Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verschil voltmeter/accumonitor

vragen over de T5
Plaats reactie
JMD
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 feb 2016, 21:49

Verschil voltmeter/accumonitor

Bericht door JMD »

Ik ben bezig om te orienteren voor het electra-systeem.
Nu heb ik al veel gelezen op het forum, echter zit nog met enkele vragen/uitzoekwerk.
Waaronder de accumonitor... Maar wat is het werkelijk het grote verschil tussen de keuze van voltmeter en accumonitor (afgezien de prijs)?
Zie bijlage een voltmeter die ook het percentage kan aangeven.

Groet JMD
Bijlagen
Voltmeter.jpg
Voltmeter.jpg (16.42 KiB) 675 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Verschil voltmeter/accumonitor

Bericht door Mickel Moen »

Het antwoord is kort simpel en lang best ingewikkeld.

Ik houd het kort.

Een voltmeter met een percentage zoals ik op het plaatje zie kan niet anders dan een een grove zeer grove schatting doen. Het zal een schatting zijn op basis van gemiddelden zoals je in verschillende tabellen kunt lezen die op internet te vinden zijn. . De meter houdt geen rekening met de grootte van de accu, de Peukert, de temperatuur.

Bij een monitor moet je een aantal variabelen betreffende de accu invoeren. Een goede monitor meet ook ingaande en uitgaande stroom naast het voltage. Meting vindt plaats doormiddel van een shunt in de min-leiding. Het resultaat is, dat de meting nauwkeuriger is en je meer gegevens kan leveren. Als de monitor aangeeft, dat de accu op 100% lading zit kun je er vanuit gaan dat dit klopt.

Bij de voltmeter is dit maar de vraag.


Echter. als je ervoor zorgt, dat je je installatie goed kent. Een redelijk zicht hebt, op je verbruik en je er voor zorgt, dat je je accu niet te diep ontlaadt en redelijk snel weer vollaadt, kan zo'n voltmeter ook prima voldoen. Het geeft een redelijke indicatie waarbij het percentage niet zo betrouwbaar is. Als je de spanning goed in de gaten houdt en weet wat het betekent kun je ook prima met een voltmeter.

Een monitor is gewoon luxer en mits goed ingesteld in gebruik makkelijker.

Zie o.a. mijn blog.

http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/01/s ... latie.html
http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/03/b ... onent.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie