Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Op zoek naar de ideale startbasis met een T6.1
Op zoek naar de ideale startbasis met een T6.1
Dag iedereen, en aangename kennismaking!
Net zoals zovelen kom ik na wat gegoogle over het onderwerp hier aangespoeld op het forum met de nodige vragen.
Ik lees hier al een tijdje in stilte mee omdat ik al best lang droom van een ombouwproject, maar ik heb geen zin om met de verkeerde spullen thuis te komen.
Een beetje over mijn situatie:
- ik ben zelfstandige en zou zeker in de eerste jaren een laadruim moeten hebben om foto/video materiaal te kunnen transporteren. De wagen dient ook als zodoende ingeschreven te worden (lichte vracht dus -- België). Naarmate de jaren vorderen zal het voertuig meer en meer gebruikt worden als pleziervoertuig dat ik langzaamaan zou willen ombouwen.
- het is onze enige wagen, en we wonen in de stad. Om die reden wil ik zeker geen lange wielbasis. Wagen zal ook dienen voor dagdagelijkse verplaatsingen, althans zeker voor de komende jaren. Op termijn wil ik graag een tweede (elektrische) wagen kopen voor kleine verplaatsingen.
- ik zou graag een hefdak/slaapdak willen hebben, aangezien ik voor fotografische projecten vaak onderweg ben. In eerste instantie geen probleem voor mij om een simpel kader in elkaar te timmeren en daar een matras op te leggen, maar naar de toekomst toe zou het wel echt een meerwaarde zijn. Dus ofwel koop ik nu een wagen met een hefdak erin, ofwel laat ik het achteraf installeren. Tips over beide routes mogen zeker!
- voor bovenstaande fotografische projecten trek ik vaak naar rurale gebieden met een slecht wegdek. 4motion zou zeker een plus zijn, maar indien dat de zaken enorm bemoeilijkt, of als jullie het geen goed idee vinden kan ik hier nog steeds van afzien.
- we hebben op dit moment geen kinderen maar de kans is reëel dat die er de komende jaren bij komen
Wat ik zelf al overwogen heb:
- california: ik vind ze heel duur, aangezien ik ruimte nodig heb zou ik veel spullen er uit moeten halen. Optie is om de goedkoopste uitvoering te halen en eventueel laten homologeren tot lichte vracht (m.a.w bijna het hele interieur er uit halen). Voordeel is wel dat er direct een goed hefdak in zit dat helemaal geïntegreerd is. Geen idee wat ze daar bij de keuring van zouden zeggen wel.
- transporter: de verstandige optie lijkt mij, alleen lijkt de combinatie met kinderen mij niet ideaal. Ik veronderstel dat het mogelijk is om op de tweezit rechts een kinderzitje te plaatsen, maar dan zijn we ook wel uitgepraat.
- caravelle dubbele cabine: 2 zitjes vanvoor, 3 achteraan, dubbele cabine. Dan resteert er nog 1m50 laadruim aan de achterzijde, niet lang genoeg om er in te slapen. Als er een hefdak in zit, is dat wel het beste van beide werelden. 1m50 laadruim is voor mij genoeg voor mijn professionele activiteiten, het is plaats genoeg voor kinderen, en als ik dan ook nog eens bovenin zou kunnen slapen wanneer nodig, dan ben ik helemaal tevreden.
Wat ik graag zou weten:
- is het mogelijk om een hefdak (met slaapruimte) te plaatsen op een busje met een dubbele cabine (en de dubbele cabine ook als dusdanig te bewaren)? Lijkt jullie dat uberhaupt een goed idee?
- Heeft er iemand ervaring met het homologeren van een california tot lichte vracht?
- ... hebben jullie misschien andere denkpistes waar ik nog niet aan gedacht heb?
In elk geval hartelijk dank en aangename kennismaking alvast!
Net zoals zovelen kom ik na wat gegoogle over het onderwerp hier aangespoeld op het forum met de nodige vragen.
Ik lees hier al een tijdje in stilte mee omdat ik al best lang droom van een ombouwproject, maar ik heb geen zin om met de verkeerde spullen thuis te komen.
