Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tikkende scheidingsrelai

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
T-4tje
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 dec 2018, 10:54

Tikkende scheidingsrelai

Bericht door T-4tje »

:T44EVER
Beste forum mensen.
Ik ben in het bezit van een t4 Bk 92 bus camper nu viel mij het volgende op , als de motor draait hoor ik bij de huishoud accu een tikkend geluid. Ik heb het idee dat het hier vandaan komt (zie foto)Wie weet wat dit is en kan het kwaad.alvast bedankt voor de info mvg Wilco
Bijlagen
59F190E9-DAB1-44F2-A312-ECED02AF9AC4.jpeg
Laatst gewijzigd door T-4tje op 23 jun 2019, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Tikkend geluid bij de huishoud accu

Bericht door Noorfalia »

Dat is het scheidingsrelais, wat ervoor zorgt dat bij draaiende motor de huisaccu samen met de gewone accu wordt bijgeladen door de dynamo. Als de motor uit staat schakelt dit relais de huis accu los van de autoaccu zodat die niet per ongeluk leeg getrokken wordt.

Kun je het buiten de auto horen? Is het constant tik-tik-tik-tik? Zo ja dan is er denk ik iets niet goed, alsof het relais het contact niet vast kan houden. Waarschijnlijk laadt de huisaccu dan ook niet bij tijdens het rijden.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
T-4tje
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 dec 2018, 10:54

Re: Tikkend geluid bij de huishoud accu

Bericht door T-4tje »

Bedankt voor de reactie ik wil een filmpje toevoegen maar het bestand word niet. geaccepteerd. Maatvoer het is en constante tikken als deze niet goed werkt trekt hij dan ook de start accu leeg dit zit toch apart. An elkaar of heb ik het mis.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33863
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tikkende scheidingsrelai

Bericht door Multivan Generation »

Noorfalia heeft het antwoord op je wedervraag al gegeven. :zwaai

En twijfel je, dan kun je even meten aan je startaccu.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
T-4tje
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 dec 2018, 10:54

Re: Tikkende scheidingsrelai

Bericht door T-4tje »

Ok ,dus de heeft dus de geest gegeven. Kan ik deze zelf vervangen of zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden.alvast bedankt
T-4tje
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 dec 2018, 10:54

Re: Tikkende scheidingsrelai

Bericht door T-4tje »

Het probleem zat bij de startmotor hier zat en stekkertje niet goed aangedrukt de oplossing stond op het forum. Ben dit niet tegen gekomen toen ik dit bericht plaatste. In iedergeval bedankt voor de reactie
Plaats reactie