Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Startprobleem T5
Startprobleem T5
Hallo allemaal,
Ik heb de 624 resultaten over 42 pagina's over startproblemen bekeken, maar weet nog steeds niet wat er met mijn T5 aan de hand is. Sinds deze zomer heeft hij een startprobleem. Als ik de sleutel in het contact stop en hem omdraai, gaan alle controlelampjes keurig branden maar starten ho maar. Pas na het talloze keren omdraaien van de sleutel start hij ineens wel. Als ik hem daarna uitdoe en weer start, doet ie het prima, zelfs 6 keer achter elkaar. Het heeft niets te maken met koude of warme motor, niets met de brandstoftoevoer, niets met de startmotor zelf. Bij het doormeten in de garage komt er soms wel en soms geen stroom naar de startmotor. Het zit 'm dus in het elektronisch circuit of de startblokkering. De garage komt er ook niet uit. Wie herkent dit probleem en heeft een suggestie? Alsvast dank voor de reacties!
Groeten, Ernst
Ik heb de 624 resultaten over 42 pagina's over startproblemen bekeken, maar weet nog steeds niet wat er met mijn T5 aan de hand is. Sinds deze zomer heeft hij een startprobleem. Als ik de sleutel in het contact stop en hem omdraai, gaan alle controlelampjes keurig branden maar starten ho maar. Pas na het talloze keren omdraaien van de sleutel start hij ineens wel. Als ik hem daarna uitdoe en weer start, doet ie het prima, zelfs 6 keer achter elkaar. Het heeft niets te maken met koude of warme motor, niets met de brandstoftoevoer, niets met de startmotor zelf. Bij het doormeten in de garage komt er soms wel en soms geen stroom naar de startmotor. Het zit 'm dus in het elektronisch circuit of de startblokkering. De garage komt er ook niet uit. Wie herkent dit probleem en heeft een suggestie? Alsvast dank voor de reacties!
Groeten, Ernst
- Multivan Generation
- Berichten: 34192
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Startprobleem T5
Probeer eens met een andere sleutel.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Startprobleem T5
Hoi Deet,
Wij hebben het zelfde probleem gehad, en heb het opgelost met een goede contact spry.
Zie: viewtopic.php?f=3&t=53970
Onze T5 TDI 63kw 4 Cilinder 2005 heeft meerdere contact problemen.
Waarschuwing licht (Grootlicht) doet het niet.
Om hoog raamschakelaar passagiers deur doet het regel matig niet.
Multistekker contactslot doet het nu weer perfect.
En nu de passagiers "deur slot schakelaar" doet nu niets meer, de deur is niet meer open te krijgen, we hebben vandaag een nieuw slot binnen gekregen.
Dit laatste gaat misschien verschillende te ver.
Het mooiste zou zijn als je alle contacten een keer preventief zou inspuiten, beschermt denk ik ook tegen vocht inwerking op je contact punten van de schakelaars.
Bij schakelaartjes de behoorlijk zijn afgesloten zou je een heel klein lapje om kunnen binden, en af toe even in spuiten daarom heen beschermende plastiek, tegen uitdroging en vocht in werking van opspattend regenwater hopen dat langdurige inwerking de contactpunten kan bereiken.
Dit stukje is typisch Jakob G idee die laat nog wel een zijn vindingrijkheid de vrije loop , maar heeft daar mee in zijn leven veel dingen opgelost en voorkomen.
Heel veel succes met het oplossen van de T5 kuren, en veel rijplezier toegewenst.
Wij hebben het zelfde probleem gehad, en heb het opgelost met een goede contact spry.
Zie: viewtopic.php?f=3&t=53970
Onze T5 TDI 63kw 4 Cilinder 2005 heeft meerdere contact problemen.
Waarschuwing licht (Grootlicht) doet het niet.
Om hoog raamschakelaar passagiers deur doet het regel matig niet.
Multistekker contactslot doet het nu weer perfect.
En nu de passagiers "deur slot schakelaar" doet nu niets meer, de deur is niet meer open te krijgen, we hebben vandaag een nieuw slot binnen gekregen.
Dit laatste gaat misschien verschillende te ver.
Het mooiste zou zijn als je alle contacten een keer preventief zou inspuiten, beschermt denk ik ook tegen vocht inwerking op je contact punten van de schakelaars.
Bij schakelaartjes de behoorlijk zijn afgesloten zou je een heel klein lapje om kunnen binden, en af toe even in spuiten daarom heen beschermende plastiek, tegen uitdroging en vocht in werking van opspattend regenwater hopen dat langdurige inwerking de contactpunten kan bereiken.
Dit stukje is typisch Jakob G idee die laat nog wel een zijn vindingrijkheid de vrije loop , maar heeft daar mee in zijn leven veel dingen opgelost en voorkomen.
Heel veel succes met het oplossen van de T5 kuren, en veel rijplezier toegewenst.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Re: Startprobleem T5
@Multivan Generation: reservesleutel doet precies hetzelfde helaas.