Een beetje over mijn situatie:
- ik ben zelfstandige en zou zeker in de eerste jaren een laadruim moeten hebben om foto/video materiaal te kunnen transporteren. De wagen dient ook als zodoende ingeschreven te worden (lichte vracht dus -- België). Naarmate de jaren vorderen zal het voertuig meer en meer gebruikt worden als pleziervoertuig dat ik langzaamaan zou willen ombouwen.
- het is onze enige wagen, en we wonen in de stad. Om die reden wil ik zeker geen lange wielbasis. Wagen zal ook dienen voor dagdagelijkse verplaatsingen, althans zeker voor de komende jaren. Op termijn wil ik graag een tweede (elektrische) wagen kopen voor kleine verplaatsingen.
- ik zou graag een hefdak/slaapdak willen hebben, aangezien ik voor fotografische projecten vaak onderweg ben. In eerste instantie geen probleem voor mij om een simpel kader in elkaar te timmeren en daar een matras op te leggen, maar naar de toekomst toe zou het wel echt een meerwaarde zijn. Dus ofwel koop ik nu een wagen met een hefdak erin, ofwel laat ik het achteraf installeren. Tips over beide routes mogen zeker!
- voor bovenstaande fotografische projecten trek ik vaak naar rurale gebieden met een slecht wegdek. 4motion zou zeker een plus zijn, maar indien dat de zaken enorm bemoeilijkt, of als jullie het geen goed idee vinden kan ik hier nog steeds van afzien.
- we hebben op dit moment geen kinderen maar de kans is reëel dat die er de komende jaren bij komen
Wat ik zelf al overwogen heb:
- california: ik vind ze heel duur, aangezien ik ruimte nodig heb zou ik veel spullen er uit moeten halen. Optie is om de goedkoopste uitvoering te halen en eventueel laten homologeren tot lichte vracht (m.a.w bijna het hele interieur er uit halen). Voordeel is wel dat er direct een goed hefdak in zit dat helemaal geïntegreerd is. Geen idee wat ze daar bij de keuring van zouden zeggen wel.
- transporter: de verstandige optie lijkt mij, alleen lijkt de combinatie met kinderen mij niet ideaal. Ik veronderstel dat het mogelijk is om op de tweezit rechts een kinderzitje te plaatsen, maar dan zijn we ook wel uitgepraat.
- caravelle dubbele cabine: 2 zitjes vanvoor, 3 achteraan, dubbele cabine. Dan resteert er nog 1m50 laadruim aan de achterzijde, niet lang genoeg om er in te slapen. Als er een hefdak in zit, is dat wel het beste van beide werelden. 1m50 laadruim is voor mij genoeg voor mijn professionele activiteiten, het is plaats genoeg voor kinderen, en als ik dan ook nog eens bovenin zou kunnen slapen wanneer nodig, dan ben ik helemaal tevreden.
Wat ik graag zou weten:
- is het mogelijk om een hefdak (met slaapruimte) te plaatsen op een busje met een dubbele cabine (en de dubbele cabine ook als dusdanig te bewaren)? Lijkt jullie dat uberhaupt een goed idee?
- Heeft er iemand ervaring met het homologeren van een california tot lichte vracht?
- ... hebben jullie misschien andere denkpistes waar ik nog niet aan gedacht heb?
In elk geval hartelijk dank en aangename kennismaking alvast!
- Multivan Generation
- Berichten: 34218
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Op zoek naar de ideale startbasis met een T6.1
Achteraf een (slaap-) hefdak in bouwen in België wordt een hele lastige piste vermoed ik.
Dit moet lopen via erkende ombouwers, dacht ik.
Voor u zou ik een California Beach als een goede optie aanraden.
Heeft een 2 zits slaapbank, een af-fabriek slaaphefdak en een minimalistische "keuken"
Die bank kan naar voor en achter verschuiven, er zit wat kastruimte in,
en is origineel Volkswagen dus qua homologatie/import in België wellicht een verstandige keuze.
Welkom op weetjewel overigens
Groeten Peter
Dit moet lopen via erkende ombouwers, dacht ik.
