Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

4 motion banden probleem

vragen over de T5
Plaats reactie
Marco B.
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 okt 2013, 01:54

4 motion banden probleem

Bericht door Marco B. »

Hoi T5 Forum,

Ik heb een probleempje met een T5 4 motion met de banden. Het betreft een probleem met de achterbanden. Het betreft hier Good Year 255 55 19 all season banden. De T5 is billstein eibach B12 verlaagd. Bij ieder servicebeurt 10000 km banden wissel van voor naar achter banden zijn 1,5 jaar geleden nieuw gemonteerd 20.000 km er op zitten. Bij de laatse wissel zat er een trilling in de vooras stuur wat met uitbalanceren niet weg ging. Nader onderzoek bleek da beide banden die van achter kwamen een slag hadden. En het loopvlak dus bij draaien hoogte verschil hadden. Wat het rillen veroorzaakte. Garage gaf volgende mogelijke redenen waardoor dit kon komen

* De enorme schuine stand van de achterwielen
* Altijd nagenoeg leeg zonder vracht rijden
* Wild rij bocht gedrag en optillen van een achterwiel
* Stoep randen wat hij uitsloot ivm ontbreken beschadigingen en omdat het beide banden betrof

Ze zitten nu weer achter en het probleem is verholpen echter volgende beurt 4 nieuwe
Iemand hier soms ook ervaring mee

Met vriendelijke groet,

Marco
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 4 motion banden probleem

Bericht door Pascal-141 »

Van de schuine stand van de wielen (door de verlaging) gaan je ban alleen maar schuin afslijten aan de binnenzijde , daar gaan ze geen slag van maken .
Wild rijden en een achterwiel optillen ?? Diegene die zoiets zegt , die beseft toch dat het om een T5 gaat , en niet om een mini of zo ? Ik heb een T5 zelfs bij stevig bochtenwerk nog nooit een achterwiel zien optillen hoor .

Door veel leeg te rijden , zouden de banden kunnen beginnen cuppen , da's bekend , maar ook daar maken ze geen slag van.

Maar als je er nu 20.000km mee gereden hebt , dan zullen de banden waarschijnlijk toch al bijna aan vervanging toe zijn , nee ?
ik moet ook om de 20a25000km max nieuwe banden monteren hoor .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: 4 motion banden probleem

Bericht door t-vierder »

Vroeger werd zoiets gewoonlijk veroorzaakt door slecht werkende schokbrekers. Misschien voor de zekerheid eens laten testen.

@Pascal
Banden versleten na 25.000 km? Da's behoorlijk snel.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 4 motion banden probleem

Bericht door Pascal-141 »

t-vierder schreef:
@Pascal
Banden versleten na 25.000 km? Da's behoorlijk snel.
Dat heeft vooral te maken met de rijstijl hoor :knipoog en ook omdat ik nooit harde banden kies , maar eerder zachte banden die veel grip hebben en aan de weg plakken.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Marco B.
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 okt 2013, 01:54

Re: 4 motion banden probleem

Bericht door Marco B. »

Er zit bilstein b12 met eibach verlaging onder wat in orde is technisch. Dus dat is het niet. Het is echt een hoogte slag op beide achterbanden het enige wat ik hier dus lees het leeg rijden een oorzaak zou zijn. Optillen van een wiel ik kan het niet zien als ik er in zit maar lijkt mijn ook onwaarschijnlijk. Zal in iedergeval eea bij de nieuwe set banden beter in de gaten houden.

Groet,

Marco
Marco B.
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 okt 2013, 01:54

Re: 4 motion banden probleem

Bericht door Marco B. »

25000 is ook wat ik haal met een set van 4 wel volgens mijn zachte band pirelli all seson ga volgende keer voor een zomerband dat is proberen uiteidelijk is een all seson het op alle vlakken net niet. Zal vast niet zo goed zijn als een zomer of winter band op zichzelf blijft compremie

Groet,

Marco
Plaats reactie