Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Inhouden, heel onvoorspelbaar

vragen over de T4
Plaats reactie
Freds
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Inhouden, heel onvoorspelbaar

Bericht door Freds »

Sinds afgelopen winter heb ik een vreemd probleem. Ineens kan de bus gaan inhouden, vaak op de snelweg. Het is maar heel even, tegelijk schiet ie dan uit de cruise control.
Omdat het voorgloeilampje ook te pas en te onpas ging knipperen heb ik eerst de rempedaal schakelaars vervangen. Daarmee was het knipperen weg maar het inhouden bleef.
Naar aanleiding van een ander bericht hier maar eens relais 109 vervangen (origineel vw). Het leek over. Vanuit Duitsland terug gereden zonder probleem, maar vanmorgen weer: ineens inhouden, pfffff.
Wat op zo’n moment helpt is even flink gassen en een tijdje wat harder rijden.
Iemand een idee waar verder te zoeken?
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33911
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar

Bericht door Multivan Generation »

Klinkt als N75 magneetventiel
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Freds
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar

Bericht door Freds »

Even nagelezen op het forum, maar kan de N75 ook echt zorgen voor flink inhouden (alsof het gas wordt afgesloten ineens) en daarna niet in noodloop schieten (dus ik kan wel doorrijden zonder reset)? En denk je dan aan de slangetjes of het ventiel zelf?
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33911
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar

Bericht door Multivan Generation »

Ventiel zelf
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Freds
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar

Bericht door Freds »

Zou je me kunnen uitleggen waarom je dat zo zeker weet! Leer ik vast nog wat van.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33911
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar

Bericht door Multivan Generation »

Na uitleg van jouw symptomen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
StijnT4
Berichten: 275
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar

Bericht door StijnT4 »

Zijn het luchtfilter en brandstof filter al eens vervangen?
Als je n75 klep niet functioneert schiet hij in de noodloop, je zou eens de n18 klep (voor de egr) kunnen proberen op de plek van de n75 klep. Werkt bij mij al 3 jaar. Ik heb wel de egr afgesloten. Maar begin altijd met het makkelijkste eerst.
Ook zal uitlezen (liefst rijdend natuurlijk) misschien uitslag geven.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Freds
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar

Bericht door Freds »

Multivan Generation schreef: 20 jun 2024, 20:30 Na uitleg van jouw symptomen
En bedankt Peter
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Freds
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar

Bericht door Freds »

StijnT4 schreef: 21 jun 2024, 08:48 Zijn het luchtfilter en brandstof filter al eens vervangen?
Als je n75 klep niet functioneert schiet hij in de noodloop, je zou eens de n18 klep (voor de egr) kunnen proberen op de plek van de n75 klep. Werkt bij mij al 3 jaar. Ik heb wel de egr afgesloten. Maar begin altijd met het makkelijkste eerst.
Ook zal uitlezen (liefst rijdend natuurlijk) misschien uitslag geven.
Bij de laatste beurt zijn beide filters vervangen. Verder is de EGR door Erdem afgesloten.
Zoals ik het begrijp zit de N18 vóór de n75 gemonteerd. Kan ik die N18 er dan gewoon vanaf halen en dan de N75 vervangen door die N18? En wat doe ik dan met de slangetjes?
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
StijnT4
Berichten: 275
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar

Bericht door StijnT4 »

Freds schreef: 21 jun 2024, 23:44
StijnT4 schreef: 21 jun 2024, 08:48 Zijn het luchtfilter en brandstof filter al eens vervangen?
Als je n75 klep niet functioneert schiet hij in de noodloop, je zou eens de n18 klep (voor de egr) kunnen proberen op de plek van de n75 klep. Werkt bij mij al 3 jaar. Ik heb wel de egr afgesloten. Maar begin altijd met het makkelijkste eerst.
Ook zal uitlezen (liefst rijdend natuurlijk) misschien uitslag geven.
Bij de laatste beurt zijn beide filters vervangen. Verder is de EGR door Erdem afgesloten.
Zoals ik het begrijp zit de N18 vóór de n75 gemonteerd. Kan ik die N18 er dan gewoon vanaf halen en dan de N75 vervangen door die N18? En wat doe ik dan met de slangetjes?
Ja dat kan, de slangetjes goed checken en als ze nog oké zijn gewoon aansluiten op de n18 klep. Deze foto kan misschien helpen. Ik dacht dat de charge pressure een dikkere diameter was
Bijlagen
IMG_1744.jpeg
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Freds
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar

Bericht door Freds »

Hoi Stijn. Ik ga ze omwisselen. Die n18 zit er toch ook maar voor niets op sinds de EGR is afgesloten. Ben benieuwd. Kan wel even duren voordat ik resultaat laat weten, want het inhouden gebeurt maar zo heel af en toe. Maar je hoort me terug. Overigens is het mijn plan om bij geslaagde test de N75 uiteindelijk wel weer te vervangen met een nieuwe.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
StijnT4
Berichten: 275
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Inhouden, heel onvoorspelbaar

Bericht door StijnT4 »

Freds schreef: 24 jun 2024, 11:53 Hoi Stijn. Ik ga ze omwisselen. Die n18 zit er toch ook maar voor niets op sinds de EGR is afgesloten. Ben benieuwd. Kan wel even duren voordat ik resultaat laat weten, want het inhouden gebeurt maar zo heel af en toe. Maar je hoort me terug. Overigens is het mijn plan om bij geslaagde test de N75 uiteindelijk wel weer te vervangen met een nieuwe.
Of je de n18 klep of n75 wil houden moet je natuurlijk zelf weten, zou sowieso 1 achter de hand houden ;)

Ben benieuwd of het heeft gewerkt! Bij mij was het overduidelijk dat die klep niet meer werkte. Gelukkig die n18 wel, en doet het nog steeds na 3 jaar.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Plaats reactie