Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vw t4 2500 tdi vermogenverlies veel rook en olieverbruik

vragen over de T4
Plaats reactie
gertman
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 jan 2014, 13:46

vw t4 2500 tdi vermogenverlies veel rook en olieverbruik

Bericht door gertman »

Dag mede transporterfanaten,

Nu ik al enkele jaren met een t4 1900 diesel rijd heb ik me enkele maanden geleden een t4 2500 tdi aangekocht uit 1996.
met de hoop hier enkele jaren geniet van te hebben tot ik geld genoeg heb gespaard om een t5 of t6 te kopen.
Nu heb ik een hele grote fout gemaakt bij de aankoop.
De vrouw heeft me de t4 (welke mooi onderhouden leek) verkocht via haar garagist ( kleine zelfstandige).
Deze garagist wist me te vertellen dat er een nieuwe turbo in de t4 zat en dat omdat er nog wat olie in de uitlaat zat de auto nog een paar honderd kilometer zou roken en dit zou weggaan. (de nieuwe turbo zit er wel degelijk in)
Dus, ik naar huis gereden en gelijk een kip zonder kop wat dingen veranderd aan het interieur en een dubbele cabine met gordels ingebouwd. Daarna met de wagen beginnen rondrijden en... de witte/blauwe rook bleef maar komen, blijkt de auto vermogen te verliezen als ik op de autostrade nog maar een kleine helling oprij (zakt van 120 naar 100) en achteraf gezien denk ik dat het vermogen over het algemeen belabberd is als ik hier zo lees hoe snel sommigen met hun 2.5 liter kunnen gaan.
ook blijkt er wel 1 liter olie per 200 km te verdwijnen. wegens mijn aanpassingen aan het interieur en de reeds verlopen tijd sinds aankoop kan ik de wagen niet terugbrengen wegens "verborgen gebreken" en moet ik hem dus wel laten maken.
Nu heb ik hier op het forum al wat rondgeneusd en een echte oplossing heb ik nog niet gevonden.
Kan het zijn dat de nieuwe turbo ook kapot is? Alle hulp is welkom. Binnen 2 weken hoop ik hem binnen te doen bij een garagist/ vw fanaat maar als ik het in tussentijd zelf vind zou dat wel leuk zijn. alle hulp en voorstellen zijn welkom.

alvast bedankt

Gert
gertman
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 jan 2014, 13:46

Re: vw t4 2500 tdi vermogenverlies veel rook en olieverbruik

Bericht door gertman »

oh ja,

Ik heb hier nog een t4 met dezelfde (werkende) motor waarvan de carrosserie een ramp is dus ik kan onderdelen wisselen.
Kan je vermogenverlies hebben door kapotte klepsteelrubbers?
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: vw t4 2500 tdi vermogenverlies veel rook en olieverbruik

Bericht door Bertel388 »

Nee, alleen wat hoger olieverbruik.

Ik had al eerder gereageerd op jouw vraag maar op een of andere manier is dat bericht niet geplaatst.

Wat jij aangeeft, moet je denk ik zoeken in het turbogebeuren. Is de nieuwe turbo correct gemonteerd? Hoeveel heeft de motor gelopen? Een versleten motor met hoge carterdruk kan tegenwerken dat olie terugloopt uit de turbo waardoor deze olie verbrand wordt. Verklaar wellicht de blauwe rook. Een verstopt luchtfilter? Lekkage/valse lucht bij een afdichting van de nieuwe turbo of een niet goed aangesloten slang? Kan van alles zijn maar dat verklaar misschien het vermogensverlies. Een slecht werkende turbo heeft direct vermogensverlies tot gevolg.

