Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kwaliteit goedkope uitlaten? Of tweedehands?

vragen over de T4
ABL 2001
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 jan 2021, 19:22

Kwaliteit goedkope uitlaten? Of tweedehands?

Bericht door ABL 2001 »

Beste forumleden,

mijn 1.9 TD (ABL) korte wielbasis T4 (2001) is aan een vervangingsuitlaat toe. Ik heb nog niet alle afbrekers kunnen bellen, maar ik vrees dat ik naar de nieuwe uitlaten ga moeten kijken.

Als ik de prijzen zie, stel ik me vragen. Ooit kocht ik een goedkope Chinese uitlaat voor een oude Polo, en daar moest ik dan toch wat aanpassen, en nog was het niet perfect.

Wie kan me raad geven? Welke websites zijn betrouwbaar? Wie verkoopt er waardeloze rommel? Of goede fysieke adressen, in België (liefst ten westen/zuiden van Brussel, tot aan de kust, allemaal goed, en als 't echt moet de andere kant op)?

Of heeft iemand er ééntje te koop voor me? De twee demperdelen, na de katalysator.

Thanks!
Pascal
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Kwaliteit goedkope uitlaten? Of tweedehands?

Bericht door Pascal-141 »

Kijk eens op Ebay.de , voor pakweg 100Eur een complete uitlaat aan je voordeur geleverd.
De kwaliteiten zullen wel verschillen , maar als je de merkloze uitlaten links laat liggen , zullen df andere wel gewoon passen en een mooie levensduur hebben.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
ABL 2001
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 jan 2021, 19:22

Re: Kwaliteit goedkope uitlaten? Of tweedehands?

Bericht door ABL 2001 »

Hey Pascal,

dank je voor je antwoord, sinds de jaren dat ik hier al mee-lees reken ik je bij de "technisch betrouwbaren", of "technische referenties" ;-)
Ik zal eens gaan kijken, maar indien je preciezere referenties kan geven, ben ik daar zeker niet tegen. Desnoods via PM - is mijn e-mail-adres te achterhalen, of hoe werkt dat weer? 't Is al zo lang geleden dat ik me hier inschreef, 'k herinner 't me niet meer... Ja, moet lukken, lijkt me.

Maar als jij zegt "de merkloze links laten liggen", dan kan ik enkel aan "de grote merken" denken, zoals Bosal, Walker... ik kan me niet voorstellen dat die aan zo'n prijs voor mijn deur geleverd worden. Bedoel jij dan dat om 't even welke uitlaat met "een merk" erbij ok zal zijn?

Bedankt in ieder geval!
Pascal
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Kwaliteit goedkope uitlaten? Of tweedehands?

Bericht door Pascal-141 »

Zoiets bvb : Bekijk dit object eens op eBay: Auspuff für VW TRANSPORTER T4 IV 1.9 TD & 2.4D & 2.5 TDI LWB 96-03 Auspuffanlage!
https://www.ebay.de/itm/121264319963?mk ... edia=EMAIL
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kwaliteit goedkope uitlaten? Of tweedehands?

Bericht door Multivan Generation »

ABL 2001 schreef: 03 jun 2024, 15:02 ... maar ik vrees dat ik naar de nieuwe uitlaten ga moeten kijken.
Waarom vrees je dat? Auto rijden kost geld, een T4 wat meer als een Golf.
Als de uitlaat defect is, doorgerot is, dan hang je er een nieuwe onder.
T4 uitlaten roesten altijd op dezelfde plaatsen dus je kunt beter nieuw kopen, als een 2de handse.
Voor de kosten hoef je het niet te laten..

Groetjes en succes.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ABL 2001
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 jan 2021, 19:22

Re: Kwaliteit goedkope uitlaten? Of tweedehands?

Bericht door ABL 2001 »

Waarom ik dat "vrees"?

Omdat een originele of een A-merk kwa prijs niet te verantwoorden is in de huidige sfeer van "die oude bakken moeten allemaal naar 't stort", en omdat ik de cheape namaak à priori niet vertrouw... Daarom koop ik liever een originele of een A-merk bij de afbreker, dan weet ik wat ik heb. En kan ik hem ook zien voor ik betaal...

Ik kom dus niet zomaar hier raad vragen, ik weet dat hier ervaring en vakmanschap aanwezig is, en sommige namen (zoals de jouwe) rijmen voor mij met "betrouwbaar" ;-)

Ik heb aan deze uitlaat reeds alles gelast wat eraan gelast kon worden :nuts
't Is me niet zozeer om geld te doen, dit is voor mij ook een ecologische kwestie: als ik die uitlaat drie of vier jaar langer kan laten duren, dan is dat pure winst voor de planeet.

@Pascal: dank je, ik zal eens gaan kijken (tot nu toe geen tijd gehad)!
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 445
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Kwaliteit goedkope uitlaten? Of tweedehands?

Bericht door Timy »

Ik heb onlangs bijna alles van voor tot achter vervangen voor een set van Bosal. Ging perfect met aansluiten etc ook de rubbers gelijk vervangen en qua dikte lijkt het ook wel goed voor langere tijd gebruik.

Gewoon besteld via internet en werd thuis geleverd (flinke doos...)

Betrof wel een 2.4d AAB.
ABL 2001
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 jan 2021, 19:22

Re: Kwaliteit goedkope uitlaten? Of tweedehands?

Bericht door ABL 2001 »

Dank je Timy,
als je een Bosal koopt neem ik inderdaad wel aan dat het zal passen... en een tijdje meegaan ook - langer dan de bus zelf misschien...

En nu we toch bezig zijn: als motorfiets-mécanicien ga ik ervan uit dat elke motor z'n eigen uitlaat moet hebben, maar bij die link van Pascal bv. verkopen ze dezelfde uitlaat voor alle diesel-versies...
Hoe nauw steekt dat eigenlijk? Is't alleen maar een kwestie van flow-volume, en maakt de rest niks uit?
Ja, ergens schreef iemand op dit forum, dat een TD nog 't beste werkt zonder uitlaat... :bifun
mrcpstl
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 apr 2023, 20:33
Locatie: Den Haag - Delft

Re: Kwaliteit goedkope uitlaten? Of tweedehands?

Bericht door mrcpstl »

Vorige jaar einddemper, tussendemper en middenpijp vervangen op mijn ABL. Met bevestigingsmateriaal misschien 250 voor betaald. Wel bij twee shops besteld omdat nergens de hele set voor een normale prijs te bestellen was. Paste prima.
Westfalia California Coach '94 1.9TD ABL
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Kwaliteit goedkope uitlaten? Of tweedehands?

Bericht door Pascal-141 »

ABL 2001 schreef: 05 jun 2024, 10:48 Dank je Timy,
als je een Bosal koopt neem ik inderdaad wel aan dat het zal passen... en een tijdje meegaan ook - langer dan de bus zelf misschien...

En nu we toch bezig zijn: als motorfiets-mécanicien ga ik ervan uit dat elke motor z'n eigen uitlaat moet hebben, maar bij die link van Pascal bv. verkopen ze dezelfde uitlaat voor alle diesel-versies...
Hoe nauw steekt dat eigenlijk? Is't alleen maar een kwestie van flow-volume, en maakt de rest niks uit?
Ja, ergens schreef iemand op dit forum, dat een TD nog 't beste werkt zonder uitlaat... :bifun
Dat komt omdat die uitlaten ook hetzelfde zijn. Er zit verschil op bouwjaar afhankelijk , tot 96 zonder roetkat , vanaf 96 met . Een 1.9td heeft dezelfde uitlaat als een 2.5tdi (het gedeelte na de downpipe uiteraard). :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
ABL 2001
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 jan 2021, 19:22

Re: Kwaliteit goedkope uitlaten? Of tweedehands?

Bericht door ABL 2001 »

Dank je!

Via jouw link heb ik bij die shop verschillende uitvoeringen gevonden (duurde even voor ik slim genoeg was om de verschillen tussen de tekeningen te bekijken ipv. de verschillen tussen de prijzen :nuts ) en nu weet ik welke in mijn situatie de beste combinatie is. Mooi dat je kan kiezen welke combinatie van onderdelen je wil!
Maar ik blijf het onvoorstelbaar vinden dat je voor die prijs kwaliteit kan krijgen... maken de "reguliere" circuits dan zo'n woekerwinsten? Dat zou me niet verwonderen hé...
Maar goed, time will tell. Aan die prijs durf ik het risico nemen.
Hartelijk dank voor de tip!

PS: zometeen lanceer ik dezelfde vraag ivm aanhangwagenkoppelingen :lach
ABL 2001
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 jan 2021, 19:22

Re: Kwaliteit goedkope uitlaten? Of tweedehands?

Bericht door ABL 2001 »

Of, voor ik me hier alle garagisten en hun hele familie en kennissenkring op de nek haal: heeft het reguliere circuit dan zo'n veel zwaardere kostenstructuur?

Ja, dit is dus een edit bij de vorige post ;-)
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 929
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Kwaliteit goedkope uitlaten? Of tweedehands?

Bericht door SyncRoon »

ABL 2001 schreef: 09 jun 2024, 18:05
PS: zometeen lanceer ik dezelfde vraag ivm aanhangwagenkoppelingen :lach

Laat vooral even weten wat je met je trekhaak wil doen? Ik bestel veel via Rameder. De trekhaak waar ik het beste resultaat mee heb is de Bostow vaste trekhaak voor 3500kg op mijn T5. Kwaliteit is 2mm dikker materiaal dan de 2600kg uitvoeringen en vaste trekhaak is stukken stabieler dan een afneembare kogel. Op mijn stationwagen zit al veel speling op de afneembare kogel ondanks weinig gebruik en bij mijn andere bestelwagen met afnbeembare koppeling zat er zo veel speling op dat het niet meer fatsoenlijk rijden was bij optrekken en remmen een gebonk van jewelste. En dat binnen 3 jaar op een fabrieks gemonteerde brink. Nu trek ik geregeld zwaar materiaal, leeg al 1200kg en geladen rond de maximum last 2500kg maar uitzonderingen met 4 ton erachter komt ook voor.

Bij regelmatig gebruik is een vaste kogel zeker aan te raden. En ook opletten dat de waarden van trekhaakframe en de kogel ook passen bij je toegelaten trekgewicht of deze in ieder geval overstijgen.
Groet, Ronald
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Kwaliteit goedkope uitlaten? Of tweedehands?

Bericht door freek »

Ik verbaas me ook altijd over de prijsverschillen. En er kunnen zeker kwaliteitsverschillen zijn, met name verschillen in dempingsmaterialen en ontwerp vd demping en nauwkeurigheid passing. Maar het verschil is zo groot dat ik de gok heb genomen en al 2x tot volle tevredenheid via ebay.de een uitlaat voor de syncro heb gekocht. Die er nu onder zit (van voor tot achter) heb ik in 2020 bij Auspuffteile.de gekocht voor het absurde bedrag van 86,- met 4 - (!!!) verzendkosten voor een enorm groot en zwaar pakket dat ergens uit Duitsland komt. Uitlaat is helemaal niets mis mee. En dat voor een vrij zeldzame syncro die afwijkt van de 'normale' t4's. Heb even gekeken: het is wel duurder geworden: de uitlaat kost nu 140,-
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
ABL 2001
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 jan 2021, 19:22

Re: Kwaliteit goedkope uitlaten? Of tweedehands?

Bericht door ABL 2001 »

@Syncroon: dank je, heel erg, voor je toelichting! Ik wil inderdaad geen risico's nemen met een aanhangerkoppeling, dat is veel te gevaarlijk. Gerammel en gebonk hoef ik niet, en ik heb nooit veel vertrouwen gehad in afneembare kogels. Al is het wel praktisch natuurlijk, al was het maar voor m'n eigen schenen ;-)
Bedankt ook om me eraan te herinneren dat één en ander zoals kogeldruk enz. moeten overeenstemmen, ik had er kunnen van uitgaan dat al die dingen sowieso "gestandaardiseerd" zijn... Ondanks m'n systematische wantrouwen ;-)
Plaats reactie