Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

5de versnelling overleden AAB (bericht achterhaald)

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1166
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

5de versnelling overleden AAB (bericht achterhaald)

Bericht door brugseb »

Hoi
ik reageerde net nog op het berichtje van Christophe, kom ik het vervolgens zelf wel tegen... Had nochtans bij VW garage gevraagd om alle oliepeilen te controleren (en carter aan te spannen ivm lekkages).
Op de snelweg in Frankrijk plots geen tractie meer op z'n 5: pook schakelt wel netjes en blijft zitten, maar niks meer in het vooronder. :huilen

Toch nog een flink eind gereden en uiteindelijk in Le Mont-Dore een garage bezocht waar enkele transporters op het veld stonden. Inspectieluik open, tandwiel gedemonteerd, ring waar de lager in draait volledig weggesleten... (geen idee hoe dit specifiek stuk noemt, iemand?).

Garagist zeer optimistisch: effe "pignon" bestellen, halfuurje montage. Tandwiel teruggeplaatst zodat we konden rijden en wij weer verder. Week later teruggekeerd naar die garage - helaas, onderdeel niet meer te krijgen volgens hem. Dus gisteren gewoon in z'n 4 naar huis gereden, op het laatst toch wel veel geratel bij momenten...

Klopt het dat deze onderdelen niet meer te krijgen zijn, en ik dus op zoek moet naar een tweedehands bak? Iemand tips of nog iets liggen in de schuur? Oh ja, de bak heeft dus 400 K achter de kiezen, misschien is dat ook een element in jullie advies.

groeten
Bart
Laatst gewijzigd door brugseb op 27 aug 2018, 21:27, 3 keer totaal gewijzigd.
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10829
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 5de versnelling overleden AAB

Bericht door Pascal-141 »

Met die km-stand , en na "geratel" in de bak , zal de goedkoopste oplossing zijn om een 2e handsbak te kopen en die te monteren.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1166
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: 5de versnelling overleden AAB - TANDWIEL GEZOCHT

Bericht door brugseb »

Mijn vaste garagist is in verlof, en de VW garage die mijn oliepeil niet heeft gecontroleerd :gif :gif eveneens.
Tandwiel 5de is helemaal uitgesleten waar de naaldlager in loopt - heeft iemand toevallig nog onderdelen van een oude AAB bak, vermoed type AYF ?
Of weet iemand waar deze nog te bestellen is? Voorlopig geen succes in zoektocht...
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 5de versnelling overleden AAB - TANDWIEL GEZOCHT

Bericht door Multivan Generation »

Hoi,
je zou met een AYF versnellingsbak dan een tandwiel nodig hebben met onderdeelnummer:
02A 311 361 Q
prijs is rond de 150 euro en volgens mijn informatie nog gewoon via de dealer nieuw bestelbaar.
Wat wel van belang is, is dat je exact weet welke versnellingsbak code hebt.
Misschien kun je dat nog even uitvissen? Dan weet je het zeker..
Er zijn namelijk meerdere versnellingsbakcodes in omloop, met net een andere overbrengingsverhouding :knipoog

Groeten en succes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1166
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: 5de versnelling overleden AAB

Bericht door brugseb »

Hoi Peter en Pascal
net telefoon van de garage - tijdens terugweg is ook de naaldlager overleden... en compartiment 5 zit vol gruis, waarbij men uitgaat dat ook aan de andere kant van de bak veel gruis zal zitten. Voorlopig werken de overige versnellingen, maar het verhaal stopt hier dus, tandwieltje verwisselen zal niet meer helpen :huilen :huilen
Bak heeft 400K gedraaid, is ook niet slecht, was een AYF, maar als ik de lijst van Peter bekijk zijn er ook alternatieven (CRN, CHP, ...).
Nu op zoek naar een tweedehands, net eentje gemist op Marktplaats. Tips welkom :lach
grtz
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
keestdi
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 aug 2007, 08:31
Locatie: emmeloord

Re: 5de versnelling overleden AAB

Bericht door keestdi »

een garage bedrijfje uit kuinre bestelde 5 e versnelling onderdelen in groningen .alles wat gewoon verkrijgbaar .
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1166
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: 5de versnelling overleden AAB (bericht achterhaald)

Bericht door brugseb »

Hoi Kees, verhaal is intussn andere weg ingeslagen... zie andere topic :bonk
Bak was uiteindelijk total loss...
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Plaats reactie