Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Dumpvalve op TDI kan dat ??
Dumpvalve op TDI kan dat ??
is het mogelijk en heeft het nut op een TDI of is het allen voor benziene motoren met turbo.
Groet
Carl
Groet
Carl
-
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:16
Tuurlijk hep je het voor een diesel en het is niet het geluid nabootsen!!
blaast wel degelijk de druk af in het inlaat gedeelte!! en de turbo pakt eerder op!!
Ik merk er in iedergeval wel verschil in!!
En als ik ergens door een straat rij valt het geluid wel degelijk op!! die jonge gasjes kijken allemaal om!!!
Mvg Heino
blaast wel degelijk de druk af in het inlaat gedeelte!! en de turbo pakt eerder op!!
Ik merk er in iedergeval wel verschil in!!
En als ik ergens door een straat rij valt het geluid wel degelijk op!! die jonge gasjes kijken allemaal om!!!


Mvg Heino
heeft niet veel zin bij een diesel, klinkt natuurlijk wel gaaf (donkere sis bij T4 TDI als ik het goed heb).
Is er voor om de turbo op toeren te houden als er wordt overgeschakeld bij een benzinemotor met turbo.
Normaalgesproken laat je het gas even los als je schakeld, op dat moment produceert de motor dus ook even minder uitlaatgas om de turbo aan te drijven. Tevens gaat de gasklep dan even helemaal dicht en zal de turbo daardoor even zijn lucht niet kwijt kunnen en de volle druk leveren. Zonder de aandrijving van de uilaatgassen en door de volle druk zal de turbo dus zeer snel in toerental afnemen. Na het schakelen zal de turbo dus eerst weer op toeren moeten komen.
Door de dumpvalve zal bij een benzinemotor de druk weg kunnen en zal de turbo daardoor beter op toeren blijven. Net als een auto die verder uitrolt als je na gasloslaten de koppeling intrapt.
Rally auto's en turboauto's als de Audi TT (als ik het goed heb) laten de turbo via een aparte leiding de lucht rondpompen, dit is een soort wisselklep met een kort stuk leiding. De uitgang wordt dan aan de ingang gekoppeld. Hierdoor zal het toerental van de turbo weinig afnemen.
Als je na het overschakelen weer gasgeeft dan is de turbo weer sneller op toeren en dus op druk, snel oppakken dus. geeft bij de rallyauto's ook zo'n mooie steekvlam in de uitlaat ; )
Bij een diesel heeft dit dus niet zo heel veel zin aangezien er geen gasklep in zit en de motor dus ALTIJD de maximale hoeveelheid lucht zal aanzuigen en naar de uitlaat zal doorpompen. Ook bij het gaspedaal helemaal los.
Zou kunnen dat het de turbo net een een ietsje beter op toeren houdt omdat er dan geen drukopbouw plaatsvind. Je zou de accelleratietijd eens kunnen meten met en zonder aangestuurde dumpvalve?
Geluid dumpvalve diesel. Zie link en klik op BlowOff für TDI`s.
(niet echt goedkoop vind ik).
http://www.kw-systems.de/frame.html
Groetjes.
Is er voor om de turbo op toeren te houden als er wordt overgeschakeld bij een benzinemotor met turbo.
Normaalgesproken laat je het gas even los als je schakeld, op dat moment produceert de motor dus ook even minder uitlaatgas om de turbo aan te drijven. Tevens gaat de gasklep dan even helemaal dicht en zal de turbo daardoor even zijn lucht niet kwijt kunnen en de volle druk leveren. Zonder de aandrijving van de uilaatgassen en door de volle druk zal de turbo dus zeer snel in toerental afnemen. Na het schakelen zal de turbo dus eerst weer op toeren moeten komen.
Door de dumpvalve zal bij een benzinemotor de druk weg kunnen en zal de turbo daardoor beter op toeren blijven. Net als een auto die verder uitrolt als je na gasloslaten de koppeling intrapt.