Maar vermogensverlies door versleten klepsteelrubbers is voor zover ik weet niet mogelijk.
gertman
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 jan 2014, 13:46

Re: vw t4 2500 tdi vermogenverlies veel rook en olieverbruik

Bericht door gertman »

Wel, op de teller staat 211000 km.
zijn er manieren om een te hoge carterdruk thuis "waar te nemen"?
ik had al eens gedacht de turbo van de andere wagen er op te zetten, ik ben redelijk handig en durf aan een wagen werken maar hoe krijg je dat inlaatspruitstuk in hemelsnaam los? weet iemand per toeval op internet een filmpje of foto beschrijving hiervoor?
gertman
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 jan 2014, 13:46

Re: vw t4 2500 tdi vermogenverlies veel rook en olieverbruik

Bericht door gertman »

en de luchtfilter is nieuw.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33914
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vw t4 2500 tdi vermogenverlies veel rook en olieverbruik

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou hem eerst maar eens rijdend uitlezen,
en sowieso eens aan een computer hangen.
gertman
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 jan 2014, 13:46

Re: vw t4 2500 tdi vermogenverlies veel rook en olieverbruik

Bericht door gertman »

Laat ik dit best doen bij een bosch center?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33914
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vw t4 2500 tdi vermogenverlies veel rook en olieverbruik

Bericht door Multivan Generation »

zo aan je taalgebruik te lezen kom je uit België?
Je kunt wel eens langskomen hoor om hem uit te laten lezen..

Bosch-center of eigenlijk iedere dealer zou je er mee kunnen helpen..
gertman
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 jan 2014, 13:46

Re: vw t4 2500 tdi vermogenverlies veel rook en olieverbruik

Bericht door gertman »

Ik heb de resultaten van mijn garagist gekregen.
Motor kapot wegens rijden met te weinig oliedruk...
Dus zit ik hier nu met een t4 waar ik niets mee ben. Lesje wel geleerd nu... Ik koop nooit meer een 2dehands wagen zonder dat er een garagist bij is. Hoe de hell is die wagen door de "keuring voor verkoop" geraakt?
Op zoek naar een andere dus.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: vw t4 2500 tdi vermogenverlies veel rook en olieverbruik

Bericht door Pascal-141 »

gertman schreef:Ik heb de resultaten van mijn garagist gekregen.
Motor kapot wegens rijden met te weinig oliedruk...
Dus zit ik hier nu met een t4 waar ik niets mee ben. Lesje wel geleerd nu... Ik koop nooit meer een 2dehands wagen zonder dat er een garagist bij is. Hoe de hell is die wagen door de "keuring voor verkoop" geraakt?
Op zoek naar een andere dus.
Je had toch nog een T4 met dezelfde motor en slechte carrosserie staan ? Kun je die motor dan niet gebruiken in je T4 ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
gertman
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 jan 2014, 13:46

Re: vw t4 2500 tdi vermogenverlies veel rook en olieverbruik

Bericht door gertman »

Inderdaad, valt dat wat mee? Motor verwisselen?
Weet je ergens misschien een handleiding of iets in die aard dat me op weg kan helpen?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: vw t4 2500 tdi vermogenverlies veel rook en olieverbruik

Bericht door Pascal-141 »

gertman schreef:Inderdaad, valt dat wat mee? Motor verwisselen?
Weet je ergens misschien een handleiding of iets in die aard dat me op weg kan helpen?
Als je wat ervaring hebt , en het nodige materiaal valt dat wel mee ja .
Makkelijkste bij een TDI is dat je motor en versnellingsbak in 1 geheel eruit haalt , en dan als je het geheel op de grond hebt , dan de versnellingsbak van de motor losmaken (kun je meteen ook de koppeling doen) en de versnellingsbak dan op de "nieuwe" motor monteren .
Alleen de motor eruit halen en de versnellingsbak laten zitten is veel moeilijker omdat je dan zo weinig plaats hebt .
Motor en versnellingsbak hangen maar op 3 punten vast . De rest zijn allemaal slangetjes en kabeltjes .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
gertman
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 jan 2014, 13:46

Re: vw t4 2500 tdi vermogenverlies veel rook en olieverbruik

Bericht door gertman »

Hmm misschien eens proberen, kheb toch niet veel te verliezen. Enkel nog de tijd vinden...
Plaats reactie