Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kale T4 tot camper - project

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Streamcruiser
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jul 2024, 21:01

Kale T4 tot camper - project

Bericht door Streamcruiser »

Wees gegroet, breinen achter prachtige creaties.

Mijn naam is Mathias, iemand die al lange tijd van een huis op wielen droomt, om het kort te houden.
Nu heb ik daar inmiddels al wat mee aan het rollen gebracht! Begin Mei vond ik een T4, 2.5 (88pk, origineel) met dubbele cabine en een korte wielbasis. Daarom stel ik mij ( en de bus ) voor terwijl ik ook alvast laat zien waar het project nu staat.
Een goede basis, maar heeft wel wat liefde nodig, om het kort te houden.
Screenshot_2024-07-01-21-42-16-17_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
Screenshot_2024-07-01-21-42-05-44_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
Inmiddels heb ik ook al wat bureaucratiële fases doorlopen, zo is de keuring, bpm aangifte gelukt en staat de bus op camperkenteken.
Het dak is ongeveer 4 weken geleden opgezet, nieuw bij Atrion te Wolvega. Hun hebben ook de keuring verzorgd.
De plaatsing van het hefdak gevierd met een rode zonneklep van Vosca! :peace
Screenshot_2024-07-01-21-48-07-48_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
Helaas moet ik nog wel foto's sturen naar de belastingsdienst, wanneer ik mijn ombouw afgemaakt heb, om aan te tonen dat de bus voor de belastingsdienst ook aan de eissen voldoet..

Al sinds de aanschaf van de bus, ben ik ook al op zoek naar de componenten benodigd om in dit huis op wielen te kunnen wonen.

Zo heb ik inmiddels al kunnen vinden:

-Originele westfalia kasten T4 California, paaars/grijze kleurstelling. ( geen panelen voor over carroseriedelen -zoals boven raam/keuken of randen bij
achterdeur.
Het keukentje is aardig netjes, alleen aangezien ik een electrische boiler wil gaan gebruiken wil ik eigenlijk alles sanitair hardware vervangen.
Eventueel met behoud van originele kraan.
Het paarse hout wil ik graag verven, het grijse beplakken met een hout of marmer patroon en de kunststof delen zwart.
-Nieuwe diafragma zelfaanzuigende pomp 8L/m ( de hogere druk omdat ik ook graag een buitendouche wil realiseren )
-klein 0,75L expansievat om de pomp en zo ook de batterij meer te ontzien en ook om de druk te kunnen regelen
-10L electrische boiler.
Voor de koelkast en (stand) airco heb ik losse elementen.
Deze waren nou eenmaal superzuinig in gebruik en met de kleine losse airco unit kan ik de koeling outlet plaatsen waar nodig.

2X 32Liter onder-vloers watertank.
Het mooie aan de het gebruiken van deze tanks is vanzelfsprekend het feit de originele tanks die in de laadruimte verblijven daar niet gebruikt hoeven te worden! wat weer wat meer ruimte oplevert.
Deze heb ik over, moest iemand die wél willen gebruiken.
De grijswatertank is bij het T4 interieur ontworpen in de wand aan de bestuurderszijde (tegenover roldeur)
Deze wil ik graag demonteren en de ruimte gebruiken voor een ander doeleinde.
Bijvoorbeeld een zekeringkast voor de ene helft, de andere helft een kleine kluisruimte?

-Originele slaapbank, vgns mij laatste type omdat de slaapbank de gordelspanners op de bank zelf heeft ipv aan het chassis.
(Deze verkoper kon mij helaas niet de rails aanbieden die bij de bank horen. Ben er al naar op zoek, zonder succes.. ook nog geen goed alternatief
kunnen vinden.. :muur Help!
-Originele schuifraam roldeur, klapraam overzijde ( moet nog gemonteerd worden )
-Draaiplateau's ( wil ik vandaag of morgen gaan monteren )

