T4
havo
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jul 2014, 21:40

elektronica storing westfalia t4 camper

Bericht door havo »

Hallo,

onlangs heb ik een t4 camper California van '92 gekocht. Ik heb iets te veel vertrouwen gehad in de verkoper; deze
lijkt van de aardbodem te zijn verdwenen. De display vertoonde kuren: een knipperend accu symbool en niets liet
zich instelllen. Ik heb de camper toen een tijd op walstroom aangesloten maar ook dat leverde niets op. De accu spanning bleef ongewijzigd op circa 11 volt staan. Ten einde raad naar poptop campers gegaan, die een nieuwe huishoudaccu plaatsten
en het probleem bestond nog steeds. Vervolgens hebben zij de acculader vervangen, stekkers en aansluitingen gereinigd
van koelkast en zekeringenkast en het massapunt in de B-stijl ontroest. Na meer dan 1000 euro verder te zijn functioneert
nu alles op één ding na: De werking van de acculader verschijnt niet in de display, maar werkt wel en de display laat zich
nu ook correct bedienen. Poptop had er weinig trek in nog verder te zoeken naar de oorzaak en ik heb het maar geaccepteerd. Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is (overigens hoort bij de bediening van de display volgens
mij deze op te lichten en dat doet ie niet)

groetjes havo
Gebruikersavatar
J.F.A.
Berichten: 591
Lid geworden op: 20 jul 2009, 10:44

Re: elektronica storing westfalia t4 camper

Bericht door J.F.A. »

Hoi havo

Ik denk dat Poptop een acculader geplaatst heeft welke afwijkt van de originele westfalia lader. maw normaal zit er op de westfalia lader een aansluiting welke het display laat weten dat er 230 volt aangesloten is. Denk dat je deze aansluiting mist of geheel niet op de lader aanwezig is. .


Fred
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
havo
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jul 2014, 21:40

Re: elektronica storing westfalia t4 camper

Bericht door havo »

J.F.A. schreef:Hoi havo

Ik denk dat Poptop een acculader geplaatst heeft welke afwijkt van de originele westfalia lader. maw normaal zit er op de westfalia lader een aansluiting welke het display laat weten dat er 230 volt aangesloten is. Denk dat je deze aansluiting mist of geheel niet op de lader aanwezig is. .


Fred
hallo Fred,

bedankt voor je reactie. Ik heb echter al de verzekering gekregen dat het om een originele Westfalia acculader gaat. Op
zich is het natuurlijk geen ramp, maar je wilt het uiteraard helemaal in orde hebben en feedback krijgen bij aansluiting
op netstroom via de display. Bestaat er nog een andere manier om de werking van de acculader aan te tonen?
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: elektronica storing westfalia t4 camper

Bericht door Leo45 »

Je kan eenvoudig zien of de accu geladen wordt als de spanning oploopt en dan rond de 14V blijft staan.
Het beste zie je dat als kort na het aansluiten van de 220V dan zie de spanning vanzelf oplopen.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: elektronica storing westfalia t4 camper

Bericht door Egbert&Manon »

Kun je hier iets vinden?
viewtopic.php?f=2&t=11123&hilit=plafondkastje#p58636" onclick="window.open(this.href);return false;

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
rikoh
Berichten: 122
Lid geworden op: 12 mar 2011, 01:34
Locatie: Krimpen a/d Lek

Re: elektronica storing westfalia t4 camper

Bericht door rikoh »

Volgens mij zit er geen verlichting in het display wat verder wel gewoon funcioneert.
Heb laatst het Westfalia-kastje open gemaakt maar niets van verlichting gevonden of het zo in het display zelf moeten zitten.
T4 Westfalia uit 1992, 2.4D (AAB)
BMW 2002 in restauratie
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: elektronica storing westfalia t4 camper

Bericht door odorf »

Als het gaat om het LCD-display van het Westfalia bedienpaneel.
Als ik mijn verlichting aanzet dan licht mijn display groen op.
Hier zit bij mij in ieder geval één en vermoedelijk twee leds. (maar bij mij mogelijk één kapot).
Deze zitten in de rand van het LCD, zijn dus geen afzonderlijke lampjes oid.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
rikoh
Berichten: 122
Lid geworden op: 12 mar 2011, 01:34
Locatie: Krimpen a/d Lek

Re: elektronica storing westfalia t4 camper

Bericht door rikoh »

Dan zijn ze bij mij beide defect waarschijnlijk, want het LCD licht niet op.

