Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoe kan ik een elektrisch hefdak naar handmatig ombouwen?

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FroboT5
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 sep 2020, 23:42

Hoe kan ik een elektrisch hefdak naar handmatig ombouwen?

Bericht door FroboT5 »

Hallo,

Ik heb veel gedoe gehad met mij elektrische hefdak (T5 California 2007) en sinds deze week functioneert het helemaal niet meer. Ik wil het ombouwen naar een handbediend dak. Heeft iemand daar ervaring mee? En wil je die met me delen?

Als ik kijk naar een handbediend dak zoals op de california Beach, dan lijkt dat dak precies hetzelfde, behalve dat er op de plek van de voorste schaar (die door hydraulische cylinder wordt heen en weer bewogen) een gasveer is gemonteerd. En aan de binnenkant zitten twee klemmen om het dak te vergrendelen. Dus het lijkt eenvoudig, maar ik weet niet of dat ook zo is. ik hoop dat er iemand is die er ervaring mee heeft.

Hartelijke Groet,

Rob
VW T5 - beetje California, beetje van mezelf
VW T5 camper - 2.5 TDI - California-style
Angelo-anneveld
Berichten: 886
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Hoe kan ik een elektrisch hefdak naar handmatig ombouwen?

Bericht door Angelo-anneveld »

FroboT5 schreef: 18 jul 2024, 16:29 Hallo,

Ik heb veel gedoe gehad met mij elektrische hefdak (T5 California 2007) en sinds deze week functioneert het helemaal niet meer. Ik wil het ombouwen naar een handbediend dak. Heeft iemand daar ervaring mee? En wil je die met me delen?

Als ik kijk naar een handbediend dak zoals op de california Beach, dan lijkt dat dak precies hetzelfde, behalve dat er op de plek van de voorste schaar (die door hydraulische cylinder wordt heen en weer bewogen) een gasveer is gemonteerd. En aan de binnenkant zitten twee klemmen om het dak te vergrendelen. Dus het lijkt eenvoudig, maar ik weet niet of dat ook zo is. ik hoop dat er iemand is die er ervaring mee heeft.

Hartelijke Groet,

Rob
VW T5 - beetje California, beetje van mezelf


Wat is er defect aan je dak rob?
Wellicht kan ik je helpen, denk dat ombouwen ervan theoretisch makkelijker lijkt dan in de praktijk. Ook qua prijzen. De spullen zijn simpelweg 2e hands niet te krijgen en zit je dus dealergebonden


Groetjes
Gebruikersavatar
FroboT5
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 sep 2020, 23:42

Re: Hoe kan ik een elektrisch hefdak naar handmatig ombouwen?

Bericht door FroboT5 »

Hoi Angelo,

De linkerkant ging niet meer naar beneden. De gebruikelijke trucs zoals helemaal omhoog doen en een tik tegen de schaar hielpen niet. We zijn op vakantie in Frankrijk en ik raakte wat in de stress.

Ik wist toen nog niet van de schroevendraaier-noodprocedure (helaas) dus ben zelf gaan klussen aan de voorste scharen. Eerst door de drukcilinder los te schroeven (ik had toevallig zo’n grote torx sleutel). Daarbij kwam de bedrading op de drukcylinder onder spanning (de druk van het dak) te staan en ik denk dat daarbij iets beschadigd is, want de pomp/motor reageerde toen geheel niet meer op de drukknop.

Toen heb ik de voorste scharen losgemaakt van de hydraulische duwstang (borgring verwijderd). Daardoor kon het dak naar beneden. Twee bezemstelen en wat spanbanden houden het nu omhoog, spanbanden houden hem dicht. Dus we komen de vakantie wel door.

Het elektrisch systeem repareren leek me ingewikkeld, vandaar dat ik op het idee van ombouw naar handmatig kwam.

Maar dat is dus minder simpel dan ik dacht. Mag ik na mijn vakantie misschien eens contact met je opnemen om je om nader advies te vragen?

