Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

zekering koelkast brand door

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martin Benjamins
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 okt 2015, 13:04
Locatie: Åndalsnes,Noorwegen
Contacteer:

zekering koelkast brand door

Bericht door Martin Benjamins »

Hallo,

Ben gelukkig niet de enige met een koelkast probleem in een Westfalia California T4 van 92 :knipoog ...Maar bij ons gaat de 15a zekering die achter de bestuurderstoel zit er steeds aan.

je hoort dat de koelkast aangaat( ongeveer 1 sec.) en bij m'n laatste 15a zekering ging de zekering al kapot toen ik 'm d'r in stak

betekent dit dat de voeding kapot is ??
DSC_0190-border.jpg

ikweethetniet.com
Gebruikersavatar
ruffebum
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 sep 2015, 11:42

Re: zekering koelkast brand door

Bericht door ruffebum »

Yep, je bent niet de enige....

Als ik het stroom schema goed begrijp, loopt er een plus leiding van zekering S6 (die er bij jij dus uitklapt) naar de plusaansduiting op de regelunit van de koelbox.

Op jouw foto is het laadapparaat A10 te zien.
Die heeft volgens mij niet rechtstreeks met de koelkast te maken, maar zorgt er alleen voor dat de huishoudaccu wordt opgeladen als de auto met 220V is verbonden.
Je zou die 220V stekker en 6 polige stekker eruit kunnen trekken. Hoogstwaarschijnlijk knalt de volgende 16A zekering er dan ook nog steeds uit.

Als je de 12 parkertjes losschroeft van die zwarte plaat, vind je aan de achterkant van die zwarte plaat de regelunit.
Bij mij is dat een Danfoss BD 102N3017, ook vind je daar het compressor pompje, en een ventilator.
(En ook een verdamper).
Mijn inschatting is dat er ergens kortsluiting zit in een van die 3 componenten.
Je zou volgens mij de ventilator even kunnen loskoppelen om die als oorzaak uit te sluiten.
Aansluiting F en C.

Succes

Jan
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4877
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: zekering koelkast brand door

Bericht door Hanz »

Locatie van Martin is Andalsnes, Noorwegen op ruim 62 graden noorderbreedte. Heb je daar een koelkast nodig? :winter
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: zekering koelkast brand door

Bericht door HenkK »

Om vast te stellen of de 102N3017 sluiting maakt, is het voldoende de plusdraad op de unit even los te nemen. Is de sluiting dan opgelost, heeft de unit een probleem. Gaat de zekering er nu ook uit, verder zoeken in bedrading.

De unit heeft zelf ook een 15Amp zekering, blijft die wel heel?. De aanloopstroom van de compressor kan een behoorlijke piek geven. Kan ook een reden zijn dat je zekering eruit gaat. Als de compressormotor zelf vast staat veroorzaakt dit ook een kortstondige spanningspiek.

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
ruffebum
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 sep 2015, 11:42

Re: zekering koelkast brand door

Bericht door ruffebum »

Die zekering op de unit zelf is toch 40A?
Althans bij de mijne wel.
En ook volgens:
http://www.hksservices.nl/pdf/T4%20koel ... zoeken.pdf


Alhoewel dat wel vreemd is, want op de zijkant staat inderdaad 15A

Afbeelding
Groeten,

Jan
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: zekering koelkast brand door

Bericht door HenkK »

40 Amp. hoort er niet in, misschien in het verleden geplaatst. Ook een beetje vreemd als de maximale Inom. =5Amp.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: zekering koelkast brand door

Bericht door HenkK »

Dat heb ik kennelijk zelf geschreven, maar het moet 15 Amp zijn. Ben overigens 40 Amp. wel vaker tegen gekomen, misschien om de aanloop stroom op te vangen. Als de compressor normaal opstart meet ik meestal niet meer dan 10 Amp.

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
ruffebum
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 sep 2015, 11:42

Re: zekering koelkast brand door

Bericht door ruffebum »

Ok Henk, dank je wel.
Zou je bij die van mij dan ook gelijk die 40A willen vervangen door eentje van 15A?
(Als het goed is heb je die deze week opgestuurd gekregen)
Ik zal het in ieder geval ook nog even noteren in de documentatie die ik aan het samenstellen ben.

En excuus aan Martin Benjamins voor het kapen van deze thread.

Groet,

Jan Wessel
Gebruikersavatar
Martin Benjamins
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 okt 2015, 13:04
Locatie: Åndalsnes,Noorwegen
Contacteer:

Re: zekering koelkast brand door

Bericht door Martin Benjamins »

Zo,de bus is uir de stalling, had van Henk inmiddels als en gerepareerde voeding gehad,en de koelkast doet het :yes

was erg nerveus bij het aandoen van de koelkast maar hij bromde er lekker op los.En toen het stil werd, dacht ik natuurlijk niet dat ie gewoon op temperetuur was,maar in paniek alle zekeringen checken :bonk ...Kan dus lekker genieten van een koel biertje van't zomer-
Plaats reactie