Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vering California T5 GP 4 motion

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
4M-180PK-T5
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2019, 21:35

Vering California T5 GP 4 motion

Bericht door 4M-180PK-T5 »

Goedendag,
Ik ben op zoek naar ervaringen van aangepaste vering.

Mijn California T5 GP 180pk 4 motion hangt achter nogal door. Wat zijn goede opties om nieuwe of betere veren of schokdempers te plaatsen.

Op Marktplaats kwam ik Bandencentrum Jan Steverink Apeldoorn tegen.

Deze bieden verschillende opties aan:


Optie2: 
Eibach Pro-Lift veren, achter in hoogte verstelbaar (geschrikt voor enkel California uitvoering)
- Een rijhoogte balans tussen straat en off-road
- Tot ca. 35mm verhoging
- Achter in hoogte verstelbaar, hierdoor is het mogelijk om de bus recht te zetten. Denk bijvoorbeeld aan zware belading, Camper die aan 1 kant zwaardere vaste belading heeft, etc.

Optie4: 
Bilstein B6 Comfort schokdemper met Eibach Pro-Lift veren, achter in hoogte verstelbaar (geschrikt voor enkel California uitvoering)
- Een rijhoogte balans tussen straat en off-road
- Schokdempers en veren die perfect op elkaar afgestemd zijn
- Tot ca. 35mm verhoging
- Achter in hoogte verstelbaar, hierdoor is het mogelijk om de bus recht te zetten. Denk bijvoorbeeld aan zware belading, Camper die aan 1 kant zwaardere vaste belading heeft, etc.

Optie5: 
Koni schokdempers met Eibach Pro-Lift veren, achter in hoogte verstelbaar, voor en achter in hardheid instelbaar (Geschrikt voor alle uitvoeringen)
- Een rijhoogte balans tussen straat en off-road
- Schokdempers en veren die perfect op elkaar afgestemd zijn en in hardheid verstelbaar zijn.
- Van ca. +10mm tot +45mm verhoging
- In hardheid instelbaar.
- Voor en achter in hoogte verstelbaar, hierdoor is het mogelijk om de bus recht te zetten. Denk bijvoorbeeld aan zware belading, Camper die aan 1 kant zwaardere vaste belading heeft, etc.

Heeft iemand ervaring met deze veren en dempers?
Wellicht ook ervaringen over het bedrijf Steverink?

Met vriendelijke groet,

Maarten Hardeman
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Vering California T5 GP 4 motion

Bericht door SyncRoon »

Steverink is al oudere firma, zijn er vroeger met de landcruisers geweest. Als je afhankelijk bent van een bedrijf om dit te monteren/af te stellen/onderhoud dan zeker geen verkeerd adres. De verensets zijn ook bij andere aanbieders verkrijgbaar incl. vaak ook montage. Ik zou wel aanraden bij montage en afstellen erbij te zijn zodat je dit zelf indien nodig onderweg kan aanpassen en/of weet hoe en wat bij problemen onderweg.

Ik rij de big lift kit van THQ en ben daar tevreden over. THQ levert ook de diverse merken aan sets; https://transporterhq.co.uk/vw-transpor ... -lift-kit/ Zo heb je ook in duitsland diverse aanbieders en kan je de sets ook wel op ebay vinden voor bv beschikbaarheid en prijsvergelijk.

Bedenk goed wat je wil bereiken. Verbeterde wegligging, vlak stellen chassis ten opzichte van de weg, verhogen van de bodemvrijheid, meer rijcomfort en welk gebruik je meeste hebt. stadsverkeer, landwegen, piste.... 90% zal normaal wegverkeer zijn, zelfs voor al mijn km op zandpaden en door bermen heb ik geen noodzaak gevonden om een instelbare vering/demping te monteren. De verhoging en veerweg/demping van de lift kit is goed afgestemd voor ongeveer 2500kg zo op de weg. Zelfs beladen op ruim 3150kg op franse veldwegen niet aan de grens.

Voor het enkel vlak stellen en op de weg gebruik zou een zwaardere (progressieve) veer ook al wel kunnen voldoen eventueel in combinatie met spacers.
Groet, Ronald
4M-180PK-T5
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2019, 21:35

Re: Vering California T5 GP 4 motion

Bericht door 4M-180PK-T5 »

Hallo Ronald, bedankt voor je reactie. Ik ga inderdaad eerst maar een kijken naar een progressieve veer. Hoogte verstelling is voor mij ook niet nodig. Merendeels gebruik ik de bus op de weg. Groet, Maarten
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Vering California T5 GP 4 motion

Bericht door SyncRoon »

Ik heb voor 'verhogen' en zware belading op diverse wagens hulpveren van carsupport. Mijn ex citroen jumper 4x4 woog ruim 3500kg (of meer) met alle materieel erin en met de zwaarste hulpveren stond de bus + aanhanger vlak maar nog wel 'hoog'. Rijcomfort goed. Ook op mijn 2020 peugeot expert 4x4 heb ik de hulpveren ertussen en staat die achter 'hoog' ook met lading en aanhanger. (met 2 ibc á 600 liter water erin gaat die wel omlaag :) Ook de hulpveren op de peugeot 308SW en dat voorkomt door de veren slaan op drempels met passagiers achterin en stukken stabieler rijgedrag met aanhanger of caravan. Ik heb de jumper bij carsupport laten wegen per wiel en zo konden meten/bepalen welke van de 3 versies licht tot zwaar nodig was. Ze hebben ook hulpveren voor T5 4motion. Maar die gebruik ik niet omdat de lift kit tot nu toe bevalt en de vraag is ook of de hulpveren nog in die setup past.