Bedankt Odorf.
T4 Westfalia uit 1992, 2.4D (AAB)
BMW 2002 in restauratie
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: elektronica storing westfalia t4 camper

Bericht door Egbert&Manon »

Toch zijn het lampjes, die tegen het display aanzitten.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: elektronica storing westfalia t4 camper

Bericht door HenkK »

Àls het de lader is uit de Poptop webshop, dan heb je een 6 polige stekker er aan zitten. Op uitgang +LED, 5e pin, komt 12 VCD te staan als de lader op 230 volt wordt aangesloten. Via de kabelboom komt dit op het cabinedisplay terecht op pin 16.

Dus eerst even meten bij de lader stekker en dan bij de aansluiting op het display. Check ook even de massa verbinding op pin 25..

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
rikoh
Berichten: 122
Lid geworden op: 12 mar 2011, 01:34
Locatie: Krimpen a/d Lek

Re: elektronica storing westfalia t4 camper

Bericht door rikoh »

Egbert&Manon schreef:Toch zijn het lampjes, die tegen het display aanzitten.
Zijn het dan toch deze twee lampjes die op de print achter het LCD display zitten.
Bijlagen
Westfalia print.JPG
Westfalia print.JPG (38.78 KiB) 2149 keer bekeken
T4 Westfalia uit 1992, 2.4D (AAB)
BMW 2002 in restauratie
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: elektronica storing westfalia t4 camper

Bericht door Egbert&Manon »

Jawel.

Ipv deze 12v lampjes kun je ook (gekleurde) leds gebruiken in serie met een weerstand.
http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Als het licht te fel is, kun je 1 of 2 lagen papier tussen display en leds doen.
Ik heb ooit een foto hiervan geplaatst.


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
rikoh
Berichten: 122
Lid geworden op: 12 mar 2011, 01:34
Locatie: Krimpen a/d Lek

Re: elektronica storing westfalia t4 camper

Bericht door rikoh »

Bedankt Egbert,

Nu heb ik zekerheid en weet wat ik moet gaan doen, leuk om straks toch weer licht in het het paneel te hebben.
Dat is het mooie van een forum dat je met elkaar tot een oplossing kunt komen.
En het slaat ook een beetje op jouw spreuk.

Harry.
T4 Westfalia uit 1992, 2.4D (AAB)
BMW 2002 in restauratie
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: elektronica storing westfalia t4 camper

Bericht door Egbert&Manon »

:toppie

Mooi he, die spreuk :bonk
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
havo
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jul 2014, 21:40

Re: elektronica storing westfalia t4 camper

Bericht door havo »

HenkK schreef:Àls het de lader is uit de Poptop webshop, dan heb je een 6 polige stekker er aan zitten. Op uitgang +LED, 5e pin, komt 12 VCD te staan als de lader op 230 volt wordt aangesloten. Via de kabelboom komt dit op het cabinedisplay terecht op pin 16.

Dus eerst even meten bij de lader stekker en dan bij de aansluiting op het display. Check ook even de massa verbinding op pin 25..

Henk
bedankt voor je reactie Henk. tot mijn stomme verbazing sluit ik vanochtend de camper aan op walstroom en nu
verschijnt het stekkersymbool plotseling wel op het display met 14,3 volt .Alles lijkt nu dus in orde of heb jij toch
nog suggesties iets na te meten . Pin 25 waarover je spreekt in de mail; waar kan ik die vinden? en heb je nog suggesties
voor het ontbreken van de verlichting wanneer het display bedient wordt?

groeten van Havo
Plaats reactie