Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
ACV gestrand.....
ACV gestrand.....
Hoi,
Ik ben gisteravond gestrand met de ACV 2003. Kort trillend gevoel, daarna motor uit. ANWB erbij geweest. Wat testjes gedaan.
- Distr is ok
- Spanning op afsluiter
- Pomp krijgt ook diesel, tijdens starten geeft hij terug aan de retour dus zuigt aan,
- Motor loopt als er startpiloot in het inlaat spr stuk gespoten wordt,
- Inspuitleiding losgehaald tijdens starten, klein pisbeetje komt er dan uit.
Wie kan me op basis van deze gegevens vertellen wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Bedankt, Peter
Ik ben gisteravond gestrand met de ACV 2003. Kort trillend gevoel, daarna motor uit. ANWB erbij geweest. Wat testjes gedaan.
- Distr is ok
- Spanning op afsluiter
- Pomp krijgt ook diesel, tijdens starten geeft hij terug aan de retour dus zuigt aan,
- Motor loopt als er startpiloot in het inlaat spr stuk gespoten wordt,
- Inspuitleiding losgehaald tijdens starten, klein pisbeetje komt er dan uit.
Wie kan me op basis van deze gegevens vertellen wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Bedankt, Peter
Groet, Peter
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Re: ACV gestrand.....
bij een diesel is het heel simpel: lucht + brandstof + compressie = lopen
het enige wat nog overblijft is de inspuitdruk of timing...... injectiepomp storing, lucht in de brandstof (lek in aanzuig deel diesel leiding), vocht in brandstof, etc
de afgelopen tijd hebben we veel wisselingen in temperatuur en luchtvochtigheid gehad, mogelijk dat er vochtige lucht in de tank is gecondenseerd. Heb je de afgelopen tijd vnl met een lege/bijna lege tank rondgereden?
het enige wat nog overblijft is de inspuitdruk of timing...... injectiepomp storing, lucht in de brandstof (lek in aanzuig deel diesel leiding), vocht in brandstof, etc
de afgelopen tijd hebben we veel wisselingen in temperatuur en luchtvochtigheid gehad, mogelijk dat er vochtige lucht in de tank is gecondenseerd. Heb je de afgelopen tijd vnl met een lege/bijna lege tank rondgereden?
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
- Multivan Generation
- Berichten: 33894
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: ACV gestrand.....
klinkt als timing van de brandstofpomp niet meer juist.
Re: ACV gestrand.....
ik gok op bezoekje Geert Steenge (Chipmeister)
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
- m.c van den berg
- Berichten: 1453
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: ACV gestrand.....
Trillen en dan uit vallen. kan zijn de poelie die rubber los heeft gelaten en dat kom in je tandriem. dan val die ook uit. heb ik mee gemaakt op de Stelviopas (IT).
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
Re: ACV gestrand.....
Hij is jaren terug idd gechipt door Geert. Maar waarom zou ik dan naar hem toe moeten, kun je dat uitleggen?matje86 schreef:ik gok op bezoekje Geert Steenge (Chipmeister)
Distributie vandaag geheel bekeken. Is keurig, voor en achter ook op tijd.
Pomp laten testen, ook in orde.
Heb vorige week brandstoffilter wel vervangen, maar ondertussen alweer 600km gereden.
Gisteren de tank volgegooid, omdat ik op vakantie zou gaan. (met diesel)
Kan iemand me vertellen op welke draden wanneer welke spanning moet staan? (bij de 10 polige stekker vd pomp)
Groet, Peter
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: ACV gestrand.....
Misschien dat beroemde relaisblokje?
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: ACV gestrand.....
Ik verdenk toch die dieselfilter,als je die pas hebt vervangen,Peter73 schreef:matje86 schreef:ik gok op bezoekje Geert Steenge (Chipmeister)
Heb vorige week brandstoffilter wel vervangen, maar ondertussen alweer 600km gereden.
Gisteren de tank volgegooid, omdat ik op vakantie zou gaan. (met diesel)
niet de inlaat /uitlaat dat is slang, maar met dat witte T stukje bovenop http://www.ebay.de/itm/Ventil-fur-Diese ... 23418625f4 (afdichting op de fiter)
heb je snel problemen dat die daar lucht in het systeem krijgt.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: ACV gestrand.....
wat doet de chipmeister , juist, dingen afstellen, en als je dan zelf wat gaat veranderen dan .......... kan de chipmeister ook weer opnieuw aan de gang , denk ik danPeter73 schreef:Hij is jaren terug idd gechipt door Geert. Maar waarom zou ik dan naar hem toe moeten, kun je dat uitleggen?matje86 schreef:ik gok op bezoekje Geert Steenge (Chipmeister)
Distributie vandaag geheel bekeken. Is keurig, voor en achter ook op tijd.
Pomp laten testen, ook in orde.
Heb vorige week brandstoffilter wel vervangen, maar ondertussen alweer 600km gereden.
Gisteren de tank volgegooid, omdat ik op vakantie zou gaan. (met diesel)
Kan iemand me vertellen op welke draden wanneer welke spanning moet staan? (bij de 10 polige stekker vd pomp)
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Re: ACV gestrand.....
Dank voor je reactie, al ben ik het niet met je eens. Er is destijds enkel een nwe chip geplaatst.matje86 schreef:wat doet de chipmeister , juist, dingen afstellen, en als je dan zelf wat gaat veranderen dan .......... kan de chipmeister ook weer opnieuw aan de gang , denk ik danPeter73 schreef:Hij is jaren terug idd gechipt door Geert. Maar waarom zou ik dan naar hem toe moeten, kun je dat uitleggen?matje86 schreef:ik gok op bezoekje Geert Steenge (Chipmeister)
Distributie vandaag geheel bekeken. Is keurig, voor en achter ook op tijd.
Pomp laten testen, ook in orde.
Heb vorige week brandstoffilter wel vervangen, maar ondertussen alweer 600km gereden.
Gisteren de tank volgegooid, omdat ik op vakantie zou gaan. (met diesel)
Kan iemand me vertellen op welke draden wanneer welke spanning moet staan? (bij de 10 polige stekker vd pomp)
Groet, Peter
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Re: ACV gestrand.....
...het begint al met al een langdurig verhaal te worden.
- pomp ontlucht dmv vacuum trekken.
- verstuivers ontlucht
- aan en afvoer leiding en filter opnieuw volgedaan
- nogmaals distr timing gecontroleerd (en vergeleken met donorauto, ook een ACV 2003)
- via de org werkplaatshandboeken en testapparatuur:
- Voedingsspanning motorregelapparaat gecontr
- pomp doorgemeten (pomp was mechanisch en electr getest, maar toch)
- voeler brandstoftemp gemeten incl bekabeling
- sensor regelschuifslag G146 gemeten incl bekabeling
- inspuitregelaar N146 gemeten incl bekabeling
- sensor verstuivernaaldslag G80 gemeten incl bekabeling
- klep voor inspuitbegin N108 gemeten incl bekabeling
- BPD sensor uitgewisseld met lopende donorauto en bedrading gecontroleerd
- Regelapparaat uitgewisseld met lopende donorauto
De motor wil enkel lopen als er startpiloot in het inlaatspruitstuk gespoten wordt, is dit op...........motor valt direkt uit.
Nog even wat er gebeurde:
- Rijdend op de provinciale weg, ongeveer 70km/h
- heel kort een trillend gevoel en motor viel direct uit, draait rond, slaat aan op startpiloot, loopt dan netjes, maar loopt niet meer op diesel
- tijdens starten komt er wel witte rook uit de uitlaat
Help! Ik wil op vakantie (had al in het zuiden moeten zijn....)
- pomp ontlucht dmv vacuum trekken.
