Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

starten met rook

vragen over de T4
Plaats reactie
markos
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 feb 2015, 19:32

starten met rook

Bericht door markos »

nieuwste lid, met een vraag

ik heb een t4 1996 2.5 tdi, met deze koude is er bij het starten een flinke rookontwikkeling en de toeren lopen ook niet regelmatig. Ook moet ik bij het starten een beetje gas bij geven waarnaar de vw stotend in leven komt. Ik zit te denken dat het de gloeibougies zijn? en ik heb ook begrepen dat je daar niet al te makkelijk bij komt? Kan iemand mij vertellen of ik in de juiste hoek zit en zo ja hoe de volgorde van in en uitbouwen van de gloeibougies is?

alvast bedankt voor de moeite

groet mark
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: starten met rook

Bericht door frank884 »

Gloeibougie´s kan zijn,... als er een paar niet mee doen de eerste slagen dan produceren die cylinders
vuiligheid, en loopt die ook even onregelmatig tot die on gegloeide cylinders iets later ook gewoon mee doen.

gloeiers kosten van een merk 4/5 tientjes voor alle 5
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... 4&_sacat=0
je kunt ze doormeten op de centrale stekker `onder de motor onderkant metalen carter afdekkap zit een stekker met 5 punten die naar de cylinders gaan. Gloeiers Altijd allemaal vervangen ook al is er maar 1 of 2 kapot de rest heeft het zelfde gedaan en volgt snel

zorg dat je een goede doppendoos hebt!!! )met kruisstuk en ook langere doppen, dan is het best te doen (zeker bij de TDI) want daar is de voeding geregeld met losse opgeprikte kabels... een leuk werkje is het niet, want het is een beetje matig bereikbaar!! ben voorzichtig met erin draaien dat ze er echt goed in zitten voordat je de dop erop zet om aan te treken,. dat je de schroefdraad niet beschadigd, en een beetje kopervet aan de schroefdraad is ook aan te raden ivm volgende keer vervangen en het loskrijgen ervan.

eerst wat dingetjes demonteren die in de weg zitten zoals de intercooler enz werkt ook gemakkelijker
bij de ABL (de 1.9TD) vondt ik dat verschrikkelijk met die strip en die kleine pruts moertjes
Laatst gewijzigd door frank884 op 03 feb 2015, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: starten met rook

Bericht door Geert G »

Gril in de service-stand zetten, dan heb je meer dan plaats genoeg om bij de gloeipluggen te komen. :knipoog

Check het inspuitbegin van de brandstofpomp, denk eerder, dat deze niet zuiver op tijd staat, gezien de klachtenomschrijving.
Of de vervroeging van de pomp werkt niet naar behoren.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
markos
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 feb 2015, 19:32

Re: starten met rook

Bericht door markos »

Alvast bedankt voor de reacties,
de brandstofpomp is al een keer goed gezet door de vw dealer. Ik ga ervan uit dat dit juist gebeurd is? Gloeipluggen is een hoop sleutelen zag ik maar lijkt mij wel te doen,
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: starten met rook

Bericht door frank884 »

Gloeiers is te doen, het is mij zelfs al 3x gelukt (2x bij de ACV en 1x bij de ABL motor) in de 13 jaar dat ik :driveT4 rijdt
er is slecht bij te komen,(eerst wat spul demonteren wat in de weg zit) maar zoals ik al schreef met een goede doppendoos is het te doen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
markos
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 feb 2015, 19:32

Re: starten met rook

Bericht door markos »

inmiddels heb ik mn gloeipluggen vervangen, helaas heeft het niet geholpen. Welke opties heb ik nog meer? brandstofpomp heb ik gehoord (ga ik checken) en het dieselfilter vervangen kan nooit kwaad dacht ik zo. Iemand eenzelfde ervaring? of goede tips

alvast bedankt
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: starten met rook

Bericht door Geert G »

markos schreef:Alvast bedankt voor de reacties,
de brandstofpomp is al een keer goed gezet door de vw dealer. Ik ga ervan uit dat dit juist gebeurd is?
Ik ga er niet van uit dat de stealer dit goed heeft gedaan.
De huidige generatie monteurs kunnen een brandstofpomp niet statisch (met een meetklok) op tijd zetten.
Zij kennen alleen maar de VAS testkast & laptop.

Brandstofpomp afstellen: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_pomptiming.html

Bij een Bosch dieselservice ben je véél beter af.
Dit is een bedrijf dat ook pompen & verstuivers repareert.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: starten met rook

Bericht door rick_k »

Blauwe rook?
Dat heeft mijn 2.5 TDI namelijk ook. Brandstofpomp staat op tijd.

Bij mij zijn de verstuivers slecht (je kunt ruiken dat hij minder goed verbrand, onverbrande diesel heeft een hele indringende geur), maar omdat hij nog gewoon vol vermogen levert ben ik te beroerd om ze te vervangen.
Hij start wel zonder gas, maar dan moet ik 2x gloeien (ze worden dan iets warmer, normaal als je lampje op je dashboard uitgaat, krijgen de pluggen minder stroom om de levensduur te vergroten).

Zomers is er trouwens minder aan de hand, maar ook dan heeft hij nog blauwe rook bij een koude motor. Hij gebruikt geen spat olie, dus het zit hoofdzakelijk in de verstuivers en ook de motorcomputer van de eerste generatie TDI is niet helemaal je van het. Ikzelf lig er niet wakker van.

mvg Rick
Plaats reactie