Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kort schurend geluid DSG

vragen over de T5
Plaats reactie
T5GPBas
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 aug 2020, 12:31

Kort schurend geluid DSG

Bericht door T5GPBas »

Ik heb sinds een tijdje een T5 GP uit 2013 met DSG

Nu hoor ik af en toe een schurend / schavend geluid, heel erg kort overigens (max 1 seconde).
Dit vind altijd plaats als de DSG in de 5 staat, in andere versnellingen komt het geluid niet voor.
Het klinkt een beetje als tandenpoetsen maar komt voor op het moment dat er juist niet geschakeld wordt maar gewoon een constante snelheid gereden wordt.
Meestal ook op een klinkerweggetje, heb het naar mijn idee nog nooit gehoord op een asfalt weg.

Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt? Ben bij VW dealer geweest en die herkennen het niet.
Het komt ook niet elke rit voor, dus het is lastig op te nemen of te laten horen.

Iemand een idee?
T5 GP 2013 DSG & T5 GP 2013 DSG
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Kort schurend geluid DSG

Bericht door DE KNEU »

Bekend probleem,waarop tot nu toe geen remedie door VW gegeven wordt...update dsg zou het verhelpen maar op TX-board is men sceptisch...filmpje op you tube:
QUALITÄT VWT5.1 DSG GETRIEBE KRATZEN PROBLEM wellicht wat je bedoeld? Grtz :toppie
DickWi
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:04
Locatie: Randstad

Re: Kort schurend geluid DSG

Bericht door DickWi »

Ook in bezit van T5 GP van 2013 met DSG.
Komt bij mij niet bekend voor, zie in het filmpje dat het ongeveer bij 1450 toeren het gebeurt.
Is dit bij jou ook zo? of een ander toerental?
Gebruikersavatar
Gretschi
Berichten: 1395
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Westfriesland omg.Hoorn

Re: Kort schurend geluid DSG

Bericht door Gretschi »

T5GPBas schreef: 24 aug 2020, 12:42 Ik heb sinds een tijdje een T5 GP uit 2013 met DSG

Nu hoor ik af en toe een schurend / schavend geluid, heel erg kort overigens (max 1 seconde).
Dit vind altijd plaats als de DSG in de 5 staat, in andere versnellingen komt het geluid niet voor.
Het klinkt een beetje als tandenpoetsen maar komt voor op het moment dat er juist niet geschakeld wordt maar gewoon een constante snelheid gereden wordt.
Meestal ook op een klinkerweggetje, heb het naar mijn idee nog nooit gehoord op een asfalt weg.

Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt? Ben bij VW dealer geweest en die herkennen het niet.
Het komt ook niet elke rit voor, dus het is lastig op te nemen of te laten horen.

Iemand een idee?
Ik heb ook dat 'geluid' alleen niet op specifiek op klinkerweggetjes, altijd in de bebouwde kom maar je kan de klok er niet gelijk op zetten, garage heeft er ook mee gereden maar toen gebeurde er niets. Verder rijdt ie zonder problemen, dus iemand een idee?

Groetjes Peter
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Kort schurend geluid DSG

Bericht door DE KNEU »

Naar het schijnt heeft niet alleen de transporter last van dit euvel,berichten gelezen dat de dsg van passat golf en zelfs skoda (vw)ook dit virus hebben...nu was al bekend dat vw niet de beste bakken produceerd,zelfs gelezen dat de start/stop functie even in werking treed tijdens het rijden :ie wellicht kan wjw'er Erdem wat licht op deze zaak gooien :vraagteken
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Kort schurend geluid DSG

Bericht door DE KNEU »

Oorzaak zal wel een meeuw zijn.... :knipoog
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2714
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Kort schurend geluid DSG

Bericht door Erdem50 »

Ja ja ik kom al!

Voorop gesteld: er zijn diverse soorten DSG bakken in vele soorten auto’s en bussen in de VAG club, dat klachten bij andere modellen voorkomen etc is geroep in de lucht.

Per specieke auto en bakcode EN softwarestand kan je juiste diagnose stellen.

Het schurende geluid in z’n 5e versnelling met constant rijden is inderdaad bekend. Daar is zoals eerder vermeld een softwareupdate voor mogelijk.

Er zijn ook klachten over schurende geluiden in z’n 2e en 3e versnelling. Dit komt door de synchromeshring van 2 cq 3 versnelling. Oplossing is deze delen vervangen.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kort schurend geluid DSG

Bericht door Multivan Generation »

Dank je wel voor de duidelijke heldere uitleg.
Soms is enige subtiliteit en verdieping noodzakelijk..
Dus :toppie :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Gretschi
Berichten: 1395
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Westfriesland omg.Hoorn

Re: Kort schurend geluid DSG

Bericht door Gretschi »

Dankje Erdem, :toppie :toppie

Groetjes Peter
Plaats reactie