Groet,

Rob
VW T5 camper - 2.5 TDI - California-style
Angelo-anneveld
Berichten: 886
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Hoe kan ik een elektrisch hefdak naar handmatig ombouwen?

Bericht door Angelo-anneveld »

FroboT5 schreef: 18 jul 2024, 18:30 Hoi Angelo,

De linkerkant ging niet meer naar beneden. De gebruikelijke trucs zoals helemaal omhoog doen en een tik tegen de schaar hielpen niet. We zijn op vakantie in Frankrijk en ik raakte wat in de stress.

Ik wist toen nog niet van de schroevendraaier-noodprocedure (helaas) dus ben zelf gaan klussen aan de voorste scharen. Eerst door de drukcilinder los te schroeven (ik had toevallig zo’n grote torx sleutel). Daarbij kwam de bedrading op de drukcylinder onder spanning (de druk van het dak) te staan en ik denk dat daarbij iets beschadigd is, want de pomp/motor reageerde toen geheel niet meer op de drukknop.

Toen heb ik de voorste scharen losgemaakt van de hydraulische duwstang (borgring verwijderd). Daardoor kon het dak naar beneden. Twee bezemstelen en wat spanbanden houden het nu omhoog, spanbanden houden hem dicht. Dus we komen de vakantie wel door.

Het elektrisch systeem repareren leek me ingewikkeld, vandaar dat ik op het idee van ombouw naar handmatig kwam.

Maar dat is dus minder simpel dan ik dacht. Mag ik na mijn vakantie misschien eens contact met je opnemen om je om nader advies te vragen?

Groet,

Rob
Hi rob,

Dat is helemaal prima, stuur me maar een prive bericht dan zien we elkaar naar de vakantie👍🏼
Gebruikersavatar
FroboT5
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 sep 2020, 23:42

Re: Hoe kan ik een elektrisch hefdak naar handmatig ombouwen?

Bericht door FroboT5 »

Fijn dat je me wilt helpen, Angelo. Ik neem half augustus contact op. Eerst nog wat door Frankrijk en Spanje touren 😍
Rob
VW T5 camper - 2.5 TDI - California-style
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Hoe kan ik een elektrisch hefdak naar handmatig ombouwen?

Bericht door bvddobb »

Hier kun je een verhaal met foto’s vinden van het Engelse Californiaforum van iemand die dat gedaan heeft.

Hij heeft ook een draadje op het Franse en Duitse Califorum, en zelfs hier op WJW een berichtje. Was vroeger op dit forum actief onder de naam Dominique. Hij heeft een handleiding geschreven, in het Engels vertaald door MarcHugo (ook hier bekend). Je schijnt dat bij hem per mail te kunnen aanvragen op Cali.popuproof.transformation@gmail.com.
Gebruikersavatar
FroboT5
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 sep 2020, 23:42

Re: Hoe kan ik een elektrisch hefdak naar handmatig ombouwen?

Bericht door FroboT5 »

Hoi Bart en Marga,

Dank voor deze info! Ik ga het uitzoeken.

Groet,

Rob
VW T5 camper - 2.5 TDI - California-style
astojomafe
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2020, 21:13

Re: Hoe kan ik een elektrisch hefdak naar handmatig ombouwen?

Bericht door astojomafe »

Ook wij hebben problemen met ons elektrisch hefdak, het wil niet meer naar beneden. Helaas lijkt er een ander bedieningspaneel op onze multivan te zitten, niet met een draaknop en display maar met drukknoppen. Geen foutcodes uit te lezen, of wellicht mis ik wat. Zelfs VW garage hier in Hardenberg geeft aan er niks mee te kunnen wordt doorverwezen naar Amersfoort. Jammer. Denken nu ook aan ombouw naar handmatige bediening net als bij onze T4 California.
Ton.
Plaats reactie