Rally auto's en turboauto's als de Audi TT (als ik het goed heb) laten de turbo via een aparte leiding de lucht rondpompen, dit is een soort wisselklep met een kort stuk leiding. De uitgang wordt dan aan de ingang gekoppeld. Hierdoor zal het toerental van de turbo weinig afnemen.
Als je na het overschakelen weer gasgeeft dan is de turbo weer sneller op toeren en dus op druk, snel oppakken dus. geeft bij de rallyauto's ook zo'n mooie steekvlam in de uitlaat ; )
Bij een diesel heeft dit dus niet zo heel veel zin aangezien er geen gasklep in zit en de motor dus ALTIJD de maximale hoeveelheid lucht zal aanzuigen en naar de uitlaat zal doorpompen. Ook bij het gaspedaal helemaal los.
Zou kunnen dat het de turbo net een een ietsje beter op toeren houdt omdat er dan geen drukopbouw plaatsvind. Je zou de accelleratietijd eens kunnen meten met en zonder aangestuurde dumpvalve?
Geluid dumpvalve diesel. Zie link en klik op BlowOff für TDI`s.
(niet echt goedkoop vind ik).
http://www.kw-systems.de/frame.html
Groetjes.
Laatst gewijzigd door T4Dick op 06 sep 2007, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:08
- Locatie: Groesbeek
- Contacteer:
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:08
- Locatie: Groesbeek
- Contacteer:
http://www.carfantasy.nl in elst bij nijmegen en hij kost 199 euro.Wel leuk puf ding trouwens. 

Mijn dag komt nog wel , even geduld.
welk type is dat?heintje 31 schreef:Tuurlijk hep je het voor een diesel en het is niet het geluid nabootsen!!
blaast wel degelijk de druk af in het inlaat gedeelte!! en de turbo pakt eerder op!!
Ik merk er in iedergeval wel verschil in!!
En als ik ergens door een straat rij valt het geluid wel degelijk op!! die jonge gasjes kijken allemaal om!!!![]()
![]()
Mvg Heino
Dumpvalve.
Hoi,
Volgens mij heeft een dumpvalve alleen zin als je een gasklep in het inlaattraject hebt. Een t4 tdi heeft dit niet, dus heeft een dumpvalve geen zin.
Als de gasklep dicht gaat (door gas los laten) , wordt het inlaattraject afgesloten door de gasklep ,en botst de lucht van de turbo daar tegenaan.
Daardoor wordt de turbo afgeremt. Om dit tegen te gaan word een dumpvalve gemonteerd die de lucht afblaast en de turbo op toeren houd.
Gr Djurgen.
Volgens mij heeft een dumpvalve alleen zin als je een gasklep in het inlaattraject hebt. Een t4 tdi heeft dit niet, dus heeft een dumpvalve geen zin.
Als de gasklep dicht gaat (door gas los laten) , wordt het inlaattraject afgesloten door de gasklep ,en botst de lucht van de turbo daar tegenaan.
Daardoor wordt de turbo afgeremt. Om dit tegen te gaan word een dumpvalve gemonteerd die de lucht afblaast en de turbo op toeren houd.
Gr Djurgen.
- René
- Berichten: 5292
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Houdt er ook rekening mee dat als je op cruise wilt gaan rijden, je je gaspedaal los laat en je dumpvalve denkt dat ie moet gaan afblazen. (komt door die pedaal signalering) Ook dit is wel weer op te lossen, maar daar kan iemand anders je wel weer voor op gang helpen, pffffffffffffffffffffttttt
René
René
-
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:16
de mijne komt van autostyle en als je op cruise control gaat rijden sist ie 1 keer ,alleen als je het gaspedaal loslaat!!(een diesel heeft inderdaad geen gasklep,maar bij een diesel wordt ie elektronisch aangestuurd!! je moet 1 draad bij het gaspedaal aansluiten zodat ie weet,bij het gaspedaal loslaten,dat ie de dumpvalve aan moet sturen!!)
mvg heino
mvg heino