Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Dieselverbruik bij afremmen op de motor
Dieselverbruik bij afremmen op de motor
Hallo T5 gebruikers, ik heb de volgende vraag. In bergachtig gebied rem ik graag op de motor van mijn camper T5 automaat. Ik schakel dan in Drive naar de handmatige bediening en laat hem dan in z'n 3e of 2e afremmen. Wat ik heb gemerkt is dat de auto dan ook diesel verbruikt. Kan ik dan maar beter op de automaat remmen en bijremmen om minder brandstof te gebruiken? Hoe doen jullie dat? Graag jullie reacties!
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Dieselverbruik bij afremmen op de motor
In de bergen is het devies zelfde versnelling naar beneden als omhoog.
Je ontkomt niet aan afremmen op de motor dus versnelling handmatig vastzetten km remmen op de schijven te minimaliseren. Anders trap je dmv fading door je remmen....
JB
Je ontkomt niet aan afremmen op de motor dus versnelling handmatig vastzetten km remmen op de schijven te minimaliseren. Anders trap je dmv fading door je remmen....
JB
Laatst gewijzigd door Beckontheroad op 04 aug 2018, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: Dieselverbruik bij afremmen op de motor
Volgens mij geldt dat vnl bij benzinemotoren. Diesels remmen nu eenmaal minder goed op de motor dan benzinemotoren.
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Dieselverbruik bij afremmen op de motor
Pardon..? Compressie van diesel is 2x meer dan benzinemotoren
Probeer maar eens
Alleen afremmen op de motor met een automaat werkt niet zo als met een handbak.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Dieselverbruik bij afremmen op de motor
Ik lees we rijden in de bergen en we willen bergafwaarts brandstof besparen.
Ik denk dat als je zo er mee rijdt, dat je vroeg of laat problemen met EGR, turbo, roetfilter kunt gaan krijgen.
In de bergen rijden is gewoon anders, laat hem lekker lopen tot een voor jou nog aanvaardbare snelheid, rem dan een keer goed af en laat hem dan weer gaan.
Misschien is het aan te raden om te genieten van de natuur en het uitdagender autorijden in de bergen,
En het brandstofverbruik te laten voor wat het is.
Ik denk dat als je zo er mee rijdt, dat je vroeg of laat problemen met EGR, turbo, roetfilter kunt gaan krijgen.
In de bergen rijden is gewoon anders, laat hem lekker lopen tot een voor jou nog aanvaardbare snelheid, rem dan een keer goed af en laat hem dan weer gaan.
Misschien is het aan te raden om te genieten van de natuur en het uitdagender autorijden in de bergen,
En het brandstofverbruik te laten voor wat het is.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Dieselverbruik bij afremmen op de motor
+1Multivan Generation schreef: ↑05 aug 2018, 08:28 Ik lees we rijden in de bergen en we willen bergafwaarts brandstof besparen.
Ik denk dat als je zo er mee rijdt, dat je vroeg of laat problemen met EGR, turbo, roetfilter kunt gaan krijgen.
In de bergen rijden is gewoon anders, laat hem lekker lopen tot een voor jou nog aanvaardbare snelheid, rem dan een keer goed af en laat hem dan weer gaan.
Misschien is het aan te raden om te genieten van de natuur en het uitdagender autorijden in de bergen,
En het brandstofverbruik te laten voor wat het is.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Dieselverbruik bij afremmen op de motor
+2 diesel remt al het beste af. Benzine doet bijna niks.
Re: Dieselverbruik bij afremmen op de motor
Dank voor jullie reacties! Dus als ik het goed begrijp: bergafwaarts -> handmatige bediening laten voor wat ie is. De automaat zelf laten afremmen en bijremmen indien nodig? Op sommige berghellingen moet ik dan wel constant bijremmen...
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Dieselverbruik bij afremmen op de motor
Zoals ik boven melde en zoals ik het geleerd heb de zelfde versnelling naar beneden als naar boven. Dus wel manueel schakelen...
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: Dieselverbruik bij afremmen op de motor
Een diesel met handbak waarvan je het gas loslaat gaat naar 0 verbruik, pas bij belasting (probeert stationair te lopen). Een automaat lijkt altijd een beetje een eigen leven te leiden door het gas niet helemaal af te sluiten. Overigens gaat een diesel geen problemen krijgen wanneer er geen brandstof toegevoerd wordt. Verder heb ik eerder vrachtwagen gereden en heb geleerd steeds harder te remmen dan nodig, dus de snelheid er verder uithalen dan nodig, kunnen daarna de remmen weer afkoelen en weer op dezelfde manier gebruikt worden. Dus een soort van pompend remmen met zoveel mogelijk tijd tussen het remmen.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: Dieselverbruik bij afremmen op de motor
Dus bergopwaarts toch naar handmatige bediening en dezelfde ook bergafwaarts gebruiken.
Ik heb de neiging om bergopwaarts gewoon de automaat te laten werken en bergafwaarts over te schakelen naar handmatige bediening en (meestal in z'n 3) op de motor af te remmen. Kan ik beter dus maar niet doen?
Ik heb de neiging om bergopwaarts gewoon de automaat te laten werken en bergafwaarts over te schakelen naar handmatige bediening en (meestal in z'n 3) op de motor af te remmen. Kan ik beter dus maar niet doen?
Re: Dieselverbruik bij afremmen op de motor
Maakt niet uit, je sloopt er niets mee.Deet schreef: ↑05 aug 2018, 13:10 Dus bergopwaarts toch naar handmatige bediening en dezelfde ook bergafwaarts gebruiken.
Ik heb de neiging om bergopwaarts gewoon de automaat te laten werken en bergafwaarts over te schakelen naar handmatige bediening en (meestal in z'n 3) op de motor af te remmen. Kan ik beter dus maar niet doen?
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: Dieselverbruik bij afremmen op de motor
Flauwe reactie Jan2009. Alsof letten op het verbruik en daarmee sparen van portemonnee en milieu het genieten van de omgeving in de weg staat. Er is overigens niets mis met een fietsvakantie.
Re: Dieselverbruik bij afremmen op de motor
Inmiddels al wat jaartjes ervaring met de automaat, ben ik tot de ontdekking gekomen dat wat erop staat ook het doel is n.l.
automatisch schakelen. Ik gebruik de handkeuze nooit, of beter bijna nooit alleen de 1e versnelling als ik op een glad of zachte ondergrond weg wil komen.
Dan kruipt de auto heel langzaam in de stationair vooruit, soms een klein beetje gas,
Zelf met caravan gaat dat perfect, de rest blijf ik er gewoon af....
Voor wat betreft bergafwaards zo lang mogelijk laten rollen en dan goed de snelheid eruit, zoals eerder is gememoreerd.
Overigens ook verstandig om te doen met zware campers zoals een exclusive.
Leo
automatisch schakelen. Ik gebruik de handkeuze nooit, of beter bijna nooit alleen de 1e versnelling als ik op een glad of zachte ondergrond weg wil komen.
Dan kruipt de auto heel langzaam in de stationair vooruit, soms een klein beetje gas,
Zelf met caravan gaat dat perfect, de rest blijf ik er gewoon af....
Voor wat betreft bergafwaards zo lang mogelijk laten rollen en dan goed de snelheid eruit, zoals eerder is gememoreerd.
Overigens ook verstandig om te doen met zware campers zoals een exclusive.
Leo
T4 2.5TDI automaat RIP