-300AH 12v lifepo4 accu
-400w zonnepanneel/30A solar charger
-12v 40a dc-dc charger
-2500w 12v-220 omvormer
-Webasto (achtig :shifty: ) standkachel op kvs systeem
-Voor de walstroom aansluiting zat ik te denken om deze achter de reflector in de achterbumper te plaatsen.. geen gaten in de wand = geen roest

Zo ben ik vast nog wat vergeten en sommige details houd ik nog even verassing.
Heb helaas even struggles met de postimages web service.. dus foto's volgen nog,
Ben nu bezig met wat roestpuntjes en gaatjes uit vroegere tijden uit de bodem te vullen, wielkasten voor te bereiden op wat laswerk en een plan te bedenken voor de isolatie. Waarschijnlijk wil ik hiervoor Armaflex gebruiken.
Tevens zat ik te denken, wanneer de wielkasten hun renovatie gehad hebben, een kunstof wielkastbak/bescherming aan de binnenzijde van de wielkast te plaatsen (daarmee bedoel ik dus buiten en niet in de laadruimte).
Het liefst zorg ik er nu zo snel mogelijk ervoor dat er een setje rails of een oplossing hiervoor degelijk aan de vloer bevestigd is voor de slaapbank.
Dan kan ik daarna de gaten boren voor de watertanks, isoleren en de rest van de puzzel uitvogelen en realiseren, wetende dat alles zo blijft.
Ik heb een originele vloer gevonden deze wil ik graag opnieuw bekleden met vinyl.
Heb van iemand vernomen dat een airline rails hier voor te gebruiken zou zijn, iemand hier ervaring mee?



Happy miles
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Kale T4 tot camper - project

Bericht door Hanz »

Hoi Mathias,
Welkom op het forum en leuk dat je meteen je bus en je project voorstelt. Je hebt er al flink de vaart in zo te lezen.
Ik ben wel benieuwd wat voor slaapbank je op de kop getikt hebt. Een originele Westfalia slaapbank heeft de gordelspanners niet in de bank. De oude versie heeft rechts een driepuntsgordel die aan de carrosserie is bevestigd en links een heupgordel. De latere versie heeft twee driepuntsgordels die allebei aan de carrosserie zijn bevestigd. Als het lukt om foto's te plaatsen, laat dan je bank eens zien.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 729
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Kale T4 tot camper - project

Bericht door websurfer »

je wilt een 2500W omvormer plaatsen wat mij direct triggert is waarom zo'n groot vermogen?
heb zelf een 1000W omvormer en moet eerlijkheidshalve zeggen dat deze nooit de capaciteit moet leveren welke hij kan
maar wij staan regelmatig aan walstroom mogelijk is dat de reden
Maar 2500W welke kabels ga je daar dan voor gebruiken want dat moeten bijna koperbaren worden om dit te kunnen leveren
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Theetje4
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

Re: Kale T4 tot camper - project

Bericht door Theetje4 »

Ik was laatst bij deze meneer:

https://link.marktplaats.nl/m2120081423 ... nt=app_ios

Die had toen nog railsen staan. Zijn wel langere railsen maar daar kun je een stuk af halen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Kale T4 tot camper - project

Bericht door Hanz »

Streamcruiser schreef: 08 jul 2024, 18:04 Helaas moet ik nog wel foto's sturen naar de belastingsdienst, wanneer ik mijn ombouw afgemaakt heb, om aan te tonen dat de bus voor de belastingsdienst ook aan de eissen voldoet..
Helaas??? Die foto's leveren je straks ongeveer 200 euro per maand op als je aan de eisen voldoet. :zwaai
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Kale T4 tot camper - project

Bericht door SyncRoon »

De bus kan momenteel geschorst zijn toch? Op tijd insturen van de foto's gaat ook niet altijd goed heb ik zelf gemerkt. Nabellen en opnieuw opsturen gaf ook nog eens aanleiding voor een fysieke controle door douane. Maar goede nieuws was wel dat ze het campertarief vanaf datum afgifte kenteken aanhielden en het teveel betaalde teruggestort werd.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Kale T4 tot camper - project