- verstuivers ontlucht
- aan en afvoer leiding en filter opnieuw volgedaan
- nogmaals distr timing gecontroleerd (en vergeleken met donorauto, ook een ACV 2003)
- via de org werkplaatshandboeken en testapparatuur:
- Voedingsspanning motorregelapparaat gecontr
- pomp doorgemeten (pomp was mechanisch en electr getest, maar toch)
- voeler brandstoftemp gemeten incl bekabeling
- sensor regelschuifslag G146 gemeten incl bekabeling
- inspuitregelaar N146 gemeten incl bekabeling
- sensor verstuivernaaldslag G80 gemeten incl bekabeling
- klep voor inspuitbegin N108 gemeten incl bekabeling
- BPD sensor uitgewisseld met lopende donorauto en bedrading gecontroleerd
- Regelapparaat uitgewisseld met lopende donorauto
De motor wil enkel lopen als er startpiloot in het inlaatspruitstuk gespoten wordt, is dit op...........motor valt direkt uit.
Nog even wat er gebeurde:
- Rijdend op de provinciale weg, ongeveer 70km/h
- heel kort een trillend gevoel en motor viel direct uit, draait rond, slaat aan op startpiloot, loopt dan netjes, maar loopt niet meer op diesel
- tijdens starten komt er wel witte rook uit de uitlaat
Help! Ik wil op vakantie (had al in het zuiden moeten zijn....)
Groet, Peter
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Re: ACV gestrand.....
witte rook is meestal water, kijk je koelvloeistof bolletje eens na is die leeg dan zeer waarschijnlijk , lekke koppakking
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
- Multivan Generation
- Berichten: 33894
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: ACV gestrand.....
Brandstof pomp timing staat niet juist.
In werkplaatshandboek staat het verkeerd.
Ten op zichte van het merkteken in de versnellingsbak, moet hij ongeveer een halve tand verder (dus naar voren) staan.
En dan het merkteken op de pomp ongeveer met merkteken op een lijn (moeilijk te zien).
Dan zou die moeten starten als je geluk hebt.
Mijn advies voor als je snel op vakantie wilt --> ga er mee langs een goede garage.
Ik weet niet waar je woont, anders zouden er wellicht weetjewellers een garage aan kunnen bevelen bij je in de buurt.
Succes er mee en goede vakantie..
In werkplaatshandboek staat het verkeerd.
Ten op zichte van het merkteken in de versnellingsbak, moet hij ongeveer een halve tand verder (dus naar voren) staan.
En dan het merkteken op de pomp ongeveer met merkteken op een lijn (moeilijk te zien).
Dan zou die moeten starten als je geluk hebt.
Mijn advies voor als je snel op vakantie wilt --> ga er mee langs een goede garage.
Ik weet niet waar je woont, anders zouden er wellicht weetjewellers een garage aan kunnen bevelen bij je in de buurt.
Succes er mee en goede vakantie..
Re: ACV gestrand.....
Auto staat momenteel bij de VW dealer in Vianen. Heb ik wel vertrouwen in, maar op een gegeven moment ben je door de opties heen. (en kun je wellicht wat over het hoofd zien ja) Daarnaast is hij gezien de niet mobiele staat niet zo eenvoudig elders neer te planten.Multivan Generation schreef:Brandstof pomp timing staat niet juist.
In werkplaatshandboek staat het verkeerd.
Ten op zichte van het merkteken in de versnellingsbak, moet hij ongeveer een halve tand verder (dus naar voren) staan.
En dan het merkteken op de pomp ongeveer met merkteken op een lijn (moeilijk te zien).
Dan zou die moeten starten als je geluk hebt.
Mijn advies voor als je snel op vakantie wilt --> ga er mee langs een goede garage.
Ik weet niet waar je woont, anders zouden er wellicht weetjewellers een garage aan kunnen bevelen bij je in de buurt.
Succes er mee en goede vakantie..
Dat merkteken in de bak, staand vanaf de voorkant van de auto gezien, dan het vliegwiel een halve tand verder van me af draaien of naar me toe?
Stel al zou die weer lopen blijft nog de vraag open wat de oorzaak is/was van het stilvallen.
Het gekke is, er zijn ook geen foutcodes.
Groet, Peter
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
- Multivan Generation
- Berichten: 33894
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: ACV gestrand.....
Naar je toe.
Ik zal straks nog wat foto's plaatsen.
Ben eerst even mijn bus aan het poetsen
Ik zal straks nog wat foto's plaatsen.
Ben eerst even mijn bus aan het poetsen