Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

scheidingsrelais in T4 california vervangen?

vragen over de T4
Plaats reactie
hoboT4
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jun 2007, 12:04
Locatie: enschede

scheidingsrelais in T4 california vervangen?

Bericht door hoboT4 »

Mijn pioneer-navigatie hangt aan de startaccu. Al is de radio uit, het computergedeelte blijft meer dan 20mA gebruiken.
Daarom denk ik er over het electrische systeem zo aan te passen dat de startaccu ook wordt opgeladen als we aan de 220V hangen.
Hiervoor zijn een paar mogelijkheden:
1. de druppellader vervangen door een met twee uitgangen
2. een scheidingsrelais aanbrengen dat op spannning reageert (ipv op de D+ van de dynamo)
3. het oorspronkelijke westfalia D+scheidingsrelais vervangen door zo'n nieuwe spanningsgestuurde.

nadeel bij 1: rommelen aan het interne systeem, een dikke draad trekken
nadeel bij 2: er moet naar elk van de accu's een voldoende dikke draad getrokken worden, met zekeringen e.d.
nadeel bij 3: rommelen, maar goedkoper dan 1 en minder gedoe dan bij 2 (?) .

Vragen:
heeft iemand weleens deze afwezing gemaakt,
is het interne scheidingsrelais wel te vervangen
of is oplossing 2 toch beter (het interne systeem blijft intact)
hoe krijg je het paneel waar de lader e.d. zit op een beschaafde manier open?

Ik hoop op reacties van meer ervaren electronica-klussers
Tvierder
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Bericht door Leo45 »

Het bezwaar van het vervangen van de laadinrichting door wat anders is dat je ook gelijk een deel van je informatie display kwijt bent.
De lader, relais etc etc is eigenlijk 1 systeem. Volgens mij krijg je zelfs problemen met het starten van je standkachel als je dat loskoppeld.
Mocht je erbij willen...
Bank helemaal naar voren schuiven of eruit halen.
Dan het paneel onder de koelbox losmaken en je ziet de hele boel zitten.
Dan nog even dit, je accu is een gelaccu dus zorg ervoor dat bij gebruik met een acculader de stroom wel begrensd wordt.

overigens lijkt het mij eenvoudiger om gewoon de radio op de HH accu te zetten. heb je altijd stroom daarop zonder je startaccu te belasten en met 20mA duurt het wel een paar maanden voordat je 80 a 100 Ah leeg hebt.
Zou volgens mij ook standaard zo zijn, tenminste ik heb nog niet veel CC gezien waar het anders was of iemand moet extra of aparte draden hebben getrokken vanaf het zekeringen paneel onder het dashboard. De radio hoort thuis op de zekeringen achter de bestuurdersstoel.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
hoboT4
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jun 2007, 12:04
Locatie: enschede

Bericht door hoboT4 »

Leo45,

Bedankt voor je suggestie: je hebt gelijk dat de radio achter de HH-zekeringen hoort. (Ik kwam er pas achter dat de garage het ding aan de startaccu had gehangen toen ik na 2 maanden rust niet meer kon starten. Maar ja, in een peronenauto zit maar een accu en die montage zijn ze kennelijk gewend.)

Maar aan de andere kant, stel ik monteer een extra relais dat op spanning schakelt (dus geen D+), dan hou ik met een druppellader via de 220 toch wel de startaccu in goede conditie. Als extraatje zou ik in geval van nood de HH-accu als starthulp kunnen gebruiken, toch?

De goedkoopste oplossing is idd de draden naar de HH-accu brengen, maar ik blijf nog wel even denken aan zo'n extra relais.
Tvierder
Plaats reactie