Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tweedehands motor, revisie of andere bus?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Floris_camper
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jun 2023, 16:10
Locatie: Rotterdam

Tweedehands motor, revisie of andere bus?

Bericht door Floris_camper »

Hallo T4-liefhebbers,

Ik ben hier nieuw. Mijn Volkswagen T4-busje uit 1996 is omgebouwd tot camper. Ik ga er al twee jaar met veel plezier mee op pad.

Helaas is de bus nu kapot. Er lekt heel veel olie in de motor. Na een half uur rijden is alle olie op, 3,5 liter. Volgens de garage moet er een andere motor in.

Ik ben heel blij met m’n bus, maar ik twijfel of ik de reparatie moet doen. En als ik de bus laat repareren: op welke manier?
- Een tweedehands motor van een sloperij
- Of de motor laten reviseren

Een tweedehands motor is natuurlijk veel goedkoper. Maar weet je dan zeker dat de motor het ook goed doet?

Een andere optie kan natuurlijk ook nog zijn om deze bus te verkopen en een andere bus kopen. Er zijn al wel mensen die er nog wat geld voor neer willen leggen.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips?

Vriendelijke groet,
Floris
:driveT5
Groeten,
Floris

:T44EVER
Gebruikersavatar
Floris_camper
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jun 2023, 16:10
Locatie: Rotterdam

Re: Tweedehands motor, revisie of andere bus?

Bericht door Floris_camper »

Dit is de bus
Dit is de bus
Groeten,
Floris

:T44EVER
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Tweedehands motor, revisie of andere bus?

Bericht door pwhooftman »

3,5 liter in een half uur klinkt veel meer als een grote lekkage dan als een versleten motor, dan moeten de plassen op de grond liggen of moet je rookgordijnen trekken die tot ver in de omgeving te zien zijn. Ik zou eens een second opinion opzoeken, zoals bij de op dit forum veelgeprezen Ismet.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3682
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Tweedehands motor, revisie of andere bus?

Bericht door krekwakwol »

Hallo Floris, als je even doorgeeft welke motor er in je bus zit, is dat misschien makkelijker voor andere forum gebruikers om mee te denken.

En als je toch bezig bent, kun je je misschien ook even voorstellen op het voorstel topic, dat kan hier,
viewforum.php?f=11
even een paar extra foto's van je bus erbij, in dit geval ook onder de motorkap. Dat kun je zo doen:
viewtopic.php?t=65303

Voorstellen is niet verplicht, maar wordt wel gewaardeerd en communiceert soms wat makkelijker.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Floris_camper
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jun 2023, 16:10
Locatie: Rotterdam

Re: Tweedehands motor, revisie of andere bus?

Bericht door Floris_camper »

Hoi Arnold,

Het is een 1.9 Diesel met turbo. Volgens mij een ABL. Ik heb er zelf niet veel verstand van.

Ik ga mij vanavond even voorstellen en wat extra's foto's delen.

Bedankt voor de hulp alvast!
krekwakwol schreef: 28 jun 2023, 18:22 Hallo Floris, als je even doorgeeft welke motor er in je bus zit, is dat misschien makkelijker voor andere forum gebruikers om mee te denken.

En als je toch bezig bent, kun je je misschien ook even voorstellen op het voorstel topic, dat kan hier,
viewforum.php?f=11
even een paar extra foto's van je bus erbij, in dit geval ook onder de motorkap. Dat kun je zo doen:
viewtopic.php?t=65303

Voorstellen is niet verplicht, maar wordt wel gewaardeerd en communiceert soms wat makkelijker.
Groeten,
Floris

:T44EVER
Gebruikersavatar
Floris_camper
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jun 2023, 16:10
Locatie: Rotterdam

Re: Tweedehands motor, revisie of andere bus?

Bericht door Floris_camper »

pwhooftman schreef: 28 jun 2023, 18:05 3,5 liter in een half uur klinkt veel meer als een grote lekkage dan als een versleten motor, dan moeten de plassen op de grond liggen of moet je rookgordijnen trekken die tot ver in de omgeving te zien zijn. Ik zou eens een second opinion opzoeken, zoals bij de op dit forum veelgeprezen Ismet.
Er liggen geen plassen onder. De olie lekt niet extreem. Alleen als ik rij is de olie heel snel op. Een second opinion zou zeker een goed idee zijn.
Groeten,
Floris

:T44EVER
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Tweedehands motor, revisie of andere bus?

Bericht door Chewbacca »

Rookt hij ook veel tijdens het rijden?
En zo ja, welke kleur? (Blauw, zwart, wit)
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Tweedehands motor, revisie of andere bus?

Bericht door pwhooftman »

Hoe weet je dat het 3.5 liter is wat er verbruikt wordt ?
Dat zou van maximum op de peilstok naar helemaal niets gaan, tot het punt dat (bijna) het olielampje gaat branden. Als dat door de motor verbrandt wordt moet je extreme rook achter je zien, zo erg dat de andere weggebruikers gaan toeteren en afstand nemen, of de achterkant van de bus zou helemaal onder zitten. In een half uur, zeg 50 kilometer, zou je 3,5 liter verbruiken, meer dan je diesel verbruikt! Dat kan haast niet, dat is bijna 100 keer zoveel als wat men nog acceptabel acht ( 1 liter olie op 1000km wordt als soort grens gezien). Het kan haast niet waar zijn.
Gebruikersavatar
Floris_camper
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jun 2023, 16:10
Locatie: Rotterdam

Re: Tweedehands motor, revisie of andere bus?

