Wij slapen bijna altijd boven en in combinatie met de Calibed Roof II matras ging dat eigenlijk altijd prima. Maar sinds Marga's hernia ligt zij toch niet meer zo lekker en de lattenbodem heeft natuurlijk het grote nadeel van de 'koppeling' van slapers: als de één omdraait, beweegt de ander op-en-neer-mee. De schotelvering zou comfortabeler zijn én het 'koppelprobleem' oplossen.
VW biedt inmiddels een ombouwset aan (kun je o.a. bij CCN in Amersfoort laten inbouwen, kost volgens opgave daar incl. inbouw zo'n € 600,-), maar al heel vroeg na de aankondiging van de 6.1 bood de Duitse firma Squergo óók al een ombouwset aan. Kost incl. verzending iets meer dan € 330,- en zou in een 1,5 uur zelf in te bouwen zijn, zonder verwijdering van daktent of binnenhemelbekleding. Ziet er zo uit:

Sinds de aankondiging van die schotelvering voor de 6.1 is er op het Duitse Caliboard al een uitgebreid draadje ontstaan over mogelijke vervanging. De algemene mening daar is dat de oplossing van Squergo beter is dan die van VW. Squergo biedt een grotere veerdiepte en kan een matras van 6 cm hebben. Het systeem van VW heeft een mindere veerdiepte en kan maar een matras van max 5 cm hebben. Bij Squergo kun je veren van verschillende sterkte en/of hoogte gebruiken, zodat je veel individuelere aanpassingen kunt maken, bijv. meer lendensteun of juist minder, of de ene helft van het bed harder maken dan de andere. Op het Duitse forum is een mooi verhaal over een man van 120 kg met een vrouw van 60 kg die nu toch samen comfortabel boven kunnen slapen zonder dat het bed voor hem te zacht of voor haar te hard is. VW levert één kant-en-klare gemiddelde instelling.
Die ons beter kennen weten dat wij niet zulke geweldige handige klussers zijn, maar dit opbouwfilmpje op Youtube gaf ons het nodige vertrouwen:
Dus: we hebben de spullen besteld bij Squergo, we hebben een blindklinktang (?? nog nooit gebruikt...) besteld bij Amazon, alles moet van de week binnen komen. Dan wachten op een middag of ochtend met goed weer en vrij zodat de bus voor de deur kan met de daktent omhoog, en aan de gang!

Wordt vervolgd...