Voor u zou ik een California Beach als een goede optie aanraden.
Heeft een 2 zits slaapbank, een af-fabriek slaaphefdak en een minimalistische "keuken"
Die bank kan naar voor en achter verschuiven, er zit wat kastruimte in,
en is origineel Volkswagen dus qua homologatie/import in België wellicht een verstandige keuze.
Welkom op weetjewel overigens
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Op zoek naar de ideale startbasis met een T6.1
Aanvullend hierop: de Beach is er ook met 3-zits achterbank.
En welkom inderdaad
En welkom inderdaad
Re: Op zoek naar de ideale startbasis met een T6.1
Ik meen me te herinneren dat het hefdak op een lichte vracht met dubbele cabine niet is toegestaan in België. ( but correct me if I'm wrong....)
Heb het willen proberen op een lange caravelle dubbele cabine: direct een 'no go'....
Op een korte zou het ook niet goedgekeurd worden 'om als lichte vracht te gebruiken bedoel ik wel' dit was 6 jaar geleden en regels zijn enkel verstrengd vrees ik.
Idd, zoals Multivan al zei: best van een basic California vertrekken.
Maar zal volgens mijn gevoel geen lichte vracht worden ( met 4 of 5 plaatsen).... anders reed ik er ook al mee .
Heb het willen proberen op een lange caravelle dubbele cabine: direct een 'no go'....
Op een korte zou het ook niet goedgekeurd worden 'om als lichte vracht te gebruiken bedoel ik wel' dit was 6 jaar geleden en regels zijn enkel verstrengd vrees ik.
Idd, zoals Multivan al zei: best van een basic California vertrekken.
Maar zal volgens mijn gevoel geen lichte vracht worden ( met 4 of 5 plaatsen).... anders reed ik er ook al mee .
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
- Pascal-141
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Op zoek naar de ideale startbasis met een T6.1
Hou er rekening mee dat IEDERE wijziging/ombouw je wil doen op een recente of nieuwe wagen , dit op het COC moet vermeld staan. Met andere woorden : je hebt voor alles attesten nodig , hetzij van de invoerder (d' Ieteren) , of van de erkende ombouwer (dat moet een COP erkend bedrijf zijn , én ook die moeten nog goedkeuring aanvragen bij d' Ieteren.
Het is tegenwoordig niet simpel meer om zo'n dingen om te bouwen en nog gekeurd te krijgen.
In principe hoort zelfs een dakrek op je COC te staan . Inbouw bedrijfswageninrichting moet er ook op staan ...
Ga voor je aankoop alvast eens informatie inwinnen bij een COP erkende ombouwer , dan weet je waar je aan toe bent.
Ik betwijfel dat je een lichte vracht met hefdak gaat goedgekeurd krijgen. En ik twijfel er ook aan of je een California naar lichte vracht nog kan omkeuren...
Het is tegenwoordig niet simpel meer om zo'n dingen om te bouwen en nog gekeurd te krijgen.
In principe hoort zelfs een dakrek op je COC te staan . Inbouw bedrijfswageninrichting moet er ook op staan ...
Ga voor je aankoop alvast eens informatie inwinnen bij een COP erkende ombouwer , dan weet je waar je aan toe bent.
Ik betwijfel dat je een lichte vracht met hefdak gaat goedgekeurd krijgen. En ik twijfel er ook aan of je een California naar lichte vracht nog kan omkeuren...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Op zoek naar de ideale startbasis met een T6.1
Terug met de voetjes op de grond dus. Vreemd dat de regels zo verschillend kunnen zijn met onze noorderburen. Merci voor de tips iedereen, dan blijven de mogelijke pistes inderdaad vrij beperkt op dit moment.
Ik zal eens bekijken met mijn boekhouder wat hij er van vindt om een california beach aan te schaffen. Mogelijks valt de aanschaf van een camper te verantwoorden met mijn statuten en is dat nog de beste optie. Ik krijg er wel wat buikpijn van omdat een gewone tranporter de helft kost, en het enige dat ik er bovenop zou willen is een slaaphefdak, maar dat is dan blijkbaar weer een exotische wens of een wespennest om gekeurd te krijgen.
Ik zal eens bekijken met mijn boekhouder wat hij er van vindt om een california beach aan te schaffen. Mogelijks valt de aanschaf van een camper te verantwoorden met mijn statuten en is dat nog de beste optie. Ik krijg er wel wat buikpijn van omdat een gewone tranporter de helft kost, en het enige dat ik er bovenop zou willen is een slaaphefdak, maar dat is dan blijkbaar weer een exotische wens of een wespennest om gekeurd te krijgen.
Re: Op zoek naar de ideale startbasis met een T6.1
Ik vrees dat hij belast/ aftrekbaar gaat zijn zoals een personenwagen/vrijetijdsvoertuig....
Met de helaas hoge uitstootwaardes van busjes en de steeds erger wordende verkettering van dieselwagens zal dit enkel maar duurder worden naar de toekomst toe.
Wachten op de ID-Buzz? Al vrees ik daar ook het prijskaartje....
Met de helaas hoge uitstootwaardes van busjes en de steeds erger wordende verkettering van dieselwagens zal dit enkel maar duurder worden naar de toekomst toe.
Wachten op de ID-Buzz? Al vrees ik daar ook het prijskaartje....
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Re: Op zoek naar de ideale startbasis met een T6.1
Ik heb contact gehad met een ombouwer in België en die zei het volgende (over ombouw van een dubbele cabine 6.1):
- dubbele cabine kan blijven
- wagen kan lichte vracht blijven
- ombouwing met SCA dak, krijgt een LONO (letter of no objection) van VW duitsland (dus goedkeuring).
Dus aan de posters hier boven, als ik de ombouwer mag geloven is het dus geen heel groot probleem. Ik ben er nog over aan het twijfelen. Ombouw kost wel een hoop, en ik ga er van uit dat de standaard implementatie van VW allemaal net iets netter is.
- dubbele cabine kan blijven
- wagen kan lichte vracht blijven
- ombouwing met SCA dak, krijgt een LONO (letter of no objection) van VW duitsland (dus goedkeuring).
Dus aan de posters hier boven, als ik de ombouwer mag geloven is het dus geen heel groot probleem. Ik ben er nog over aan het twijfelen. Ombouw kost wel een hoop, en ik ga er van uit dat de standaard implementatie van VW allemaal net iets netter is.
-
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
- Locatie: Achterhoek
Re: Op zoek naar de ideale startbasis met een T6.1
Misschien is het dan ook verstandig om voor de zekerheid contact op te nemen met de overheidsinstantie die hierover gaat (Belgische rdw??), zodat u zeker weet dat het kan.derp schreef: 28 apr 2021, 07:52 Ik heb contact gehad met een ombouwer in België en die zei het volgende (over ombouw van een dubbele cabine 6.1):
- dubbele cabine kan blijven
- wagen kan lichte vracht blijven
- ombouwing met SCA dak, krijgt een LONO (letter of no objection) van VW duitsland (dus goedkeuring).
Dus aan de posters hier boven, als ik de ombouwer mag geloven is het dus geen heel groot probleem. Ik ben er nog over aan het twijfelen. Ombouw kost wel een hoop, en ik ga er van uit dat de standaard implementatie van VW allemaal net iets netter is.
Dan bent u ten minste zeker van alle opties die op tafel zijn
Groeten uut de Achterhoek!
Re: Op zoek naar de ideale startbasis met een T6.1
Ik ga dit topic ook eens goed volgen.
Bij mij was het voor een lange wielbasis... en daar deed VW niet aan mee
Ik heb het toen bij plaatselijk keuringbureau gevraagd en daar kreeg ik negatieve respons.
Maar ik hoop voor je dat het kan hoor,
wil in dat geval wel weten hoe
Bij mij was het voor een lange wielbasis... en daar deed VW niet aan mee
Ik heb het toen bij plaatselijk keuringbureau gevraagd en daar kreeg ik negatieve respons.
Maar ik hoop voor je dat het kan hoor,
wil in dat geval wel weten hoe
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion