Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

motor vervangen , nu problemen

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4459
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

motor vervangen , nu problemen

Bericht door Henk-1 »

Dit via mail binnengekregen
==========================================
Beste Henk,

Ik heb onlangs een T5 gekocht met een zwaar tikkende motor. Ik ben zelf geen automonteur, maar bezit wel een stel handige sleutel vingers. Daar ik voor het eerst op een forum terecht kom en niet weet hoe het werkt, leg ik mijn dilemma bij jouw. Bij voorbaat excuses voor het ongemak en voor het niet benoemen van de juiste terminologie.

Het betreft de VW T5 uit 2005 130pk automaat met een AXD motor. Ik heb de motor eruit gehaald en vanaf boven (motordeksel) tot onderin de(Carterpan) los gehaald. Ik heb inmiddels ontdekt waar het probleem zat. De vijfde zuiger heeft het cilindervoering behoorlijk beschadigd. Je kan de zuiger met je vingers in het cilinderhuis bewegen.

Heb hier en daar rond gebeld en blijkt dat reviseren van het blok is noodzakelijk. De nokkenas, klepstoters en verstuivers zien er nog goed uit.
Ik heb zitten tobben over reviseren of een ander blok erin te stoppen. Nu heb ik onlangs een BNZ blok bj. 2008 /6 bak incl. alle toeters en bellen erop kunnen bemachtigen en heb deze er in gestopt. Wat ik alleen van de AXD motor heb overgezet is de vliegwiel en EGR module. Het buisje van EGR klep naar de koel element heb ik aangepast en passend gemaakt. Daar de Turbo op de BNZ blok lager zit, heb ik ook de uitlaat iets ingekort zodat netjes aansluit.

Onderstaande zaken zijn vervangen:
Olie (Castrol 5W40)
Olie filter
Steekas
Aandrijfas Rechts (heavy duty)

Heb gestart en stationair loopt het als een zonnetje.VAGCOM check uitgevoerd. 2 fout meldingen; Airco en melding van onbekend motor.