Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ontstekingstoring in vw t4 uit 1992

vragen over de T4
jos velthoven
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 sep 2014, 18:59

ontstekingstoring in vw t4 uit 1992

Bericht door jos velthoven »

Hallo allemaal,

Ik heb al zo'n 12 jaar een vw t4 california met hefdak uit 1992. Er zit een AAC motor in.
Nu heb ik al een paar weken last dat hij na ongeveer 10 kilometer, en hij dus lekker warm is (85 graden) begint te "stoeken". Het lijkt of de ontsteking compleet uitvalt. Na flink "gassen" kan ik wel harder gaan rijden, maar het stoeken komt erna weer even hard terug. Ik heb ook gas in laten bouwen, en op beide brandstoffen doet hij het niet goed.

Wat ik al gedaan heb (samen met een buurman die automonteur is en af en toe meekijkt);
Bougies nagekeken, verdeler schoongemaakt, de halgever vervangen. (nog een hele klus bij een 4 cilinder) Daarna een VW dealer gevonden in Gassel (bij Cuijk) die nog een stekkertje had waarmee je de elektronische ontsteking kon uitlezen en die gaf aan dat de temperatuursensor kortsluiting maakte. Ze hadden dat onderdeel niet meer, maar bij de Brezan hadden ze een imitatie. Ook die heb ik nu dus vervangen.
Helaas blijft hij nog steeds hetzelfde mankement geven. Als ik de blower en de verwarming aanzet trekt het weer weg en kan ik met een vaartje van ongeveer 60 km weer thuis komen.
Er is dus een duidelijke relatie met de temperatuur van de motor.

Is het de digifant zelf\inlaattemperatuurmeter\lambda sonde\Zündtrafo\drosselklappenpotentiometer (uit So wird's gemacht)

Wie oh wie kan mij helpen?

Ik kan wel alles gaan vervangen, maar ik begin er een beetje genoeg van te krijgen, en vooral heel erg warm.

Een paar tips zou al welkom zijn, b.v. kan ik de lambda sonde even loskoppelen en dan gaan rijden om te bekijken of hij dan nog steeds uitvalt?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33885
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ontstekingstoring in vw t4 uit 1992

Bericht door Multivan Generation »

controleer even de kabelboom die vanaf de motorruimte richting dashboard verdwijnt.
Even de rubberen manchet loshalen en de draadjes controleren of er niet toevallig wat isolatie is verdwenen,
en dus af en toe kortsluiting gemaakt wordt.

Check op internet Bardi's liste http://www.t4-wiki.de/wiki/Bardi%27s_Liste

als je een schema wilt hebben, laat het me dan even weten en ik stuur het je op, wel dan even een PB sturen met email adres..

Groetjes Peter
jos velthoven
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 sep 2014, 18:59

Re: ontstekingstoring in vw t4 uit 1992

Bericht door jos velthoven »

Hoi Peter (en eventueel anderen)

Ik heb beide doorvoeren van de kabels van het motorcompartiment naar de cabine losgeknipt en bekeken, maar helaas geen kapotte kabels gevonden. Op de site van "bardi's list" stond ook wel een leuke aanwijzing. In het donker kijken of er vonken te zien zijn onder de motorkap. Heb ik gisteravond ook even gedaan, helaas geen vonken.
Er zit gas ingebouwd en ik merkte wel een verschil als ik die kabels bewoog (bij de "potentiometer"bij de luchtinlaat.
Ik heb ook daar wat isolatiemantels losgeknipt, maar het defekt nog niet gevonden. Er loopt een hele kabelboom onder de inlaat door, misschien zit daar ergens een kortsluiting.

Groet Jos
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: ontstekingstoring in vw t4 uit 1992

Bericht door Herman744 »

Heb helaas geen antwoord op je vraag, maar met die imitatiedingen van Brezan heb ik slechte ervaringen. Werkten bij mij absoluut niet.

Herman744
wichael
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 jul 2014, 18:59

Re: ontstekingstoring in vw t4 uit 1992

Bericht door wichael »

Met mijn t4 heb ik geen ervaring met een defecte Lambda maar wel met mijn oude W124 Mercedes.

Zijn uiteraard 2 hele verschillende wagens maar de klachten die je beschrijft komt overeen, idd met loskoppelen van de lambda was het probleem als sneeuw in de zon verdwenen. Geen idee waar dat kan bij jouw T4.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33885
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ontstekingstoring in vw t4 uit 1992

Bericht door Multivan Generation »

Als je een schema wilt hebben,
stuur me dan even een PB.
Kan wellicht handig zijn.. :knipoog
jos velthoven
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 sep 2014, 18:59

Re: ontstekingstoring in vw t4 uit 1992

Bericht door jos velthoven »

zojuist weer een stukje verder gekomen met waar het vandaan kan komen. Ik vermoedde dat de Drosselklappe iedere keer dichtgetrokken wordt. Nu heb ik de driepolige stekker van de potentiometer\drosselklappe afgehaald en nu is het mankement dat hij gaat "stoeken" na ongeveer 10 km(warme motor) voorbij.

Blijft de vraag waarom die klep iedere keer dicht gaat. Op de één of andere manier "denkt" de Digifant dat er sprake is van een koude motor. Misschien toch een mankement in het draadje van de koelvloeistof sensor naar de Digifant. Ik zal het stroomschema nog eens gaan bekijken.