Als je voornamelijk op de weg rijd zeker niet verkeerd om je kont omhoog te krijgen. Carsupport maakt ook maatwerk en in opdracht voor koni geloof ik. Ze hebben eigen werkplaats waar ze veren trekken/draaien/plooien of hoe je het wil noemen.

https://www.carsupport.nl/index.html

ik zie trouwens dat de T5 complete set vervang veren heeft voor 2wd en 4M gelijk. De PER (+35%) set is lineair en er is geen PRO set welke progressief is. Voor de 2wd zijn er wel hulpveren (lineair) maar niet voor de 4M. Het zou kunnen dat deze ook op de 4M passen maar niet als zodanig aangeboden worden mogelijk ivm aandrijfas hoeken. De hulpveren op mijn Expert werden ook niet voor de 4x4 dangel versie aangeboden maar passen wel aangezien ophanging identiek 2wd is. Je zou dat on overleg ter plaatse denk ik op de brug wel kunnen passen/inbouwen om te proberen.
Bijlagen
Schermopname_30-6-2024_223817_www.carsupport.nl.jpeg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vering California T5 GP 4 motion

Bericht door Multivan Generation »

Wat waren optie 1 en 3?
Heb je toevallig luchtvering al eens overwogen?

Wat is het budget wat je er voor over hebt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Vering California T5 GP 4 motion

Bericht door SyncRoon »

Denk dat de verlaging opties zijn;

https://www.steverinkbanden.nl/news/54/ ... ST-PROJEKT

Maar als het enkel rijhoogte afstemming is en je hebt geen klachten over je rijcomfort en stabiliteit dan zou ik het wel weten of je hulp- of vervangveren plaatst of een complete luchtvering. Keep it Simple. Over het prijsverschil nog niet te spreken..... 250 euro voor andere veren of +3000 voor een luchtvering.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 682
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Vering California T5 GP 4 motion

Bericht door MarkV »

Optie 1 en 2 uit de link hierboven zijn alleen verlagingsveren, dus dempers blijven behouden (of optioneel ook vervangen). Kosten zonder montage paar honderd euro (alleen de veren).

Optie 3 tot en met set 6 zijn schroefsets van Twin Monotube. Op het Duitse forum vallen ze goed in de smaak.
Wel zijn dit schroefsets uit het wat hogere prijssegment, begint bij 1800 euro ongeveer, zonder montage.

Tussen deze twee prijscategorieën zijn nog wel wat andere opties. Denk aan een KW V1 (of ST-X) of Bilstein B14 schroefset, of bijvoorbeeld een set verlagingsveren van Eibach waarbij de achterste wel in hoogte verstelbaar zijn (Eibach Gewindefedern).

Als je bus al wat kilometers op de teller heeft zou ik de dempers ook vervangen, die hebben ook niet het eeuwige leven. Maar dan zou je misschien beter gelijk een schroefset kunnen overwegen.

Edit: @Maarten, je hebt het in je openingspost over verhoging, maar dat moet verlaging zijn.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vering California T5 GP 4 motion

Bericht door Multivan Generation »

Ik ben zelf tevreden over de Bilstein B14 Komfort schroefset.

Erdem heeft bewust voor een andere set gekozen, op basis van zijn ervaringen.

Ik kwam met luchtvering op de proppen voor de topicstarter,
omdat dit nog meer voordelen kan hebben, zo weet ik van Bvddob.

Even slecht wegdek of een doorwading, druk op de knop en tijdelijk iets hoger.
Auto levelling op de camping(4 hoeken), alleen achter wat hoger als dat gewenst is, is prima mogelijk.

Aanhanger gebruik? auto wellicht iets lager zetten en hopla, de kar hangt er horizontaal achter.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vering California T5 GP 4 motion

Bericht door Hanz »

MarkV schreef: 01 jul 2024, 15:48 Edit: @Maarten, je hebt het in je openingspost over verhoging, maar dat moet verlaging zijn.
Ik denk dat hij toch echt verhoging bedoelt. Hij schrijft namelijk: Mijn California T5 GP 180pk 4 motion hangt achter nogal door.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 682
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Vering California T5 GP 4 motion

Bericht door MarkV »

Dat zou kunnen inderdaad! Maar bij de geselecteerde verlagingssets wordt de verlaging ten opzichte van origineel gegeven.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Vering California T5 GP 4 motion

Bericht door bvddobb »

Multivan Generation schreef: 01 jul 2024, 17:00 Ik kwam met luchtvering op de proppen voor de topicstarter,
omdat dit nog meer voordelen kan hebben, zo weet ik van Bvddob.
Het heeft nog een paar voordelen, ja, buiten de door Peter al genoemde bijv. ook nog de mogelijkheid om naar believen te VERLAGEN (parkeergarage, hoogteboom, fietsen op de drager). Wij hebben het er nu 11 jaar en 200.000 km onder zitten, en zijn er nog steeds erg content mee, ook qua rijeigenschappen. Maar het blijft een onwijs dure grap, dat is zeker waar!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vering California T5 GP 4 motion

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb ook al eens van Bonhof customs gehoord voor luchtvering.
Prijspeil weet ik niet.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10855
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vering California T5 GP 4 motion

Bericht door Pascal-141 »

Als je alleen achter wat wil verhogen om het doorhangen te voorkomen , dan kun je ook gewoon een paar onderlegringen van de gewenste dikte onder de veren bijplaatsen. Is amper 20min werk en kost je amper wat.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie