Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

1.9 td bj 1995 op fokken

vragen over de T4
RS van Gelderen
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 aug 2007, 17:58

1.9 td bj 1995 op fokken

Bericht door RS van Gelderen »

ik heb nog een vraagje

ik heb een t4 van het bj 1995 1.9 td maar is er een mogelijk heid om deze wat op te fokken want als ik mijn caravaan er achter heb hangen en ik ga een bergje op komt een rolator mij nog voor bij


mvg Richard
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Bericht door matje86 »

laat dan die rolator je caravan trekken
ps met een 1.9td moet je geen haast hebben
hij komt er langzaam ook wel
tis een trekmonster geen snelheidsmonster
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33889
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

ja hoor is misschien wel mogelijk,
misschien kun je wat ideëen opdoen,
bij de pagina over motorische tuning?
Zie T4 tips en trucs en dan zoeken naar motorische tuning :knipoog

geniet ervan...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Bericht door JJ@ »

banden op de juiste druk ,egr afsluiten, roetkat weg ,middendemper er tussen weg , turbodruk opschroefen,brandstoftoevoer bij stellen dan gaat ie als een speer. oja luchtfilter huis eem open halen en de aanzuig buis er uit halen en een k&n filter plaatsen.
Laatst gewijzigd door JJ@ op 22 aug 2007, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
francisco
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 19:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Bericht door francisco »

maby kunje ook je inlaat systeem stuk aan passen voor betere ademhaling. (p.filter er tussen met rechte buis kouwe lucht (bv van onder uit je koplamp zit nogal een flinke spleet)
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: 1.9 td bj 1995 op fokken

Bericht door frank884 »

RS van Gelderen schreef:ik heb nog een vraagje

ik heb een t4 van het bj 1995 1.9 td maar is er een mogelijk heid om deze wat op te fokken want als ik mijn caravaan er achter heb hangen en ik ga een bergje op komt een rolator mij nog voor bij


mvg Richard

Je kunt van een "tractor"geen racewagen maken.
dan moet je een acv motor (102 pk 250 nm koppel) kopen, of de 150 pk versie met 295 nm. dan gaat het sneller maar die motoren kosten ook meer.
De 1.9TD is een motor met 68pk en 140 nm koppel. in een bus die enorm wind vangt door het grote frontaal oppervlakte bij hogere snelheden en ook zelf al 1600 a 1700 kg weegt
leeg. en dan nog een caravan eraan met belading. zet het hele spul dan maar eens op de weegbrug.
je moet niet het onmogelijke verwachten van deze overigens zeer goede motor, hij trekt het er wel heen maar je moet geduld hebben,
wat het niet is kan het ook niet worden......de vernellingsbak
doet zijn werk net als in een tractor, die ook met een geringe motor veel trekt op relatief lage snelheden.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Je kan uit de 1.9TD vrij makkelijk 85 a 90 PK halen , en dan blijft het geheel nog heel betrouwbaar .
Inderdaad , je kan van een traktor geen racewagen maken , maar je kan hem alvast heel wat "vlotter" maken. :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Bericht door frank884 »

Ik bedoel het woord "tractor"niet als een belediging, maar ik bedoel er mee te zeggen, dat deze relatief kleine motor er een flinke kluif aan heeft om dit alles
bergop te trekken, (In een golfje ligt tegenwoordig al 105 of 140 pk met 250 / 320 nm koppel voor zo'n klein wagentje) er zal nog zeker wat rek zitten boven op die 68 pk, maar het moet wel gezond blijven, en je moet realistisch blijven.
Een vriend heeft een 75 pk motor van een vento (de AAZ) zover opgevoerd en andere turbo erop enz en die motor in een T3 gestopt. resultaat:
een ritje naar Polen..... en de motor gestorven.
en dan ben je wat opgeschoten,... dan rijdt ik liever wat langzamer, en houd de zaak heel.
Thomas
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:40
Locatie: Mierlo