Ben allang blij dat ik nu kan rijden zonder de verwarming aan....

Groet Jos


waar vind ik trouwens een "orginele" sensor als ze die bij de officiele VW dealer niet meer kunnen bestellen?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33885
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ontstekingstoring in vw t4 uit 1992

Bericht door Multivan Generation »

Heb je die Drosselklappe als eens schoongemaakt en opnieuw ingeleerd?
jos velthoven
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 sep 2014, 18:59

Re: ontstekingstoring in vw t4 uit 1992

Bericht door jos velthoven »

Ja, ik heb gelukkig in stroomschema uit "so wird's gemacht".

Ik ga zometeen bekijken hoe die Drosselklappe er van binnen uitziet.

Misschien is inderdaad de Lambdasonde kapot. Ik ga op zoek naar een 2e handse.

Wordt vervolgd.
jos velthoven
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 sep 2014, 18:59

Re: ontstekingstoring in vw t4 uit 1992

Bericht door jos velthoven »

Ja, ik heb gelukkig in stroomschema uit "so wird's gemacht".

Ik ga zometeen bekijken hoe die Drosselklappe er van binnen uitziet.

Misschien is inderdaad de Lambdasonde kapot. Ik ga op zoek naar een 2e handse.

Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: ontstekingstoring in vw t4 uit 1992

Bericht door heartbeat »

heeft jouw wagen een vacuum slang aan het motor regelapparaat ??
zoja als je deze eens los trekt en de kant van het regel apparaat afsluit loopt hij dan beter

Heb al eens mee gemaakt dat in het motor regelapparaat de potentie meter waar de vacuumslang op aan gesloten zit defect was
Rob & Lize
jos velthoven
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 sep 2014, 18:59

Re: ontstekingstoring in vw t4 uit 1992

Bericht door jos velthoven »

Gisteren de gasklep (drosselklappe) en de potentiometer schoongemaakt. Zag er allemaal goed uit. Zit geen speling op.
Helaas heft het geen effect gehad. Vanochtend weer na ongeveer 10 km weer hetzelfde euvel. Lostrekken van het stekkertje aan de potentiemeter hielp goed. Wel veel "ploffen" als je het gas loslaat, wat logisch is want hij registreert nu niet meer dat de gasklep dicht gaat.
De luchtslang naar de Digifant heb ik nu nogmaals losgetrokken en dat heeft helaas geen effect.
Nu nogmaals de toegestuurde stroomschema's bekeken. Het heeft iets met een sensor die te warm wordt te maken. Ik hou het nog even op de lambda sonde.
Ik probeer morgen de potentiemeter even los van de gasklep te leggen want dan wordt hij niet warm en dan sluit ik hem aan . Als de klacht dan wegblijft is het die potentiemeter en anders weer verder zoeken. Ik kan nergens vinden hoe je zo'n meter trouwens doormeet. In het boek hebben ze het alleen over de graden(hoek) meten.

Groet Jos
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: ontstekingstoring in vw t4 uit 1992

Bericht door vw_camper »

Hoi Jos,

Heb je op T4 wiki gekeken?
http://www.t4-wiki.de/wiki/Drosselklappenpotentiometer
Groeten, Bert
havo
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 jul 2014, 21:40

Re: ontstekingstoring in vw t4 uit 1992

Bericht door havo »

jos velthoven schreef:zojuist weer een stukje verder gekomen met waar het vandaan kan komen. Ik vermoedde dat de Drosselklappe iedere keer dichtgetrokken wordt. Nu heb ik de driepolige stekker van de potentiometer\drosselklappe afgehaald en nu is het mankement dat hij gaat "stoeken" na ongeveer 10 km(warme motor) voorbij.

Blijft de vraag waarom die klep iedere keer dicht gaat. Op de één of andere manier "denkt" de Digifant dat er sprake is van een koude motor. Misschien toch een mankement in het draadje van de koelvloeistof sensor naar de Digifant. Ik zal het stroomschema nog eens gaan bekijken.

Ben allang blij dat ik nu kan rijden zonder de verwarming aan....

Groet Jos


Je geeft volgens mij zelf de oplossing al aan als je zegt dat de Digifant "denkt" . De digifant "denkt" echter niet volgens
mij omdat ie het opgegeven heeft.Dit onderdeel zit in de MSG en het schijnt een delicate zaak te zijn dit te vervangen.
Het is van Motorola of van Bosch (in ieder geval niet bij volkswagen te bestellen) In Bardi's Liste adviseren ze overigens
eerst de boel maar eens goed te reinigen alvorens tot aankoop van nieuwe onderdelen over te gaan.

groetjes havo

waar vind ik trouwens een "orginele" sensor als ze die bij de officiele VW dealer niet meer kunnen bestellen?
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: ontstekingstoring in vw t4 uit 1992

Bericht door Egbert&Manon »

Als ik op T4wiki kijk ( http://www.t4-wiki.de/wiki/Drosselklappenpotentiometer" onclick="window.open(this.href);return false; )

Dan zie ik dat contacten 2 en 3 aan massa moeten zitten bij een digifant.
Heb jij dit ook kunnen meten?
Ik vermoed dat je een slechte massacontact hebt.

Tevens kun je de weerstand meten tussen contact 1 en massa.
Die moet 0,7 tot 1,8kOhm zijn bij stationair toerental (2,1 tot 3,9 bij volgas).

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Plaats reactie