Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Hete motor
Hete motor
Dag bussers,
Vandaag met mijn T4 Diesel (1992 AAB) vertrokken naar Noorwegen.
Na lang stuk snelweg 115 km/uur loopt temperatuur op en ging uiteindelijk temp-lampje knipperen. Zie foto.
Koelwaterniveau is ok (recent bijgevuld).
Radiator ziet er ook schoon uit (2jaar geleden vervangen).
De ventilator slaat ook regelmatig aan.
- Wanneer gaat temp-lampje knipperen: als het te heet is of als niveau te laag is?
- Wat zijn mogelijke oorzaken:
- thermostaat ?
- waterpomp?
- de beruchte ‘lamellen’ staan open volgens mij.
Morgen hoop ik langs garage te kunnen in de buurt..
Groet en bijvoorbaat dank !
Boaz
Vandaag met mijn T4 Diesel (1992 AAB) vertrokken naar Noorwegen.
Na lang stuk snelweg 115 km/uur loopt temperatuur op en ging uiteindelijk temp-lampje knipperen. Zie foto.
Koelwaterniveau is ok (recent bijgevuld).
Radiator ziet er ook schoon uit (2jaar geleden vervangen).
De ventilator slaat ook regelmatig aan.
- Wanneer gaat temp-lampje knipperen: als het te heet is of als niveau te laag is?
- Wat zijn mogelijke oorzaken:
- thermostaat ?
- waterpomp?
- de beruchte ‘lamellen’ staan open volgens mij.
Morgen hoop ik langs garage te kunnen in de buurt..
Groet en bijvoorbaat dank !
Boaz
Laatst gewijzigd door bovis op 21 jul 2024, 19:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Hete motor
Draaien de ventlatoren??
Of draait er bijvoorbeeld maar één?
Je kunt de platte zekeringen van de ventilatoren nakijken. Deze zekeringen zitten in de motorruimte in kleine zwarte doosjes. 3x6 cm zo ongeveer. Althans bij een 1.9 TD.
Zijn de lamellen vastgezet in de open stand of vertrouw je nog op de thermostaat met heveltjes in het midden tussen de ventilatoren??
Succes!
Of draait er bijvoorbeeld maar één?
Je kunt de platte zekeringen van de ventilatoren nakijken. Deze zekeringen zitten in de motorruimte in kleine zwarte doosjes. 3x6 cm zo ongeveer. Althans bij een 1.9 TD.
Zijn de lamellen vastgezet in de open stand of vertrouw je nog op de thermostaat met heveltjes in het midden tussen de ventilatoren??
Succes!
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Hete motor
Dag Odorf,
De ventilatoren zijn ‘vast’ opengezet.
Zekeringen zien er goed uit volgens mij (foto)
De ventilatoren zijn ‘vast’ opengezet.
Zekeringen zien er goed uit volgens mij (foto)
Re: Hete motor
En als de motor een tijdje stationait loopt. Gaan dan beide ventilatoren draaien? Oh dat schreef je al. Ja dus. Overheen gelezen.
Zekeringen zien er OK uit. Je zou ze voor de zekerheid even los kunnen halen om een gebroken exemplaar uit te sluiten. Waarschijnlijk is dat OK. Ze zien er compleet en goed uit.
Dan houdt mijn kennis op.
Zekeringen zien er OK uit. Je zou ze voor de zekerheid even los kunnen halen om een gebroken exemplaar uit te sluiten. Waarschijnlijk is dat OK. Ze zien er compleet en goed uit.
Dan houdt mijn kennis op.
Laatst gewijzigd door odorf op 21 jul 2024, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Hete motor
Mischien door de foto , maar zitten de kabelschoenen nog goed vast ?
Ik heb nog een hoop te doen . gr Ronny .
Re: Hete motor
Ja lijkt me wel: ventilatoren draaien als temperatuur oploopt.
Ik kan alleen bedenken:
- thermostaat
- koelpomp
Of andere ellende, maar motor loopt verder wel goed volgens mij.
Maar hij wordt dus sinds vandaag opeens heet
Ik kan alleen bedenken:
- thermostaat
- koelpomp
Of andere ellende, maar motor loopt verder wel goed volgens mij.
Maar hij wordt dus sinds vandaag opeens heet
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Hete motor
Heb je een koelvloeistof na loop pompje wat misschien geblokkeerd kan zijn?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Hete motor
Dag,
Er zit maar 1 pomp in zover ik weet. Wat is een na-loop-pomp?
Er zit maar 1 pomp in zover ik weet. Wat is een na-loop-pomp?
Re: Hete motor
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Hete motor
Ok! Dus die zou ook oververhitting van motor kunnen verklaren?
Zal m morgen even testen.
Zal m morgen even testen.
Re: Hete motor
Uitleg nalooppompje dat Peter bedoelt;
Na het afzetten van de motor stopt de mechanische waterpomp ook. Dit pompje zorgt dat de koelvloeistof nog enige tijd wordt rondgepompt.
Na het afzetten van de motor stopt de mechanische waterpomp ook. Dit pompje zorgt dat de koelvloeistof nog enige tijd wordt rondgepompt.
Laatst gewijzigd door odorf op 21 jul 2024, 22:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Hete motor
Lijkt mij meer op een lekke koppakking of kop probleem. Je hebt koelwater aangevuld. Waarom week niveau af? Je loopt warm na langs stuk snelweg... op vakantie... zwaar beladen, meer hellingen etc kan duiden dat een latent probleem zich nu duidelijker voordoet. Gastest op je koelwater laten uitvoeren kan je e.e.a mee aantonen/uitsluiten.
Groet, Ronald
- Andre Buskop
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 07 jun 2019, 16:11
Re: Hete motor
Normaal rijdend zou de motor ook op temperatuur moeten blijven zonder ventilatoren. Het kan ook een miswijzing zijn van de temperatuurmeter, die is afhankelijk van een spanningsregelaar die de spanning terug brengt naar 10V en dat gaat wel eens fout. Ik zou de werkelijke temperatuur van de motor eens meten.
Re: Hete motor
Vanochtend bij 6 garages langs geweest. Allemaal geen tijd helaas.
Thermostaat werd uitgesloten (leidingen zijn warm). Koppakking lijkt het ook niet te zijn.
Dus waterpomp en/of temperatuursensor blijft over denk ik.
Haal nu voor de zekerheid maar nieuwe pomp, en rij voorzichtig door.
Thermostaat werd uitgesloten (leidingen zijn warm). Koppakking lijkt het ook niet te zijn.
Dus waterpomp en/of temperatuursensor blijft over denk ik.
Haal nu voor de zekerheid maar nieuwe pomp, en rij voorzichtig door.
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Hete motor
Goede optie en zeker ook te onderzoeken !Andre Buskop schreef: ↑22 jul 2024, 10:06 Normaal rijdend zou de motor ook op temperatuur moeten blijven zonder ventilatoren. Het kan ook een miswijzing zijn van de temperatuurmeter, die is afhankelijk van een spanningsregelaar die de spanning terug brengt naar 10V en dat gaat wel eens fout. Ik zou de werkelijke temperatuur van de motor eens meten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...