Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bagger onder kleppendeksel

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Bagger onder kleppendeksel

Bericht door t-vierder »

Ha!, kwam ik net weer even met de schrik vrij. Het was me laatst al eens opgevallen dat er veel pikzwarte bagger onder het kleppendeksel zit. Ik wilde daar vanavond eens met een klein inspectiecamera'tje naar binnen kijken.
82 inspectiecamera.jpg
Nu was dat sowieso al geen succes omdat dat ding al vrij snel erg smerig werd, maar het werd nog vervelender toen bleek dat ik dat ding niet meer terug kon trekken. Na een hele tijd draaien, trekken, duwen, weer trekken, wriemelen en wurmen gaf ik het op. Ik haalde al gereedschap op om het deksel dan maar te demonteren. Maar, zoals gezegd, ik kwam weer met de schrik vrij. Alvorens definitief het besluit tot demonteren te nemen probeerde ik nogmaals de camera er uit te wurmen en wonder boven wonder slaagde dat. Pfieuw...!
83 camera vies.jpg
Heb even met een schroevendraaier wat van die prut naar boven gehaald, kijk maar...
84 bagger.jpg
Nu is mijn vraag of het verstandig is om mijn motor (2.5 TDI van 2008 km stand 274.000) te spoelen en zo ja, hoe doe ik dat en waarmee.
Heb al even de zoekfunctie hier gebruikt, maar krijg allemaal irrelevante- dan wel half relevante informatie. Ik hoop dat er hier iemand is die mij van bruikbare informatie kan voorzien. Bij voorbaat dank.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2731
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Bagger onder kleppendeksel

Bericht door Erdem50 »

Dit is niet best! Als je gaat spoelen heb je grote kans dat die rommel alles gaat verstoppen. Sowieso is het noodzaak om na het spoelen Carter te demonteren en oliezeef te reinigen cq vervangen.


Lees onderstaande link ook
http://www.mvwautotechniek.nl/Woordenbo ... sludge.htm
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Bagger onder kleppendeksel

Bericht door t-vierder »

Ai ja, daar was ik al een beetje bang voor. Zodra de grove rommel loskomt blijft dat in de oliekanaaltjes hangen.
Het enige alternatief is dus eigenlijk zo door te blijven rijden en hopen dat er niks mee gebeurt. Ik denk namelijk niet dat er nog meer van die black sludge bij komt. Volgens mij komt dit nog van de vorige eigenaar, die er waarschijnlijk voornamelijk korte ritten mee heeft gereden en het onderhoud niet erg serieus nam.

Zelf rij ik voornamelijk lange ritten en voer op tijd de servicebeurten uit. Wel goed om de carterventilatie nog eens te inspecteren.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Bagger onder kleppendeksel

Bericht door heemskerk »

Het is toch in ieder geval de moeite waard om het kleppendeksel te lichten en schoon te maken? Kan je meteen bezien of er veel sediment in de kop zelf zit.

Wanneer je kleppendeksel en carterpan demonteert moet je toch een aardig beeld krijgen van de vervuilingsgraad lijkt mij? Ik zou in ieder geval de oliezeef in carter eens checken en je filter vervangen. De oude eens doormidden slijpen en kijken wat je daar tegen komt.

Informeer eens naar de resultaten van spoelolie en/of treatments.
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Bagger onder kleppendeksel

Bericht door t-vierder »

@heemskerk Da's zeker een bruikbaar advies. Maar waar ik bang voor ben is dat juist de kleine oliekanaaltjes verstopt raken. De kanaaltjes die je pas bereikt als je de cilinderkop demonteert. En dat gaat me net te ver.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Bagger onder kleppendeksel

Bericht door heemskerk »

t-vierder schreef:@heemskerk Da's zeker een bruikbaar advies. Maar waar ik bang voor ben is dat juist de kleine oliekanaaltjes verstopt raken. De kanaaltjes die je pas bereikt als je de cilinderkop demonteert. En dat gaat me net te ver.

Ik begrijp je. Ik denk dat het reuze meevalt hoor, het zijn geen haarvaten ;-) Bovendien is het geen harde slush toch? Aan de binnenzijde van je kleppendeksel kan het zich min of meer vrijblijvend vastzetten, op andere plaatsen is dat minder makkelijk (het hechten>spoeldruk).
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Bagger onder kleppendeksel

Bericht door t-vierder »

Ik zal sowieso eens verder informeren. Inderdaad kan het nooit kwaad om kleppendeksel en carterpan te demonteren en reinigen en meteen de zichtbare zaken eens te inspecteren. Voorlopig heb ik daar de mogelijkheid niet voor, maar over een paar maanden of zo moet ik daar maar eens mee aan de slag.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Bagger onder kleppendeksel

Bericht door ronald tdi »

Wat ik me gelijk afvraag is

1-Wat is het???
2-Kan een ieder dat krijgen?
3-En misschien beter eat te doen om het te voorkomen?
Plaats reactie