Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vermogen verlies

vragen over de T4
Plaats reactie
DylanTH
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mei 2023, 10:52
Locatie: Veenendaal

Vermogen verlies

Bericht door DylanTH »

Goedemiddag mede liefhebbers,

Al enige tijd volg ik het forum voor alle weetjes voor mijn t4 zelfbouw campertje en de zoekfunctie heeft mij altijd gegeven wat ik zocht.
Helaas loop ik nu tegen een probleem aan die mij naar 3 dagen zoeken en proberen nog niet het gewenste resultaat geeft dus maar een accountje aan gemaakt in de hoop via deze weg een overzicht te krijgen in het doolhof waarin ik mij begeef.

Het probleem. Reed vorige week over een wat hobbelige weg, hoorde een soort plof onder de auto weg komen en daar ging mn vermogen.. binnen de bebouwde kom wil hij redelijk mee maar zodra ik op de snelweg kom duurt het ff voor hij bij de 100 is en daar blijft het ook bij..

Het gaat hier om een t4 tdi 65kw.
De vorige eigenaar had de egr al afgedopt.

Wat ik al heb gedaan:
Luchtfilter vervangen.
Lmm vervangen.
Vacuumslangen vervangen.

Ook komt er veel wit blauwe rook uit de uitlaat als ik hem start en goed gasgeef na ff rijden word dit minder.
Als ik de LMM stekker loshaal is dit ook een stuk minder.

Wat me wel is opgevallen is dat ik de wastegate altijd kan bewegen. Hij lijkt verder in orde maar alsof er dus geen vacuum is. Omdat hier vaak de slangen de boosdoener zijn heb ik ze vervangen maar dit maakt geen verschil.

Ohja en nu haal ik vanmorgen het korte bochtstuk los die links boven het blok zit en daar trof ik aardig wat olie aan is dit normaal? (Weet de benaming even niet zie hier foto)
IMG20230522110854.jpg
Ben zeer benieuwd wat jullie denken en eventueel tips hebben voor een verder plan van aanpak.
T4Twin0182
Berichten: 178
Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38

Re: Vermogen verlies

Bericht door T4Twin0182 »

Vervang je brandstoffilter eens. En auto al uitgelezen? Ook de meetwaardes checken. Blauwe rook bij koude start is bij de 88pk vaak teken van slechte verstuivers of gloeibougies.
DylanTH
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mei 2023, 10:52
Locatie: Veenendaal

Re: Vermogen verlies

Bericht door DylanTH »

Brandstoffilter en verstuivers zijn begin dit jaar gedaan.
Uitlezen moet nog gebeuren. Zoek nog iemand met een vag com of zit er aan te denken deze zelf aan te schaffen.

Aan de hand van hoe de problemen begonnen zijn met een plof soort knal alsof er ergens wat los kwam of druk verloop gokte ik op een buis/leiding die gesprongen is en hoopte dat iemand mij hier nog wat aan kon wijzen wat ik misschien over het hoofd zie
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 669
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Vermogen verlies

Bericht door Jan anno NU »

Vermeld ook even je woonplaats in je profiel
Kan zomaar zijn dat een behulpzame weetjeweller in je regio wil helpen , uitlezen of zo

Zit je kathalysator er nog onder ? , pas nog iemand hier zonder vermogen , ding zat potdicht.
T4 2,5 TDI 2002
T4Twin0182
Berichten: 178
Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38

Re: Vermogen verlies

Bericht door T4Twin0182 »

Vagcom heb ik wel, als je id buurt van gouda woont mag je langskomen.
DylanTH
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mei 2023, 10:52
Locatie: Veenendaal

Re: Vermogen verlies

Bericht door DylanTH »

Ik zit in Veenendaal heb t op mn profiel gezet. Gouda is wel een stukkie mocht ik niemand dichterbij vinden zal ik je een pb sturen bedankt. Zal morgen de katalysator even bekijken!
JeanJean
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 sep 2020, 14:49

Re: Vermogen verlies

Bericht door JeanJean »

Toen ik men T4 kocht had ik ook vermogen verlies, en nogal hard trillen bij starten.
Motorophangsteunen waren defect, vervangen en trillen was weg en had weer veel extra vermogen.
Kazper
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mei 2023, 10:44

Re: Vermogen verlies

Bericht door Kazper »

DylanTH schreef: 22 mei 2023, 14:57 Ik zit in Veenendaal heb t op mn profiel gezet. Gouda is wel een stukkie mocht ik niemand dichterbij vinden zal ik je een pb sturen bedankt. Zal morgen de katalysator even bekijken!
Zie pb
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33863
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vermogen verlies

Bericht door Multivan Generation »

Als het ineens plop is gekomen,
dan denk ik aan of een slang uit het inlaat-traject er af geschoten,
of dat de brandstofpomp timing is versprongen.

Dat zou ik eerst eens controleren.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie