Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

automatische handrem afstelling

vragen over de T4
Meert_VR6
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 jan 2017, 15:03

automatische handrem afstelling

Bericht door Meert_VR6 »

goedemorgen,

blijkbaar heeft de t4 (met trommels) een automatische afstelling voor de handrem.
deze zit er bij mijn bus niet meer op zegt de garage, waardoor ik elke paar maanden mijn handrem moet gaan laten afstellen.

is dat iets wat ik zelf ook kan, en hoe ziet die automatische afstelling er uit?
kan ik die nog ergens verkrijgen? de garage kan deze niet meer bestellen.

alvast bedankt!

Maarten
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3737
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: automatische handrem afstelling

Bericht door krekwakwol »

Ik denk dat hij de automatische stelmechanisme bedoeld voor trommelremmen achter.
Deze past automatich de uitslag van de remvoeringen aan met een tandwieltje op de bovenste vork tussen de remschoenen, een palletje
en een veer, zodra de uitslag te groot wordt wordt door het palletje het tandwieltje een tandje verdraaid, waardoor de uitslag van de remschoenen verkleind, dat merk je bij gewoon remmen, maar ook bij de handrem.
Dit is om de slijtage van de remschoenen te ondervangen.

Ik heb een achterrem van een 1994er T4 genomen als voorbeeld om het uit te leggen.
Nr 18 is de vork met tandwieltje en links daarvan het palletje, nr 19 is de veer die het palletje aantrekt en daardoor het tandwieltje een tand verdraait, bij te grote uitslag van de remvoering.
Nr 18 is de vork met tandwieltje en links daarvan het palletje, nr 19 is de veer die het palletje aantrekt en daardoor het tandwieltje een tand verdraait, bij te grote uitslag van de remvoering.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Meert_VR6
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 jan 2017, 15:03

Re: automatische handrem afstelling

Bericht door Meert_VR6 »

Bedankt voor de verduidelijking, dus ik moet opzoek naar zo een wieltje, zit dat bij in zo een setje dat je kan kopen om de binnenkant van trommelremmen te vernieuwen?
ik kan het er alleszinds niet op zien : )

Afbeelding

moest er iemand zo een binnenwerk van een trommelrem hebben met die automatische afstelling, dan hou ik mezelf aanbevolen.


ondertussen, hoe kan ik de handrem terug tijdig laten grijpen?
nu trek ik hem helemaal tot boven, maar hij doet niets meer, aan de trommel ergens iets aanspannen?

alvast erg bedankt!
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 898
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: automatische handrem afstelling

Bericht door SyncRoon »

Als die steller ontbreekt dan heb je eigenlijk helemaal geen handrem. Dat stellende stangetje tussen de remvoeringen maken onderdeel uit van de handrem constructie. Door de handrem aan te trekken word de kracht met een hevelwerking verdeeld over de twee remschoenen. Nu deze er niet is kan je de enkele remschoen ook helemaal niet aantrekken/spannen op de remtrommel.

Laat de garage je zo wegrijden? :muur :politie

Zoek ook eens bij sloperijen of ze wat hebben. Op basis van onderdeelnummers zie ik zo gauw niet of deze ook in andere VAG wagen gebruikt zijn.

links en rechts zijn verschillend!

701609801
701609802

van de T3 zijn er nog wel maar of deze passen? (1e 3 cijfers onderdeelnummer wijken af) De trommels van een T3 zijn kleiner in diameter maar deze drukstangetjes/regulateurs werden ook op de 16"versie gebruikt met 270mm remtrommels.

281609801 https://bus-ok.nl/T3-remafstelbout-link ... 281609801B
281609802 https://bus-ok.nl/T3-remafstelbout-rech ... 02B-origVW
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33864
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: automatische handrem afstelling

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt onder de auto, daar waar de enkele kabel die vanaf de voorzijde komt, en overgaat naar het verdeelplaatje; het moertje wat verder over het draadeindjes heen draaien.
Zodanig dat de lengte achter het draadeindje achter het moertje langer wordt.
Hierdoor worden beiden gandremjabels iets strakker aangetrokken. Niet te veel, want de handrem wielen moeten nog wel vrij kunnen bewegen.

Succes.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 898
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: automatische handrem afstelling

Bericht door SyncRoon »

Hoe kan je uberhaupt de handrem aantrekken als dat duwstangetje er niet tussen zit? Dan heb je enkel die hevel die scharniert op je voering. Als ze er aan hebben geprutst en er een niet stelbare stang/strip tussen hebben geplaatst dan is het nog raar dat je elke paar maanden moet stellen. Dat (na)stellen is ook van belang voor je normale bedrijfsrem, als dat niet gebeurt grijpt die ook later aan of niet volledig op kracht door een te lange slag. Met risico dat je de zuigers eruit drukt.

ik zou toch eens navragen bij je garage wat ze nu bedoelen en wel/niet gedaan hebben. Foto van hoe je remmen nu gemonteerd zitten helpt ook.

hier in ieder geval een afbeelding van hoe het eruitziet
https://t4-wiki.de/wiki/Bremstrommel
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3737
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: automatische handrem afstelling

Bericht door krekwakwol »

Vroeger had je bij auto's wel die hevel of gaffel of vork, maar met een handwieltje, die kon je dan door een gat in de ankerplaat met een schroevendraaier een tandje verder draaien, er zat ook een veerplaatje op, zodat hij niet uit zich zelf verdraaide.
Miscchien hebben ze die er eens op gezet,bij gebrek aan een originele zelfsteller.
Dan werkt de rem wel gewoon, maar moest er tijdens de beurten naar gekeken worden of de uitslag van de remvoering niet te groot was geworden en zonodig bijgesteld moest worden.
Zie afbeelding. nr. 13 is het veertje dat voorkwam dat het tandwieltje ongewild ging draaien.
Zoals deze.
Zoals deze.
Jaja, ik ben al van de oudere generatie sleutelaars. Ik sleutelde aan auto's toen meerderen van jullie nog met je vader over de sloot sprong.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Meert_VR6
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 jan 2017, 15:03

Re: automatische handrem afstelling

Bericht door Meert_VR6 »

alright, bedankt voor alle info, dan zal ik maar eens een aantal slopers contacteren voor dat onderdeeltje.
hoe het er nu uitziet weet ik niet, gewone schijfremmen lukt nog niet, maar van trommelremmen heb ik geen kaas gegeten dus ik ga er niet zelf aan sleutelen.

veiligheid voor alles :)
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3737
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: automatische handrem afstelling

Bericht door krekwakwol »

Meert_VR6 schreef: 12 mei 2023, 09:10 Bedankt voor de verduidelijking, dus ik moet opzoek naar zo een wieltje, zit dat bij in zo een setje dat je kan kopen om de binnenkant van trommelremmen te vernieuwen?
ik kan het er alleszinds niet op zien : )

Afbeelding

moest er iemand zo een binnenwerk van een trommelrem hebben met die automatische afstelling, dan hou ik mezelf aanbevolen.


ondertussen, hoe kan ik de handrem terug tijdig laten grijpen?
nu trek ik hem helemaal tot boven, maar hij doet niets meer, aan de trommel ergens iets aanspannen?

alvast erg bedankt!
Als ik die foto zie van autodoc, dan zit het stelpalletje al op de remvoeringen, maar ik zie de stelgaffel niet in de afbeelding.

Ik vermoed dat bij jou idd het oude stelgaffeltje er nu tussen zit.
Anders kan de garage de remmen ook niet stellen.
Ik heb gekeken op de site van autodoc en zie nergens de stelgaffel, ik denk dat dit dealerwerk is of idd gebruikt op de kop tikken.
Zitten de stelveertjes al wel op jouw voeringen?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 898
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: automatische handrem afstelling

Bericht door SyncRoon »

Trek eerst eens die rem open en controleer of dat remstangetje met gaffel en tandwieltje er zit. Als deze links en rechts omgewisseld zijn dan werkt het ook niet.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3737
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: automatische handrem afstelling

Bericht door krekwakwol »

Maar dan zou de garage het ook niet kunnen afstellen, want dan zit het tandwieltje niet recht voor het gat in de ankerplaat.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 898
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: automatische handrem afstelling

Bericht door SyncRoon »

Ik bedoel de andere links en rechts :huilen

Je kan dat stangetje verkeerd om monteren tussen de remschoenen maar dat zou duidelijk moeten zijn dat het veerpalletje niet op je tandwieltje zit. Wanneer het gaffeltje met tandwieltje van linkerwiel op rechterwiel gemonteerd wordt en vice versa werkt het niet ook al zit het veerpalletje op het tandwieltje. De spoed van de schroefdraad om te stellen is ook linkse of rechtse draad voor ene of gene zijde.
Groet, Ronald
Meert_VR6
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 jan 2017, 15:03

Re: automatische handrem afstelling

Bericht door Meert_VR6 »

volgens de garage wit dat dingetje met tandwiel niet meer in de rem.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3737
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: automatische handrem afstelling

Bericht door krekwakwol »

Dat is wel bijzonder, ben je in de gelegenheid om er een foto van te maken?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Meert_VR6
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 jan 2017, 15:03

Re: automatische handrem afstelling

Bericht door Meert_VR6 »

ik heb het niet zo op trommelremmen, maar als jullie even kunnen helpen : )
is dat gewoon het wiel eraf en dan ergens een vijsje lostdraaien zodat ik de voorste trommelkap er kan afhalen zonder dat ik iets fout kan doen?
Plaats reactie