heb me hier net geregistreerd, maar was hier al dikwijls komen kijken. Hartelijk dank allemaal voor al die nuttige info!
Ik heb gisteren mijn eerste splinternieuw gekochte autoradio (JVC KD-DB902BT) ingebouwd in m'n ABL bus van 2001. Heeft me flink wat kopbrekens bezorgd om het ding aan de praat te krijgen. De 'custom wiring' (constant onder spanning, zelfs zonder sleutel, en zonder aarding!) waar m'n vorige radio's op werkten heb ik moeten ombouwen naar stock configuratie, en dan lukte het nog niet.
Stond vanmiddag op het punt die radio terug te sturen toen ik begreep dat het aan het contactslot lag; ik citeer hier nu even uit het topic dat mij bij de 'oplossing' bracht: viewtopic.php?t=25292: "De accessoire-draad geeft alleen spanning als de sleutel in de accessoire-stand staat. Zodra ik doordraai naar de contact-stand, is deze spanning weer verdwenen. Dit lijkt mij niet helemaal normaal."
Tot zover de overeenkomsten, verder is mijn bus niet versleuteld met een startknop of dergelijke meer (alleen de startonderbreker op de inspuitpomp is eruit gesloopt na een plotse panne op de snelweg). Contactslot is helemaal stock, en vermoedelijk origineel uit 2001 (138.000 km of zoiets).
De 'geschakelde plus' draad bij de radio gaf dus geen spanning in de contact-stand, waardoor ik de radio niet aan kreeg.
Na het lezen van hierboven geciteerd topic kreeg ik het vermoeden dat het aan het vermaledijde 'contactblokje' kon liggen.
Na wat prutsen en meten merkte ik dat ik twaalf volt kreeg in alle standen van de sleutel, als ik maar hard genoeg drukte op dat blokje (nou, zo hard nu ook weer niet hé).
Dus heb ik een tyrap rond het contactslot getrokken om dat blokje wat omhoog te trekken tegen het slot aan, en zowaar: mijn radio doet het nu
![fun :yes](./images/smilies/yes.gif)
Ik heb dus nu twaalf volt op de 'geschakelde plus' van de radio ongeacht de stand van de sleutel, maar wel met de volgende kenmerken: om de radio aan te krijgen moet ik de sleutel naar de accessoire-stand draaien. Eenmaal de radio werkt, kan ik de sleutel terugdraaien naar nul, de radio blijft werken. In contact-stand doet ie het ook. Draaiende motor heb ik niet geprobeerd, schiet me nu te binnen, zal ik morgenochtend meteen even checken.
Als ik de sleutel uit het contact trek, valt de radio uit. Staat me wel aan, want de vorige radio zoog m'n batterij leeg omdat ie om de haverklap vanzelf aan ging en dan de hele nacht stond te bleren op m'n oprit ;-)
Nu, lang verhaal voor een simpele vraag: kan dat prutswerk met die tyrap om het contactblokje kwaad? Ik heb geen idee van het inwendige schema / constructie van dat blokje, dus ik vraag het hier liever even.
Die dertig euro voor dat blokje, daar laat ik het niet voor, maar ik heb het nogal druk en loop liever niet naar de dealer, meer omwille van de tijd dan om het geld.
Maar ik ben wel liever een uur kwijt met naar de dealer te lopen dan dat ik overmorgen een uitgebrande bus voor m'n deur heb
![neutral :ie](./images/smilies/ie.gif)
Alvast bedankt voor de input/advies!
Ik kijk ernaar uit om dat straks of morgenochtend bij de koffie te lezen :)
Fijne avond, Pascal