Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 probleem

vragen over de T4
Plaats reactie
Rini
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jun 2015, 00:13

T4 probleem

Bericht door Rini »

Goedendag forum en Weetjewel leden,

Dit wordt even een heel verhaal, maar bare with me if you please het is slechts om een zo helder en eerlijk mogelijk beeld van de situatie te scheppen.

Mijn naam is Rini Minheere en ik rijd nu zo'n 10 jaar mijn huidige T4 2.5 TDI bjr '96 Project Zwo, volledige kit dus carrosserie en onderstel km. stand 310.000.
Voorzien van RVS uitlaat, powerbox + 30 pk, afneembare trekhaak en nieuw lichtmetaal met banden 8J x 17.(1 jr oud)
Echter onlangs de bus aangeboden voor de jaarlijkse APK en daar te horen gekregen dat er een stuk chassisbalk van
+/- 25 cm ontbreekt aan de linker voorzijde achter de dwarsbalk van de voorbumper veroorzaakt door het roestmonster.
De rechterzijde begint ook al op dezelfde manier af te takelen, hetgeen de nodige reparatiekosten met zich meebrengt.

Verder heb ik een lekke nemer-cilinder van de koppeling waardoor er met enige regelmaat remolie bijgevuld moet worden.
Dit bij elkaar zou nu allemaal nog wel te overzien zijn, ware het niet dat op weg naar de keuring er ineens een soort van klap te horen was uit de motorruimte die me in eerste instantie deed denken aan één of meer geklapte diafragma veren van de koppeling.
Echter werd al snel duidelijk dat het dat niet was want de motor ging ineens veel herrie maken en ik miste nogal wat vermogen.
Bij de keuring wilde men de roetmeting niet uitvoeren vanwege kans op meer eventuele schade.
Bus maar stilgezet thuis en er een aantal technische mensen bijgeroepen om een diagnose te krijgen, echter niemand kon er iets zinnigers over zeggen dan "gewoon beginnen sleutelen en maar zien wat je tegenkomt".

Wel kwam uit de onderzoeken dat de turbo nog normaal en zonder rare geluiden functioneert, maar het advies om de boel uit elkaar te laten halen teneinde vast te stellen wat er loos is gaat me net wat teveel in de papieren lopen samen met de andere noodzakelijke reparaties om de bus uberhaubt gekeurd te krijgen.

Nu zit ik een beetje in een dillema,het wordt waarschijnlijk afscheid nemen van de T4, maar zoals hij nu is kan ik hem niet verkopen, een opkoper bellen is een optie, maar die kennen de waarde van alle accessoires en extra's niet dus het geheel zal voor hun niet veel (meer)waarde hebben.
Is het in jullie opinie verstandig om alle bedoelde delen te demonteren en los te verkopen en de rest te doneren aan de sloop of toch de bus als geheel weg te doen als b.v. donorbus of project(je).
En als hij dan toch weg moet voor € ?????, dan heb ik liever dat hij bij een eventuele liefhebber terecht komt als dat er zo meteen een Afrikaan of Rus blij wordt gemaakt met spullen waar ze geen weet van hebben of waarde aan hechten.

Of zou er toch een mogelijkheid zijn om nog iets van de motor en de kapotte chassisbalk(en) te maken zonder dermate kosten dat het economisch en moreel niet meer verantwoord is.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden, volg het forum en de site al geruime tijd op de achtergrond dus weet dat er een
aantal kundige en inventieve personen op zitten die hier best iets verstandigs over kunnen zeggen.

In afwachting van jullie reacties, met vriendelijke groet,
posting.php?mode=post&f=2#
Rini
dennisnotebaart
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 aug 2014, 09:00

Re: T4 probleem

Bericht door dennisnotebaart »

je hebt pm Rini

grt dennis
Plaats reactie