Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bandenrotatie vraagje

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Bandenrotatie vraagje

Bericht door Charles 1065 »

Heb vandaag een setje lichtmetalen velgen gekocht die wil ik morgen onder de bus plaatsen maar zie nergens een pijltje staan op de band voor de loop richting? Volgens de verkoper maakt dat niet uit maar ik ben er toch redelijk van overtuigd dat dit wel het geval is!
Wie weet dit? Dank Charles :happy
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Bandenrotatie vraagje

Bericht door frank884 »

Charles schreef:Heb vandaag een setje lichtmetalen velgen gekocht die wil ik morgen onder de bus plaatsen maar zie nergens een pijltje staan op de band voor de loop richting? Volgens de verkoper maakt dat niet uit maar ik ben er toch redelijk van overtuigd dat dit wel het geval is!
Wie weet dit? Dank Charles :happy
Bij de meeste zomerbanden maakt het niks uit.
Zoals Bij bijv: Continental Vanco 8, michelin Achilles,
Bridgestone duravis R630
je kunt het aan de vorm van het profiel zien hoe de banden "lossen". winterbanden zijn wel loop richting gebonden en dan staat er ook een pijl op de zijkant.
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Bericht door Charles 1065 »

Ik ben geen groots techneut maar ben wel benieuwd hoe ik dat aan het profiel kan zien? En wat is lossen??
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

als er een V-vorm in het profiel zit is het doorgaans een draairichting gebonden band.

voor zover ik weet zijn looprichting gebonden banden ALTIJD voorzien van een aanduiding aan de zijkant waaraan je kunt zien welke richting de looprichting is.

Ik neem aan de de banden bij een bandencentrum of garage gemonteerd worden? die zullen het toch wel weten.

Bij lange na niet alle banden zijn looprichting gebonden overigens, zeker bij zomerbanden gok ik dat ruim 50% het niet is.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Bericht door frank884 »

Charles schreef:Ik ben geen groots techneut maar ben wel benieuwd hoe ik dat aan het profiel kan zien? En wat is lossen??
Hoi Charles,

Met lossen bedoel ik het water/sneeuw enz wat zich in de groeven bevind onder het rijden moet eruit.
als je een V groef hebt dan moet de "zeg sneeuw"" van het midden van de band naar de buitenkant. denk maar aan een tractorband.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

rotatierichting gebonden banden met een v-profiel hebben de punt van de v op de weg naar achteren wijzen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Bericht door Charles 1065 »

Nou ze zitten er onder wat een looks!! Nog even de schade laten herstellen en dan foto's maken voor in de gallerei!! :happy :klappen :bifun :jumpklap
Gebruikersavatar
Adri626
Berichten: 2291
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:56
Locatie: Zaanstreek

Bericht door Adri626 »

@Charles........ andere banden zijn verkocht? gr Adri
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Bericht door Charles 1065 »

als het goed is haalt Erwin ze dit weekend op mocht dit niet het geval zijn krijg je een belletje jeb jouw mail met je phone nummer bewaard!!
Plaats reactie