Bericht door Thomas »

Is heel goed te doen ik heb het ook laten doen (ringsleutel) 85 pk en 204 nm koppel maar ben wel normaal blijven rijden heb het alleen gedaan om de caravan te trekken en dan merk je het verschil
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

frank884 schreef:Ik bedoel het woord "tractor"niet als een belediging, maar ik bedoel er mee te zeggen, dat deze relatief kleine motor er een flinke kluif aan heeft om dit alles
bergop te trekken, (In een golfje ligt tegenwoordig al 105 of 140 pk met 250 / 320 nm koppel voor zo'n klein wagentje) er zal nog zeker wat rek zitten boven op die 68 pk, maar het moet wel gezond blijven, en je moet realistisch blijven.
Een vriend heeft een 75 pk motor van een vento (de AAZ) zover opgevoerd en andere turbo erop enz en die motor in een T3 gestopt. resultaat:
een ritje naar Polen..... en de motor gestorven.
en dan ben je wat opgeschoten,... dan rijdt ik liever wat langzamer, en houd de zaak heel.
Tot 95PK blijft de 1.9 motor nog betrouwbaar , meer kan ook , veel meer zelfs , maar dan moet je de rechtervoet goed onder controle hebben , en met beleid kunnen rijden.
O ja , zo'n opgevoerde diesel zal het ritje Polen veel beter uithouden in een T4 dan in een Golf/Vento . Dat komt omdat de dieselmotor beter presteert onder belasting , en zo'n opgevoerde motor in zo'n lichte auto maakt op de snelweg alleen maar toeren , maar word bijna niet belast. In de T4 heeft diezelfde motor ten eerste al meer gewicht mee te sleuren ,maar ook de luchtweerstand van een container ... :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Fred-15
Berichten: 1183
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:25
Locatie: Almere 0612039470

Bericht door Fred-15 »

Pascal-141 schreef:
frank884 schreef:Ik bedoel het woord "tractor"niet als een belediging, maar ik bedoel er mee te zeggen, dat deze relatief kleine motor er een flinke kluif aan heeft om dit alles
bergop te trekken, (In een golfje ligt tegenwoordig al 105 of 140 pk met 250 / 320 nm koppel voor zo'n klein wagentje) er zal nog zeker wat rek zitten boven op die 68 pk, maar het moet wel gezond blijven, en je moet realistisch blijven.
Een vriend heeft een 75 pk motor van een vento (de AAZ) zover opgevoerd en andere turbo erop enz en die motor in een T3 gestopt. resultaat:
een ritje naar Polen..... en de motor gestorven.
en dan ben je wat opgeschoten,... dan rijdt ik liever wat langzamer, en houd de zaak heel.
Tot 95PK blijft de 1.9 motor nog betrouwbaar , meer kan ook , veel meer zelfs , maar dan moet je de rechtervoet goed onder controle hebben , en met beleid kunnen rijden.
O ja , zo'n opgevoerde diesel zal het ritje Polen veel beter uithouden in een T4 dan in een Golf/Vento . Dat komt omdat de dieselmotor beter presteert onder belasting , en zo'n opgevoerde motor in zo'n lichte auto maakt op de snelweg alleen maar toeren , maar word bijna niet belast. In de T4 heeft diezelfde motor ten eerste al meer gewicht mee te sleuren ,maar ook de luchtweerstand van een container ... :knipoog


Pascal.
je kan een 1.9 TD oppeppen tot een maximum van 102 PK Zie topic JJ@
Thomas Peroo en ik rijden zo al jaren en ook JJ@ je moet idd.niet konstant 180 kmu willen rijden dan gaat het een keer fout maar de belasting van het motortje is er op berekend dat het standaard 80 % geeft van zijn kunnen
van uit de fabriek , als je normaal rijd dus tussen de 120 en 140 Kmu is er niets aan de hand , ga je een caravan trekken ja dan is het aan te bevelen om in het buitenland een snelheid van 100 /a 110kmu te rijden ga je de heuvel op dan blijf je met je 1.9 TD tussen die snelheid riijden je moet dan de boel niet forceren door 140 kmu te willen gaan.
Mijn gemiddelde snelheid is tussen de 120 en 140 kmu en dat gaat prima.
Ik rij dan ongeveer 95 % van zijn limit. zonder caravan of aanhanger.
Mijn Top is vraag het aan JJ@. wij zijn even snel.

