Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lagere laadspanning bij warme motor

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 446
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Lagere laadspanning bij warme motor

Bericht door Timy »

Ik snap even iets niets.. onze 2.4AAB heeft bij een warme motor rond de 13.2-13.5 laadspanning op het schermpje. Terwijl 13.8 normaal moet zijn, ook 14.1 kan soms nog. Bij koude motor haalt hij dat ook gewoon.
De dynamo is nieuw (deze week vervangen) inclusief de spanningsregelaar. Dus dat is niet het euvel. Probleem deed zich ook voor met de vorige dynamo hoor, die is om andere reden vervangen. Al hoopte ik wel ook dit gelijk opgelost te hebben :bonk

Wat kan ik schoonmaken, aandraaien etc om de reguliere lading te halen bij warme motor? Dit had ik voorheen niet. Iemand een idee? :kus
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Lagere laadspanning bij warme motor

Bericht door Olaf »

Als je accu vol raakt kan de accu spanning dalen, hij hoeft immers minder te laden. Koud en na het starten heb je veel stroom verbruikt met voor gloeien en starten, dus moet de dynamo harder werken om de accu weer vol te krijgen.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 446
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Lagere laadspanning bij warme motor

Bericht door Timy »

Oh! Ik was overtuigd dat hij regulier een minimale spanning heeft van zo'n 13.8..
Werkt ie kennelijk beter dan ik dacht :toppie
Beckontheroad
Berichten: 2139
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Lagere laadspanning bij warme motor

Bericht door Beckontheroad »

Kijk maar eens wat ie doet als je de accu's eerst goed aan de acculader zet en dan gaat rijden, dan zal het asperge en voltage ook sneller dalen.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Andre Buskop
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jun 2019, 16:11

Re: Lagere laadspanning bij warme motor

Bericht door Andre Buskop »

Hoi Timy
Alles boven de 13 volt is goed, het voltage neemt af naarmate er meer stroom verbruikt wordt. Wanneer alle elektrische verbruikers uit zijn en de accu is vol (een ladende accu is ook een verbruiker) dan is de spanning ongeveer 13,8, maar wanneer je de verlichting aanzet of de blower daalt de spanning al snel onder de 13,5V. De 14.1 volt bij een koude motor is een soort boost van een paar minuten van de dynamo om na de start de accu snel weer op nivo te krijgen. Om te zien of de accu goed laad is het beter om de ampères te meten.
Niks een de hand dus, maar die conclusie had je al getrokken.
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 446
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Lagere laadspanning bij warme motor

Bericht door Timy »

Bedankt André! Gisteren ging ie weer omlaag en toch weer even de twijfel. Koelkast had een dagje gedraaid en verlichting etc was aan maar 13.4V is dus nog steeds geen zorgpuntje, begrijp ik nu. Ik ga weer onbezorgd genieten :kus
Plaats reactie