Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Laadspanning te hoog??

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Laadspanning te hoog??

Bericht door Gerard 136 »

Na twee gescheurde aandrijfriemen bInnen 10.000 km bij een 4 maanden oude 180 pk DSG California ben ik toch wat aan het zoeken geslagen.

En nu valt me de hoge laadspanning van de dynamo op. Volgens een display dat ik heb ingebouwd is dat continu 14,8 Volt. De camper unit display geeft 14,7 V aan.
Nu weet ik dat de Blue Motion techniek energie terugwint bij het remmen door de laadspanning te verhogen, maar mijn laadspanning is altijd 14,8 V. Ook na een lange rit.

Mijn vraag aan jullie is dus: is dit normaal? Volgens mij zit ik, met mijn AGM accu's onder de motorkap en in de camper, boven de gasspanning! Dus loop ik het risico dat mijn accu's uitdrogen? En de riem wordt continu zwaar belast? Of is deze (continu) laadspanning bij mijn Blue Motion met AGM accu's en start-stop techniek normaal? Heeft een van jullie met een vergelijkbare uitvoering een andere laadspanning?
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Laadspanning te hoog??

Bericht door heemskerk »

Ik zag laatst voorbijkomen dat de dynamo bij het BM-systeem onder bepaalde omstandigheden zelfs helemaal uitgeschakeld kan worden. Ik vermoed dat tijdens zo'n moment de dynamo wel gewoon meedraait maar dan zonder belasting en niet met een mechanische koppeling af- of aangekoppeld wordt?

Wanneer er gevarieerd kan worden in belasting (van de dynamo) en er door een mogelijk defect de belasting van 0 naar maximaal gaat er slip op kan treden met riembeschadiging tot gevolg? Kan mij zo voorstellen dat er bij plotseling inkomende maximaalbelasting een soort van fade-inn gebruikt wordt om slip te voorkomen.

Een en ander moet toch zichtbaar te krijgen zijn in het diagnose systeem?

Is de poelie van de dynamo wel oké? Zal de eerste niet zijn die door een fout fabricageproces niet goed is (te scherp, bramen, verkeerde hoek, te hoge wangen waardoor ie gaat snijden etc..
Laatst gewijzigd door heemskerk op 27 mar 2015, 07:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Laadspanning te hoog??

Bericht door Gerard 136 »

De vrijloop poelie van de dynamo is bij de eerste riembreuk vervangen omdat de vrijloop vastzat. Dat leek een plausibele verklaring. De tweede keer is de automatische spanner vervangen omdat die volgens de garage niet meer wilde ontspannen en dus steeds vaster ging zitten. Alle poelies zijn nagekeken op beschadigingen. Dus dat lijkt me nu niet de oorzaak.

De dynamo kan inderdaad worden uitgeschakeld tijdens accellereren door de bekrachtiging sterk te verlagen vanuit het motormanagement. Ik ben het met je eens dat een wisselende bekrachtiging schade aan de riem kan geven. Dat is ook de richting waarin ik nu denk. Daarom ben ik zo nieuwsgierig naar de juiste laadspanning, en de waarden bij vergelijkbare motoren.

Ik heb VCDS, maar ik weet nog niet of ik daarmee een log kan maken van de generator bekrachtiging. Als iemand daar ideeën over heeft....? :adhd

Edit: intussen ben ik achter de juiste meetwaardeblokken daarvoor.
Laatst gewijzigd door Gerard 136 op 27 mar 2015, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4459
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Laadspanning te hoog??

Bericht door Henk-1 »

Normaal moet een dynamo 13,8 - 14 Volt zijn.
14,7 V continu lijkt mij teveel.
Meet eens op de accu met een universele meter als de T5 stationair loopt.

Heb even gegoogled, info komt van Volkswagen
--------------------------------
Terugwinning van remenergie in detail
Het terugwinnen van remenergie is een prima oplossing voor de efficiency. Bij vaart minderen en remmen wordt de laadspanning van de dynamo verhoogd. Met andere woorden: het systeem zet de bewegingsenergie om in elektriciteit, waarmee de accu wordt opgeladen.
Juist door die hoge rendementsfunctie van de dynamo bij het (af)remmen is het mogelijk om bij normaal rijden het voltage dat de dynamo levert, lager te houden. Soms zal de dynamo zelfs compleet worden uitgeschakeld omdat de accu vol genoeg is. Dat scheelt brandstof. Het systeem werkt met speciale software voor energiemanagement en het motormanagement is aangepast om de regeneratie bij het remmen maximaal te benutten.
--------------------------------
Dit wist ik niet :lach

Kun je dit ook laten uitschakelen door de dealer ?
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Laadspanning te hoog??

Bericht door Gerard 136 »

Hallo Henk,
Je voorstel om direct op de accu te meten bracht waarschijnlijk de oplossing.
Er zit namelijk een speciale bewakingsmodule op de minpool die de laadstroom, accuspanning en accutemperatuur meet voor het start-stopsysteem.

Over die unit valt een spanning van 0,2 Volt bij 2000 RPM, en waarschijnlijk meer bij hogere laadstroom. Direct op de accu meet ik stationair 14,4 en bij 2000 Rpm 14,5 Volt (voor een koude AGM accu niet abnormaal). Op mijn zelf ingebouwd display meet ik dan 14,6 en 14,7 Volt, omdat die t.o.v. de chassis massa meet, dus inclusief de spanningsval over de meetshunt van de accu bewakingsmodule.
De dynamo levert dus inderdaad een hogere spanning, maar die komt niet bij de accu terecht. Een deel valt over de accumodule op de minpool......

Ik ga met VCDS een log maken van module 061 (battery regulator) om de conditie van de accu, de laadstroom en laadspanning bij verschillende bedrijfsomstandiheden vast te leggen.

Bedankt voor het meedenken allemaal! :yes
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Plaats reactie