Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Onbekend rammelend geluid bij afremmen, wie heeft een idee?

vragen over de T4
Plaats reactie
Marten
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jul 2007, 14:39
Locatie: Zuid-west Fryslân

Onbekend rammelend geluid bij afremmen, wie heeft een idee?

Bericht door Marten »

Type VW bus: T4, bouwjaar 2000, 102 pk, km 240.000

Sinds enige maanden voel ik af en toe een klapperend c.q. bonkend geluid onder het rempedaal als ik bijna tot stilstand kom. Alsof er iets klapperd in relatie tot het rempedaal. Het komt echter af en toe voor en de mate waarin is erg varierend van nauwelijks voelbaar tot zeer duidelijk hoorbaar zodat een bijrijder het kan horen c.q. voelen.

Mijn VW dealer (met meerdere monteurs) hebben al 2 keer proefritten gemaakt en verder alles technisch onderzocht. Gelukkig deed het verschijnsel zich enkele malen voor, echter men heeft geen idee wat het is. Eerst werd gedacht aan ABS probleem, maar dat is weer terzijde gelegd.
Voor de vakantie is alles weer gecontroleerd maar het "probleem " is er nog steeds en versterkt zich soms. Het geeft een raar gevoel dat deskundigen blijkbaar niet weten wat er aan de hand is.

Misschien zit die kennis wel in dit forum. Ik ben erg benieuwd?

Marten
Gebruikersavatar
patje1010
Berichten: 235
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:47
Locatie: Purmerend

geluid

Bericht door patje1010 »

Hoi,

Misschien stom maar zitten je wielen goed vast. Ik heb het ook een keer gehad met een personenauto en daar bleek een wielbout foetsie te zijn en zat dus het wiel niet goed vast. Is dit het niet dan succes met de zoektocht naar het mankement.

Gr Patrick
Gebruikersavatar
Gretschi
Berichten: 1395
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Westfriesland omg.Hoorn

Bericht door Gretschi »

Wat Patje schrijft , heb ik met mijn T4 gehad, ook vlak voor de vakantie, wielbouten vastgezet en het probleem was opgelost, overgens kwam de garage erachter waar ik hem in onderhoud heb,

groetjes Peter
Marten
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jul 2007, 14:39
Locatie: Zuid-west Fryslân

Re: Onbekend rammelend geluid bij afremmen, wie heeft een idee?

Bericht door Marten »

Het probleem is ondertussen opgelost. Het had te maken met de ABS. Een aantal tanden waren afgebroken aan de koppelingen aan de binnenkant van de voorwielen ontdek bij een APK keuring door een niet VW garage. Deze zijn vervangen en nu is alles weer uitstekend.
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Onbekend rammelend geluid bij afremmen, wie heeft een idee?

Bericht door Jurgen VH »

Lees ik dit nu goed ?? dit heeft bijna 4 jaar geduurd voor het opgelost was :ie :bonk
Marten
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jul 2007, 14:39
Locatie: Zuid-west Fryslân

Re: Onbekend rammelend geluid bij afremmen, wie heeft een idee?

Bericht door Marten »

Ja, zeg maar 3 jaar. Op 23 maart 2010 zijn de homokineten en fuseekogels vervangen n.a.v. opmerkingen bij de APK en nogwel ontdekt door Kwikfit. Echter de VW dealer moest dit toen vervangen en daarmee werd het probleem, ook zg tot hun verbazing, opgelost. Ivm de voorgeschiedenis heb ik nog wel wat korting bedongen en gekregen.
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Onbekend rammelend geluid bij afremmen, wie heeft een idee?

Bericht door Jurgen VH »

Fijn voor je dat het opgelost is wel een heel spijtige zaak dat dit ongelooflijk lang geduurd heeft !
Plaats reactie