Bericht door Floris_camper »

Hij rookt heel erg tijdens het rijden. Bij stationair draaien is het witte rook. Tijdens het rijden komen er soms zwarte wolken uit. Op de snelweg viel het niet direct op dat er heel veel rook uit kwam.

Ik ben van Rotterdam naar Maastricht gereden. Toen ik er bijna was ging het olielampje knipperen en piepen. Ik ben gestopt en de olie was inderdaad helemaal leeg. Ik had een liter in de bus staan en ben naar een garage gereden. Daar hebben ze de olie helemaal bijgevuld: 3,5 liter. Bij de garage zeiden ze dat ik kon proberen om naar huis te rijden. De volgende dag ben ik terug naar Rotterdam gegaan. Bij Eindhoven ging het olielampje weer piepen en was de olie weer op. Ik heb de ANWB gebeld en gevraagd wat te doen. Ze zeiden dat ik het nog kon proberen. Ik heb de olie weer helemaal bijgevuld en ben tot Breda gereden. Daar gestopt om te kijken hoeveel olie er nog in zat. Opnieuw was er veel olie uit. Ik heb de ANWB weer gebeld en een expert van de ANWB keek via Facetime mee. Op dat moment is besloten dat ik de weg niet meer op mocht en ben ik opgehaald door een sleepwagen. De bus is naar een garage bij mij in de straat gebracht. Alleen ging de garagehouder tot 1 september op vakantie en had hij geen tijd om de bus binnen een paar dagen te maken. De camper staat nu weer bij mij voor de deur en ben ik aan het bedenken wat ik zou moeten doen. Het gekke is dat er geen grote plas met olie onder de motor ligt. De olie loopt ook niet verder leeg als deze stil staat.

Ik heb ook wat foto's van de motor toegevoegd: viewtopic.php?t=70488
Groeten,
Floris

:T44EVER
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4810
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Tweedehands motor, revisie of andere bus?

Bericht door Hanz »

Als er geen plas olie onder de bus ligt dan wordt de olie dus verstookt en zit er binnen in de motor ergens een lekkage waardoor de olie op plaatsen komt waar het niet hoort.
Was het olieverbruik altijd al hoog of is dit plotseling gekomen? Als het altijd al hoog was dan is er nu wellicht sprake van (overmatige) slijtage en is revisie of vervanging een optie. Als het plotseling is opgetreden dan is er gewoon iets kapot gegaan en is het met een reparatie waarschijnlijk te verhelpen.
Op de foto's die je geplaatst hebt is het motorblok erg zwart. Is dat olie? Dan moet er toch ook flink rook onder de motorkap vandaan gekomen zijn.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Tweedehands motor, revisie of andere bus?

Bericht door odorf »

Op de foto's die je geplaatst hebt is het motorblok erg zwart. Is dat olie? Dan moet er toch ook flink rook onder de motorkap vandaan gekomen zijn.
Dit ziet er aan de hand van de foto's normaal uit voor een 1.9 TD.

Als het goed is zit er een motorbeschermbak onder de motor. Daar zit en dempingsmat in, is deze doordrenkt met olie?
Leg een grote kartonnen doos onder de motor, laat deze een tijdje stationair draaien en kijk of hij dan wel lekt op de kartonnen doos?
Kan zijn dat de lekkage alleen onder druk met lopende motor optreedt.

Ik zou zeker een second opinion van een goede garage -die ervaring met de T4 heeft!- aanraden.

Sloopblok zou ik niet doen. Tenzij het blok aantoonbaar weinig kilometers heeft gelopen. Mocht je wel voor sloop gaan, Wat helpt; bepaalde types motorblokken van de Golf hebben in principe hetzelfde basisblok. Carter en andere aanbouwdelen kunnen dan van je huidige blok overgezet worden. Daardoor is er wel meer te vinden.

Succes!
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Floris_camper
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jun 2023, 16:10
Locatie: Rotterdam

Re: Tweedehands motor, revisie of andere bus?

Bericht door Floris_camper »

De extreme olie lekkage is best plotseling. Hiervoor hoefde ik de olie niet vaak bij te vullen. Een second opinion lijkt mij ook de beste optie. Hebben jullie toevallig een suggestie voor een goede garage voor een T4 in de omgeving van Rotterdam?
Groeten,
Floris

:T44EVER
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Tweedehands motor, revisie of andere bus?

Bericht door odorf »

Garage A van Bochanen en zn
Ampèrestraat 20, 2952 AA Alblasserdam
Telefoon: 078 691 4661
(Ze hadden het laatst erg druk dus het zou even kunnen duren voor je daar terecht kunt, maar bel ze en je weet het)

Ismet Haarlemmerliede wordt hier op het forum heel vaak aangeraden.
(Staat ook hierboven genoemd) Maar dat is alweer wat verder weg qua afstand.
(Even zoeken op het forum, geen gegevens van)

Misschien hebben anderen nog goede suggesties.
:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4810
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Tweedehands motor, revisie of andere bus?

Bericht door Hanz »

Zo is Bochanen ooit begonnen, ze sleutelen dus al een poosje aan busjes.
11041_img_geschiedenis-8.jpg
11041_img_geschiedenis-8.jpg (97.43 KiB) 323 keer bekeken
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
idh
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 dec 2015, 11:32

Re: Tweedehands motor, revisie of andere bus?

Bericht door idh »

Wellicht kunnen wij je verder helpen. Ik zag dat je bus uit 1996 komt. Eventueel ombouw naar TDI is dan een stuk makkelijker i.v.m. RDW keuring. Indien je busje verder prima is zou je dit kunnen overwegen. Velen camperaars gingen je al voor. Heb je wat informatie per mail gestuurd.
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
Plaats reactie