Bericht door Hanz »

SyncRoon schreef: 12 jul 2024, 11:46 De bus kan momenteel geschorst zijn toch?
Daar ga ik ook wel van uit maar wat ik bedoelde is dat je door het opsturen van de foto's kan aantonen dat je aan de eisen van de Belastingdienst voldoet en straks dus voor kwarttarief kan rijden in plaats van vol tarief. En dat scheelt al gauw 200 euro per maand. Dus daar is weinig helaas aan in mijn ogen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Streamcruiser
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jul 2024, 21:01

Re: Kale T4 tot camper - project

Bericht door Streamcruiser »

Goedendag!

Helaas heb ik al een tijdje hier niks geen update gegeven, als ook gezien/gereageerd op reacties.
Privé was het nogal turbulent, vandaar.. nog ergens een therapie hoekje hier? Nee..? Bezigheidstherapie dan.
In de tussentijd wel wat vooruitgang.
Zo heb ik twee originele rails kunnen vinden.
Zeer blij mee!
Als ook het kader van het uitzet raam voor aan de linkerzijde een likje verf gegeven.

Afbeelding

Afbeelding

De rails zijn aardig netjes, één kant heeft wel wat corrosie, niks ernstigs.
Is iemand actief die deze rails ook in een andere bus heeft gemonteerd of terug gemonteerd met kit?
Ben benieuwd wat voor procedure)methode diegene toegepast heeft
Fabrieksaf is het ook gekit, zonder schroeven.
Er lijkt aan de onderkant van de rails ook een coating aangebracht.
Het lijkt me verstandig deze zo veel mogelijk te behouden? Maar is al op kleine stukjes afgebrokkeld. ( Nu helaas geen foto van)
Is de beste manier dit te verwijderen met een kitschraper?

Wanneer eenmaal de rails gemonteerd liggen, kan ik verder met de isolatie op de vloer.
Ik heb een originele vloer liggen, van het model met de kunststof toplaag. Deze heb ik er afgetrokken en daaronder zit nog een aardige "houten" vloer. Zo te zien ligt deze met balkjes over de breedte over de ribbels van de laadvloer die in de lengte lopen.
Was de ruimte hieronder fabrieksaf geïsoleerd?
In ieder geval wil ik graag gebruiken maken van een vinyl mat voor de toplaag. Maar onder het hout, op de laadvloer zou ik ook graag Armaflex aanbrengen.
Iemand misschien ideeën over hoe dit goed compact en sluitend te krijgen, of alle holle ruimtes onder de vloer op te vullen? Ik neem aan dat het hoogteverschil niet aangetast mag worden t.o.v de rails van de slaapbank?

Voordat ik verder ga met de wanden en alles wat daar bij komt kijken. Ben ik de delen van de kasten die ik wil gaan schilderen al aan het schuren.
Maar eigenlijk zou ik graag het uitzet raam, links (kitten) en het schuifraam voor in de schuifdeur rechts (heeft tapdraden + kit) al wel willen monteren
Er zitten op dit moment aan weerszijde vaste ramen, gekit.
Een meneer bij Atrion melde mij dat doordat deze zo gekit zijn ze heel lastig er weer uit te halen zijn. Dus bij wijze van spreken is hamertje tik hiervoor de "beste" oplossing?
Een raam in een bus zetten, heb ik nog nooit gedaan, zou het wel aandurven om het alleen te doen op, theoretische kennis.
Alleen als je dan het oude raam er uit hebt, wil je er wel verzekerd van zijn dat dezelfde dag het vervangende raam er in zit.
Is dit kwa kosten goed uit te besteden?
Het liefst doe ik het samen met iemand die het al vaker gedaan heeft, vanuit de foriale sfeer.. wellicht als één samen lukt, lukt het andere raam zelfstandig :)
M.a.w. hulp is zeer welkom en mag ook zeker beloond worden.

Afbeelding

Dit zijn (en de roest in de laadruimte) de stappen waar ik me nu even bezig mee ga houden.

PS:
Zo te lezen was ik niet duidelijk genoeg over hoe ik dat nou bedoelde, kwa helaasigheid mbt het mrb-kwarttarief waar ik nog niet aan mag meedoen.
De bus is voor mij rdw-camper-omgekeurd door Atrion, voordat het slaalhefdak er in ging. Dus: minimalistisch kasten, keuken set up. Plus slaapbank, zitplaatsen etc. Daarna is alles er weer uitgehaald.
Helaas, zoals jullie vast weten. Moet ik nu dus eerst de bus gaan afbouwen, alvorens ik het "bewijsmateriaal" kan opsturen, in foto vorm naar de belastingdienst. Zodat hun, mij een vinkje kunnen geven bij wijze van spreken.
Ik vind het vooral helaas, dat hij nu dus wel op camper kenteken staat, bpm aangifte gedaan etc. Maar dat het nog niet voldoende is voor de belastingsdienst om kwarttarief te aanvaarden voor wat het is: een camper.
Dit komt natuurlijk doordat in de kern, de belastingdienst andere eisen stelt dan het rdw..

Om nog even terug te komen op de slaapbank en de gordels!
Je had helemaal gelijk Hanz, ik voelde na je opmerking nog eens goed en vond idd maar één spanner in de bank. Dat betekent dat ik op zoek mag gaan naar dat originele gordelpunt!

Voor de 2500w omvormer heb ik gekozen voor het hogere draagvermogen van eventueel meerdere stroom vragers. Ga hier liever niet alle apparatuur neerzetten die ik later van plan ben te gebruiken. Maar als voorbeeld is het fijn dat het een en ander kan blijven aan staan wanneer er een bakje koffie gezet wordt.
Het algeheel stroomverbruik van een zwaardere omvormer is niet per se indrukwekkend volgens mij. Voor de kabels van de accu naar de omvormer zal ik waarschijnlijk 35mm² gaan gebruiken. Misschien 25mm², hopelijk de afstand zo kort mogelijk te houden van accu naar omvormer.
Het is wel het idee deze bus een off-grid karakter te geven, en hopelijk zo min mogelijk gebruik te maken van walstroom.

:peace
Streamcruiser
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jul 2024, 21:01

Re: Kale T4 tot camper - project

Bericht door Streamcruiser »

Theetje4 schreef: 12 jul 2024, 10:10 Ik was laatst bij deze meneer:

https://link.marktplaats.nl/m2120081423 ... nt=app_ios

Die had toen nog railsen staan. Zijn wel langere railsen maar daar kun je een stuk af halen.
Bij die "meneer" heb ik de eerste set rails dus ook gekocht.
Dat waren zwaar gebruikte airline rails, waar ik niks aan had.
In combinatie met de vloer (die ik nu dus wel wil gaan gebruiken)
Heb ik 250 euro voor betaald.
Was een lesje, te goed van vertrouwen..
Hij praat het je liever aan, zodat hij het kwijt is.. dan dat je er echt wat verder mee bent.
Zo ook met die kastjes,
Belde m op, hij had nog wel 3 complete kasten staan voor een t4 korte wielbasis. Daar eenmaal aangekomen (2 en half uur rijden)
allemaal bits en pieces van verschillende westfalia constructies.
Maar dat is mijn ervaring.. was wel even bitter.
RoelandZ
Berichten: 561
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Kale T4 tot camper - project

Bericht door RoelandZ »

Ik heb toen navraag gedaan bij het bedrijf Bisness, die maken vip bussen voor personen vervoer. De rails kan je het beste monteren met ruitenkit. Niet vergeten ondergrond goed schoon te maken en primer te gebruiken.
Hansindia
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 jun 2024, 00:07
Locatie: Madrid Spanje

Re: Kale T4 tot camper - project

Bericht door Hansindia »

Hoi, welkom. Ben benieuwd wat je bedoelt met 'kleine losse airco unit'
T4 Syncro is my game
Plaats reactie