Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lekkage brandstofpomp/dynamo laadspanning

vragen over de T4
Plaats reactie
PindaNL
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 jun 2019, 02:59

Lekkage brandstofpomp/dynamo laadspanning

Bericht door PindaNL »

Hallo allemaal,

Nu de vakantie er aan zit te komen lijken er steeds meer reparatiepunten bij te komen dan ik weg kan strepen. :nuts Onderstaande vragen gaan over onze T4 California uit 1992 met een 2.4D motor.

Vraag 1:
Op de dieselpomp is het vochtig rondom 1? van de brandstofslangen/banjofitting. Vermoedelijk 1 van de koperringen niet meer goed of door één van de vorige eigenaars provisorische gemaakte slang+bout. Kan ik de banjobout zonder problemen losdraaien of krijg ik dan problemen met de afstelling van de pomp? De banjo ga ik nog eens vervangen door 1 aansluiting, zijn deze universeel verkrijgbaar?

Iemand enig idee met hoeveel nm het verlengstuk en de banjobout vast moet worden gezet?
20220704_104237.jpg

Vraag 2:

Op onze dynamo(90a, niet origineel) zit een Hella spanningsregelaar van 14,1v, koolborstels zijn nog goed. Wanneer ik verbruikers aanzet heb ik het idee dat de spanning snel terug loopt. Hieronder een lijstje:

Motor aan: 14.01v
Verlichting aan: 13.78v
Verlichting+kachel: 13.67v
Verl.+AC Stand 4: 13.47v

Huishoudaccu: Motor aan: 13.70v
Huishoudaccu: Motor+AC: 13.35v

Zowel de startaccu als huishoudaccu heb ik vorige week aan de (Victron) lader gehad.

Op de bus is een retro fit airco ingebouwd, als het goed is een Waeco Diavia.
Doe ik er goed aan een spanningsregelaar van 14,5v in te bouwen of ga ik de dynamo dan extra belasten? Geen idee of een hoger voltage invloed heeft op het aircosysteem.

Startaccu is in 2019 vervangen voor een: Varta Blue Dynamic G3 95Ah
Huishoudaccu is vorig jaar vervangen voor een VMF DC125-12 125Ah AGM

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten Jan
Laatst gewijzigd door PindaNL op 05 jul 2022, 01:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Ervaren sleutelaar
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 jun 2022, 22:54

Re: Lekkage brandstofpomp/dynamo laadspanning

Bericht door Ervaren sleutelaar »

Wat betreft de laadspanning, waardes zijn in orde, niets aan doen.

De lekkage lijkt te komen van afgedopte deel met de 2 klemmen. Waarschijnlijk is deze slang niet tegen diesel bestand.
Plaats reactie