Gr.Fred-15
wie het onkruid in zijn eigen tuintje wied ziet de rotzooi bij zijn buurman niet
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Fred-15 schreef:
Pascal.
je kan een 1.9 TD oppeppen tot een maximum van 102 PK Zie topic JJ@
Thomas Peroo en ik rijden zo al jaren en ook JJ@ je moet idd.niet konstant 180 kmu willen rijden dan gaat het een keer fout maar de belasting van het motortje is er op berekend dat het standaard 80 % geeft van zijn kunnen
van uit de fabriek , als je normaal rijd dus tussen de 120 en 140 Kmu is er niets aan de hand , ga je een caravan trekken ja dan is het aan te bevelen om in het buitenland een snelheid van 100 /a 110kmu te rijden ga je de heuvel op dan blijf je met je 1.9 TD tussen die snelheid riijden je moet dan de boel niet forceren door 140 kmu te willen gaan.
Mijn gemiddelde snelheid is tussen de 120 en 140 kmu en dat gaat prima.
Ik rij dan ongeveer 95 % van zijn limit. zonder caravan of aanhanger.
Mijn Top is vraag het aan JJ@. wij zijn even snel.

Gr.Fred-15
Hey ,die Fred ! Ja, dat weet ik , dat jij al lang met die opgepepte TD rondrijd :knipoog
En dat bedoel ik ook met mijn vorige bericht : de 1.9TD is best een stevige motor die heel wat kan verdragen , mits het met beleid gebeurt .
Zo'n motor is geen "highway-cruiser" om tegen 170 km/u (of zo) in 1 ruk 800 snelwegkilometers af te razen .
Met de originele turbo haal je inderdaad tot een goeie 100PK , wil je meer dan moet er ook meer geld geinvesteerd worden (dikke turbo enz)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Ed V.

Bericht door Ed V. »

Topsnelheid zal niet groter worden lijkt me want bij 150 ga je het rood in ook met meer vermogen. Maar 100 pk klinkt wel lekker om net ff wat meer trekkracht te hebben naar de 100 ! ik heb ook een 1.9td tractor die wel wat meer pk,s kan gebruiken.

Waar heb je dit laten doen Fred ?
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Bericht door JJ@ »

Ed V. schreef:Topsnelheid zal niet groter worden lijkt me want bij 150 ga je het rood in ook met meer vermogen. Maar 100 pk klinkt wel lekker om net ff wat meer trekkracht te hebben naar de 100 ! ik heb ook een 1.9td tractor die wel wat meer pk,s kan gebruiken.

Waar heb je dit laten doen Fred ?
je gaat zeker wel boven de 150 uit komen , ik deed toen der tijd 170 op de teller ,maar daar ben je wel eem mee bezig ,beetje meer van dit een beetje minder van dat enz enz .

maar om lang van me t4 te genieten heb ik de boel niet meer zo op het max staan je weet het maar nooit .
Ed V.

Bericht door Ed V. »

JJ begrijp ik uit jouw verhaal dat de motor meer toeren moet draaien om er meer vermogen uit te halen ?

Ik ben op zoek naar trekkracht onderin en niet zozeer een hoogtoerige diesel. Lijkt me niet echt een feest 170 met een 1.9 bak :lach

Mijn vraag van waar je dit kan laten doen blijft staan graag advies.
Plaats reactie