Hoi,
Er wordt mij verteld dat het niet mogelijk is om het oliefilterhuis of de oliekoeler los te krijgen zonder de versnellingsbak los te halen bij een syncro? Is dat overdreven en kan het wel met een hoop gepiel of past het echt niet?
Groet, Bart
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
lekkend oliefilterhuis/ oliekoeler vervangen of repareren bij een syncro
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
- Locatie: haarlem
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: lekkend oliefilterhuis/ oliekoeler vervangen of repareren bij een syncro
Wie verteld jou dat, daar ben ik wel eens benieuwd naar.
Het werkt hetzelfde als een oliefilter vervangen,
oliefilter er af draaien,
Voorzichtig het buisje losdraaien
Moertje boven eventueel verwijderen.
Beide koelwaterslangen even afknijpen met bijvoorbeeld C-klemmen
slangklemmen losmaken en eventueel de slangeinden vooraf even inspuiten met WD-40 en in laten werken
Daarna verwijderen van slangen
Oliekoeler verwijderen.
Daarna in het oliefilterhuis de voor jouw bouwjaar horende nieuwe afdichtring plaatsen en deze vooraf een klein beetje insmeren met motorolie (er zijn namelijk verschillende afdichtringen voor verschillende bouwjaren.
Vervolgens de nieuwe oliekoeler monteren op de 2 slangen
Dan het buisje (eventueel voorzien van een drupje locktite) met de hand weer in het oliefilterhuis draaien, door de oliekoeler heen.
Moertje weer terugplaatsen en oliekoeler hangt weer ongeveer op zijn plek.
Vervolgens oliefilter het afdichtrubber insmeren met wat motorolie en met de hand vastdraaien, vast is vast.
Het oliefilter zuigt zichzelf toch steeds vaster en anders met 20 a 25Nm vastzetten.
Groeten Peter
Het werkt hetzelfde als een oliefilter vervangen,
oliefilter er af draaien,
Voorzichtig het buisje losdraaien
Moertje boven eventueel verwijderen.
Beide koelwaterslangen even afknijpen met bijvoorbeeld C-klemmen
slangklemmen losmaken en eventueel de slangeinden vooraf even inspuiten met WD-40 en in laten werken
Daarna verwijderen van slangen
Oliekoeler verwijderen.
Daarna in het oliefilterhuis de voor jouw bouwjaar horende nieuwe afdichtring plaatsen en deze vooraf een klein beetje insmeren met motorolie (er zijn namelijk verschillende afdichtringen voor verschillende bouwjaren.
Vervolgens de nieuwe oliekoeler monteren op de 2 slangen
Dan het buisje (eventueel voorzien van een drupje locktite) met de hand weer in het oliefilterhuis draaien, door de oliekoeler heen.
Moertje weer terugplaatsen en oliekoeler hangt weer ongeveer op zijn plek.
Vervolgens oliefilter het afdichtrubber insmeren met wat motorolie en met de hand vastdraaien, vast is vast.
Het oliefilter zuigt zichzelf toch steeds vaster en anders met 20 a 25Nm vastzetten.
Groeten Peter
Re: lekkend oliefilterhuis/ oliekoeler vervangen of repareren bij een syncro
Je kan erbij het is wat lastig maar niet onmogelijk. En mocht je ooit de bak eruit halen doe het met motor en al zelf ook gedaan en ik was er blij mee want de extra aandrijving neemt veel ruimte in beslag.
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T4 2.5l benzine syncro 1993
VW T4 2.5l benzine syncro 1993
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
- Locatie: haarlem
Re: lekkend oliefilterhuis/ oliekoeler vervangen of repareren bij een syncro
Tja, wie me dat verteld heeft... ik ga niet aan de naming&shaming natuurlijk. Laten we het erop houden dat het een garagist in de buurt van Haarlem was, en dat er misschien nog mijn eigen interpretatie van tekst tussen zit. Gelukkig heb ik buren met een brug en verbeeld ik me tegenwoordig dat ik het zelf beter kan
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
- Locatie: haarlem
Re: lekkend oliefilterhuis/ oliekoeler vervangen of repareren bij een syncro
Oja, nog even een update... het is een ontzettend gepiel want er is ruimte voor één hand and that's it. Maar met veel geduld heb ik het rubber achter de koeler weten te wisselen en daarmee was het leed gelukkig geleden. Dank voor de support allemaal.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: lekkend oliefilterhuis/ oliekoeler vervangen of repareren bij een syncro
Goed bericht! Veel lekvrije km's toegewenst.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver