Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Reparatie waterniveau meter T4 California

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3315
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Reparatie waterniveau meter T4 California

Bericht door J vd Pal »

Alle kunststof niveaumeters in de watertank van een T4 California gaan een keer kapot. Zo ook die van Hanz. Hij heeft een andere gekocht op het Duitse T4 Forum en de oude aan mij gestuurd. Ik heb hem gerepareerd en voorzien van een RVS buis. Iets wat voor deze lange niveaumeter nooit door Westfalia is gemaakt.

Het eindresultaat, nieuwe klaar om ingebouwd te worden.
Bijlagen
IMG_20240712_154741638.jpg
Laatst gewijzigd door J vd Pal op 12 jul 2024, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3315
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Reparatie waterniveau meter T4 California

Bericht door J vd Pal »

Hoe heb ik dat gedaan? Eerst moet de oude uit elkaar. Het kunststof is oud en daardoor op sommige stukken bros en op andere nog flexibel. Voorzichtig knippen en de printplaat niet beschadigen. De printplaat zit op sommige plekken aan de buis verlijmd, daar extra voorzichtig te werk gaan!

IMG_20240712_112650180.jpg

Daarna is het tijd om de printplaat en alles wat erop zit na te kijken en door te meten. Op de printplaat zitten een aantal weerstanden en drie reedcontacten. Gelukkig was de printplaat nog heel maar twee reedcontacten waren wel kapot, het dunne glas is erg kwetsbaar! Op de foto is halverwege een schuine breuk in het glas zichtbaar waardoor het contact niet meer goed werkt. Daarna heb ik een nieuwe aansluitkabel met de juiste stekker aan de print gesoldeerd.

IMG_20240712_114828540.jpg

Na reparatie controleren of de waarden voor de weerstand bij de verschillende waterstanden goed zijn. Dit is de waarde voor een half lege tank.

IMG_20240712_142048534.jpg

Gelukkig alles goed. Daarna heb ik de print voorzien van een laag blanke lak als beschermende laag en hem in de RVS buis geplaatst. Aan de RVS buis had ik de einddop en de bevestiging voor aan de dop van de watertank met epoxy vastgelijmd.

Als laatste moeten de afstandhouders voor de drijvers op de juiste plek worden vastgezet. Dit heb ik gedaan met hete lijm.
Laatst gewijzigd door J vd Pal op 12 jul 2024, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Reparatie waterniveau meter T4 California

Bericht door Hanz »

Zo Jasper, dat heb je wel heel snel gefikst. Klasse! :jumpklap
En een uniek exemplaar, RVS voor de grote watertank rechts.
Ik verwacht dat mijn Duitse replica nog wel weer minstens tien jaar meegaat, anders had ik hem van je terug gekocht.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3315
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Reparatie waterniveau meter T4 California

Bericht door J vd Pal »

Hanz schreef: 12 jul 2024, 16:44 Zo Jasper, dat heb je wel heel snel gefikst. Klasse!
Al met al toch een uurtje of 2-3 mee bezig geweest exclusief de uithardingstijd van de epoxy en de droogtijd van de blanke lak.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Reparatie waterniveau meter T4 California

Bericht door Hanz »

De korte RVS uitvoering kost bij Poptop € 249,- Dus toch snel verdiend, en wat mij betreft echt verdiend. Ik hoop dat je er iemand blij mee kunt maken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3993
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Reparatie waterniveau meter T4 California

Bericht door krekwakwol »

Wat is dit toch een leuk forum, met al die reparaties i.p.v. weggooien.
Jasper, je zou duurzaamheids prijs moeten krijgen voor je reparatie skills. :sjaal
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie