Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

retourleiding tussen brandstoffilter en tank - welk onderdeeltje zit hier tussen?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

retourleiding tussen brandstoffilter en tank - welk onderdeeltje zit hier tussen?

Bericht door Bertel388 »

Ik heb het brandstoffilter van mijn 2.5 TDI AHY vervangen. Blijkbaar is daarbij een klein deel van een of ander kunststof deeltje afgebroken van een soort plugje wat in de retourleiding zit. Lijkt een soort aftapplugje of ontluchtertje of zo. Zit tussen 2 slangenklemmetjes in, ná het eerste stuk rubber retourleiding vanaf het brandstoffilter richting de tank.

Weet iemand wat voor deeltje dit is en waar dit voor dient?

Ik bedoel dus niet het klepventiel bovenop het brandstoffilter.

Het is een klein wit plugje wat in de retourleiding achter het ventiel zit, dus tussen filter en tank. Via een gaatje in het plugje lekt nu dieselolie naar buiten en da's niet helemaal de bedoeling.

Zie afbeelding, de punt van de groene pijl wijst de positie aan van dit kunststof plugje, je kunt het in de foto echter niet zien zitten. Ik hoop dat iemand begrijpt welk plugje ik bedoel.
Bijlagen
filter.jpg
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: retourleiding tussen brandstoffilter en tank - welk onderdeeltje zit hier tussen?

Bericht door Bertel388 »

Nou, ik kan begrijpen dat er geen reactie op komt, ik kon het zelf ook maar moeilijk bedenken wat het kon zijn. En ik ben niet echt op m'n achterhoofd gevallen, al zeg ik het zelf :nuts :nuts :nuts

Ik zag opeens wat het moest zijn: Het is waarschijnlijk de retour vanaf de verstuivers. Die wordt blijkbaar aangesloten op die retourleiding. Dat gebeurt dmv een kunststof T-stukje maar de poot was van de T afgebroken en het slangetje wa op de poot zat, lag ergens doelloos aan de zijkant en had ik niet herkend als zodanig.

Goed, opgelost dus. Nieuw T-stukje plaatsen en klaar is kees :jumpklap
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33914
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: retourleiding tussen brandstoffilter en tank - welk onderdeeltje zit hier tussen?

Bericht door Multivan Generation »

Ik denk dat op dat T-stukje misschien ook de standkachel/zuheizer is aangesloten.
Want waarom zou er anders een T-stuk zitten?
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: retourleiding tussen brandstoffilter en tank - welk onderdeeltje zit hier tussen?

Bericht door Bertel388 »

Zou ook nog kunnen. Het is een klein wit slangetje wat ergens vandaan komt uit de richting van de motor. 'k Heb nog niet de gelegenheid gehad om de leiding te volgen tot waar hij vandaan komt, het was te donker.

Bij draaiende motor komt er doorlopend dieselolie uit lopen, vandaar dat ik (nu) denk dat het de retour vanaf de verstuivers is.
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: retourleiding tussen brandstoffilter en tank - welk onderdeeltje zit hier tussen?

Bericht door LAYCA »

Bertel388 schreef:Zou ook nog kunnen. Het is een klein wit slangetje wat ergens vandaan komt uit de richting van de motor. 'k Heb nog niet de gelegenheid gehad om de leiding te volgen tot waar hij vandaan komt, het was te donker.

Bij draaiende motor komt er doorlopend dieselolie uit lopen, vandaar dat ik (nu) denk dat het de retour vanaf de verstuivers is.
Witte slangetje is van de verstuivers.
De brandstof die opgebracht is door de inspuitpomp maar niet is ingespoten kan langs deze weg retour richting tank.
T stukje er tussen? dan kan dit van de bijverwarming of standkachel zijn (Zo heb ik de standkachel aangesloten)

Groetjes Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Plaats reactie