Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Acculader Westfalia doorgebrand, vervanger plug and play?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GroeneBulli
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
Locatie: Amsterrrrdam

Acculader Westfalia doorgebrand, vervanger plug and play?

Bericht door GroeneBulli »

Ik lees al jaren mee op het forum als naslagwerk bij kleine en grotere problemen met onze bus.

Tijdens onze vakantie in de bloedhitte in Italie braakte onze T4 Westfalia California uit 1996 een flinke rookwolk uit en een behoorlijke stank van verbrand plastic.

De boosdoener bleek al snel onder de kledingkast te zitten. Wij vermoedden kortsluiting bij de accu of de koelkast dus in allerijl hebben we de 'walstroom' ontkoppeld wat er in ieder geval voor zorgde dat het niet erger werd.

Vervolgens het bed opzij en de kastjes naast het bed open gemaakt. Na enig zoeken (ook hier op het forum) viel de verdenking op de acculader. De acculader is immers inmiddels 26 jaar oud dus vermoedelijk wel aan het einde van zijn leven.

Ik heb de acculader verwijderd (220 stekker er uit, 6 polige stekker er uit en een paar schroefjes waarmee hij op de bodemplaat zat) en de acculader zelf open geschroefd.

Het zag er niet best uit! Een hoop zwarte drab en een behoorlijke walm. Ik ga er vanuit dat hij niet meer te redden is, ook niet door ons medeforumlid Henk.

De originele lader wordt af en toe nog verkocht door poptop:
https://www.poptopshop.nl/a-24465332/el ... escription

Ik ben nu op zoek naar een passende vervanger en kwam op het model dat Fraron in Duitsland aanbiedt.

https://www.fraron.de/en/batterieladege ... -85926235/

Ik heb ze ook gebeld en zij zeggen dat het min of meer plug & play is. De 6-polige stekker zou kloppen en verder is er een voedingskabel die al in de bus ligt en waarvan ik verwacht dat ik die kan hergebruiken. Zo niet, dan gebruik ik de nieuwe - ik moet dan alleen een nieuwe aansluiting maken op de walstroom.

Er zijn wel 2 dingen waar ik aan twijfel:

a)Er zit een kabeltje bij voor een temperatuursensor, vermoedelijk een sensor om de temperatuur van de huishoudaccu te monitoren (wordt deze te heet, dan schakelt de lader af). Weet iemand of deze een oude temperatuursensor op de accu moet vervangen? Of zat die er niet op en kan ik er dus iets bijplaatsen (op de juiste accupool schroeven?).

b)Het vermogen van deze lader. Dit is nu 12 Ampere en die van de oude lader schijnbaar ook. Mag ik er van uit gaan dat de originele bekabeling van de bus dit aan kan? Ik wil niet een nieuw probleem en risico op brand veroorzaken.

Vast dank voor jullie advies!
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
:T44EVER
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3252
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Acculader Westfalia doorgebrand, vervanger plug and play?

Bericht door J vd Pal »

HenkK kan heel veel repareren. Ik zou hem eerst aan hem voorleggen.

De antwoorden op jouw vreagen:

A) Ja er moet een nieuwe sensor worden gebruikt. Draadje trekken en aansluiten. Niet moeilijk.

B) Ja, de oude bekabeling kan worden gebruikt. Fraron had eerst 20 amp laders en daar moest een deel van de bedrading voor worden aanpast. Nu is het echt Plug en Play.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
GroeneBulli
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
Locatie: Amsterrrrdam

Re: Acculader Westfalia doorgebrand, vervanger plug and play?

Bericht door GroeneBulli »

Dank voor de snelle en positieve reactie!

:sjaal

Misschien stuur ik mijn oude lader nog naar HenkK voor hergebruik of iets maar mijn voorkeur gaat uit naar een nieuwe. De oude ziet er echt niet best meer uit en ik moet er niet aan denken dit akkefietje nog een keer mee te maken.

:T44EVER
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
:T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Acculader Westfalia doorgebrand, vervanger plug and play?

Bericht door Multivan Generation »

Verstandig en zeker met oog op bedrijfszekerheid en garantie een goede keuze. :toppie

Wel jammer, dat als je een trouwe lezer bent, dat dit je dan 'overkomen' is tijdens de vakantie.
Had niet gehoeven..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie