Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verbinding verlichting binnen en buiten?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Verbinding verlichting binnen en buiten?

Bericht door Chewbacca »

Afgelopen week ontdekte ik een bijzonder verschijnsel, waarvan ik benieuwd ben of iemand dat kan plaatsen:
als ik de centrale schakelaar voor de binnenverlichting uitschakel, en ik rij met de stads- of dimlichten aan, dan brandt de binnenverlichting zachtjes als deze op de deur-stand staat.

Hoe zit het geschakeld?
Om de binnenverlichting op de huishoudaccu over te zetten heb ik de originele kabelboom voor de verlichting doorgenomen in de A-stijl aan de bestuurderszijde. Deze heb ik vervolgens verbonden met de huishoudaccu via een schakelpaneel met ingebouwde zekering.

Wat gebeurd er dan nu precies? Ik snap niet hoe de stroomkring dan moet zijn...

Het is niet afhankelijk van een draaiende motor, zelfs met sleutel uit contact en stadslicht aan doet hij het. Als ik de binnenverlichting op 'uit' of op 'continu aan' zet, is er niks aan de hand (ook niet met het schakelpaneel uit). Als ik de binnenverlichting op het schakelpaneel 'aan' zet, is er geen probleem (nu is het ook de vraag in hoeverre dit een probleem is, aangezien ik vrijwel altijd het schakelpaneel voor de verlichting ingeschakeld zal hebben).
Wat bijzonder is: als de deur dan open is, en de lichtzoemer gaat af, dan gaat de binnenverlichting uit. Dus ik dacht, wellicht kan daar een verbinding optreden? Als ik de lichtzoemer eruit haal, houdt het hele verschijnsel op.
Als ik alle zekeringen een voor een eruit haal, houdt het verschijnsel alleen op bij het uitnemen van nummer 8 (maar dan zoemt hij ook niet meer) of uitnemen van de lichtzoemer zelf...

Ik weet niet of hij standaard is uitgerust met een lichtzoemer, of dat deze achteraf is aangesloten. Ik heb het een en ander gelezen op T4-wiki, maar ik kom er niet helemaal uit. De mehrfachsteckers snap ik, maar wat wordt precies met de klemmen bedoeld?

Om centraal nog even met de vragen af te sluiten:
- meest waarschijnlijk zit er een verbinding via de lichtzoemer? Hoe kan ik dit controleren?
- moet ik dit als 'probleem' zien, of gewoon het schakelpaneel aanzetten als ik met licht wil rijden?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verbinding verlichting binnen en buiten?

Bericht door Multivan Generation »

De binnen verlichting wordt met massa geschakeld.
Dus kijk je deurschakelaars eens goed na, die willen wel eens corroderen,
en het massadraadje is ook van het breekbare type.
Mocht je led-lampjes in je binnen verlichting hebben,
dan kun je soms ook een vreemd effect krijgen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Verbinding verlichting binnen en buiten?

Bericht door Chewbacca »

Ja alle lampjes zijn vervangen door ledjes... dat zal het waarschijnlijk zijn
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verbinding verlichting binnen en buiten?

Bericht door Multivan Generation »

Chewbacca schreef: 13 mei 2020, 20:27 Ja alle lampjes zijn vervangen door ledjes... dat zal het waarschijnlijk zijn
Dus even alles terug naar gloeilampjes en testen, is het dan weg, dan wordt het veroorzaakt door de led's.
Blijft het met gloeilampjes ook vreemd doen, dan massa verbindingen en deurschakelaars controleren.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Verbinding verlichting binnen en buiten?

Bericht door Chewbacca »

Met de andere lampjes erin geen problemen

Bedankt voor de tip :jumpklap
Scheelt een boel zoekwerk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verbinding verlichting binnen en buiten?

Bericht door Multivan Generation »

Graag gedaan hoor..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: Verbinding verlichting binnen en buiten?

Bericht door hangover »

Ik heb ook zoiets in m'n Panda. Daar led binnenverlichting ingedaan en die blijft zwak branden als hij uit zou moeten zijn. Er blijft ergens een lekstroom lopen die je met een gewoon gloeilampje niet opmerkt maar met een led die veeel minder stroom nodig heeft wel.
Nog niet in m'n bus geprobeerd hoe dat zit.
Verder, de licht zoemer wordt natuurlijk gevoed via de lichtschakelaar vanuit je startaccu. De binnenverlichting zit nu op de huishoud accu, als nu alle deuren dicht zijn en er is spanningsverschil tussen je startaccu en de huishoudaccu gaat er ook een stroompje lopen.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Verbinding verlichting binnen en buiten?

Bericht door Chewbacca »

hangover schreef: 14 mei 2020, 23:43 Verder, de licht zoemer wordt natuurlijk gevoed via de lichtschakelaar vanuit je startaccu. De binnenverlichting zit nu op de huishoud accu, als nu alle deuren dicht zijn en er is spanningsverschil tussen je startaccu en de huishoudaccu gaat er ook een stroompje lopen.
Dat dacht ik dus eerst ook: maar daar heb ik een cyrix voor. Maar die hoor je klikken, dus die werkt.
En daarnaast is het vreemde ook: het treedt pas op als de plus van de binnenverlichting losgekoppeld wordt van de huishoudaccu... dus als het goed is kan er helemaal geen stroomkring ontstaan..?
Voor de zekerheid nog even met de multimeter gemeten: geen spanningsverschil tussen de twee pootjes van de lamp (out of limit, oftewel, geen stroomkring).

Conclusie: LED-verlichting wekt stroom op :bonk
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: Verbinding verlichting binnen en buiten?

Bericht door hangover »

Ik heb een alarm in de bus zitten dat ook met de deurkontakten werkt heb je ook zoiets?
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Verbinding verlichting binnen en buiten?

Bericht door Chewbacca »

Ja die heb ik ook.
Ik ben erachter gekomen dat dat een Texalarm AV 2980 is, en in de manual staat dat deze op de deurcontacten wordt aangesloten.

Verwacht je daar iets mee?
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: Verbinding verlichting binnen en buiten?

Bericht door hangover »

Het was even een idee, maar mag niets uitmaken. Ik heb vanmiddag eens gemeten bij mijn bus. Alle lampjes uitgeschakeld en deuren dicht, dan meet ik 0,8 volt. Wanneer ik dan het stadslicht een keer aandoe piekt hij even wat hoger maar blijft op die 0,8 volt staan. Is niet genoeg om een witte led op te laten branden.
Nog eens in de electrische schema's gekeken. Zoals je al eerder zij, als op het schakelpaneel de boel uit staat zou er geen stroomkring meer kunnen zijn. Lijkt erop dat er iets niet goed is aangesloten.
Zekering 8 is voor de stadslichten links, de 'standaard' zoemer zit daar op aangesloten, maar ook op zekering 7, stadslichten rechts. Ik denk om te voorkomen dat de zoemer aangaat wanneer links of rechts parkeerlicht aan is en de deur opent. Als de binnenverlichting uitgaat als de zoemer aangaat zou ook niet moeten kunnen als alles normaal zit aangesloten. Gebeurt dat met alle deuren? Zou ook slecht kontakt kunnen zijn in één van de deurschakelaars. Meet eens de spanning op de bruin/witte draad bij een van de lampjes met de deuren open/dicht enz.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Plaats reactie