@Jakob G: ik heb geen idee welke schakelaars ik allemaal zou moeten inspuiten met contactspray en het zijn er heel veel denk ik.
@Jakob G: ik heb geen idee welke schakelaars ik allemaal zou moeten inspuiten met contactspray en het zijn er heel veel denk ik.
Re: Startprobleem T5
Op mijn werk hebben we ook zo'n exemplaar gehad.
Hoewel de accu vol is komt er net te weinig spanning op de startblokkering om te starten.
Als je dit probleem hebt probeer even (als test) met startkabels of hij dan wel direkt start.
Is dat zo dan alle kabels goed nakijken en dan ook met name de min kabel van de accu naar het chassis, het gaat om tienden van volten en alles telt.
Alles losmaken en weer vastzetten in de hele lijn.
Leo
Hoewel de accu vol is komt er net te weinig spanning op de startblokkering om te starten.
Als je dit probleem hebt probeer even (als test) met startkabels of hij dan wel direkt start.
Is dat zo dan alle kabels goed nakijken en dan ook met name de min kabel van de accu naar het chassis, het gaat om tienden van volten en alles telt.
Alles losmaken en weer vastzetten in de hele lijn.
Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Re: Startprobleem T5
Startmotor ook al nagekeken, heb ook zoiets gehad dat je s'ochtends start zonder problemen, tussendoor even tankt en nadien nooit een keer weer lopen.
Bij mij was de strip ( weet niet hoe ik het anders moet noemen) die op de startmotor zit gebroken wat je van buitenaf bijna niet kon zien en waar ik per toeval achterkwam.
Bij mij was de strip ( weet niet hoe ik het anders moet noemen) die op de startmotor zit gebroken wat je van buitenaf bijna niet kon zien en waar ik per toeval achterkwam.
Re: Startprobleem T5
Beste @Deet dan moet je ook deze snelkoppeling aan klikken": viewtopic.php?f=3&t=53970 en de topic goed door lezen.
Ik heb speciaal voor jou nog de foto's er bij gezet.
Ik zie uit naar je reactie.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Re: Startprobleem T5
Iedereen bedankt voor de suggesties. Dit is wat de anwb expert antwoordde op mijn vraag over het startprobleem:
Laatst gewijzigd door Deet op 24 sep 2019, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Startprobleem T5
Ik bedenk me nu dat ik in de vakantie een Spanjaard met een T4 starthulp heb gegeven met zijn startkabels. Van de anwb begrijp ik dat piekspanning de elektronica kan beschadigen. https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-r ... hulp-geven
En mijn startproblemen dateren uit die tijd. Ben je lekker mee; ik geef nooit meer hulp!
En mijn startproblemen dateren uit die tijd. Ben je lekker mee; ik geef nooit meer hulp!
Re: Startprobleem T5
Wellicht even de - pool los nemen en 15 minuten los laten, daarna weer aansluiten.Deet schreef: ↑24 sep 2019, 17:12 Ik bedenk me nu dat ik in de vakantie een Spanjaard met een T4 starthulp heb gegeven met zijn startkabels. Van de anwb begrijp ik dat piekspanning de elektronica kan beschadigen. https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-r ... hulp-geven
En mijn startproblemen dateren uit die tijd. Ben je lekker mee; ik geef nooit meer hulp!
Re: Startprobleem T5
Hallo Ernst,
dit is iets wat met geavanceerd meetapparatuur en een diagnose-aanpak opgelost moet worden.
Ik heb een oscilloscoop en meerdere gadgets waar we een heel eind mee komen. En natuurlijk de originele VCDS.
Ik help je graag om het op te lossen. Stuur me een PM zou ik zeggen.
Groet,
Christiaan Bijsma
dit is iets wat met geavanceerd meetapparatuur en een diagnose-aanpak opgelost moet worden.
Ik heb een oscilloscoop en meerdere gadgets waar we een heel eind mee komen. En natuurlijk de originele VCDS.
Ik help je graag om het op te lossen. Stuur me een PM zou ik zeggen.
Groet,
Christiaan Bijsma
Re: Startprobleem T5
Hallo Christiaan, hartelijk bedankt voor je aanbod. Erg aardig van je! Ondertussen heeft men in een andere garage de boel inderdaad aan de computer gelegd en doorgemeten en hebben ze een directe verbinding gelegd tussen het contact en de startmotor, zo heb ik begrepen. En inderdaad, hij start nu weer prima.
Mocht het nodig zijn dan maak ik graag alsnog gebruik van je aanbod!
Mocht het nodig zijn dan maak ik graag alsnog gebruik van je aanbod!
Re: Startprobleem T5
De startmotor wordt geactiveerd via een relais, dat door een computer wordt aangestuurd. Het zou dus kunnen zijn dat de computer een beetje defect is geraakt door de starthulp, en die zijn werk niet meer goed doet bij het starten. De oplossing van de garage lijkt me een creatieve, en zou best als een goede permanente kunnen werken. Hopen dat het probleem weg blijft.
Re: Startprobleem T5
Tot nu toe start ie weer als een