Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

(Brandstof) pomp blijft draaien met motor uit

vragen over de T5
Plaats reactie
ejdvandenberg
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 okt 2023, 09:13

(Brandstof) pomp blijft draaien met motor uit

Bericht door ejdvandenberg »

Hi allemaal,

We zijn in Noorwegen met onze 2004 T5 (AXD), en hoorde een raar zoemend geluid. Een soort van ‘in gesprek toon’ van ouderwetse telefoons.
Toen we een camping verderop dit weer hoorde kwamen we tot de conclusie dat onze bus dit geluid moest maken.
Het is lastig te horen waar het exact vandaan komt, maar lijkt ergens diep onder de motorkap te izjn.

Op een gegeven moment werd het geluid irritant, dus ben ik zekeringen eruit gaan halen. Blijkt zekering 32 (van de houder bij de accu in de buurt) te zijn. Als ik de schema’s goed begrijp is dat een brandstof pomp.

Overige info: het gezoem verandert af en toe van frequentie/ritme, maar is er wel bijna altijd als we geparkeerd staan. Ook als we ergens al een hele nacht gestaan hebben, dus het is niet alleen met warme motor.
En extra vreemd, zodra ik de bus op contact zet is het weg.

Komt dit iemand bekend voor? Wat googlen op dit soort geluiden leidt vooral tot N95/Webasto problemen, maar dat lijkt hier niet aan de hand.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: (Brandstof) pomp blijft draaien met motor uit

Bericht door SyncRoon »

Positie 32 geeft 2 componenten;

* motor controller J623
* relais elektrische brandstofpomp J49-2

Als je dat relais J49-2 kan lokaliseren en eruit haalt weet je of je pompje blijft draaien. Relais eventueel wisselen met ander gelijkaardig relais om defect uit te sluiten aan relais.

Kan evengoed wat anders zijn dat via een fout van de motorcontroller wordt aangestuurd.

Al uitgelezen of er foutcodes zijn of componenten getest via VCDS?

Geluid/trilling producerend onderdeel kan je bv ook opspeuren met stethoscoop.
Groet, Ronald
ejdvandenberg
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 okt 2023, 09:13

Re: (Brandstof) pomp blijft draaien met motor uit

Bericht door ejdvandenberg »

Bedankt voor je reactie, bij nader inzien is brandstofpomp inderdaad niet zo logisch. Na een hele nacht zou dan de accu wel plat zijn. En het geluid is ook wat hoog-frequenter voor mijn gevoel.

Die test met het relais is wel een goede. Maar zie dat dat relais onder de accu ergens zit, moet even kijken wanneer ik daar tijdens de vakantie tijd voor heb. VCDS zelfde verhaal, hier in de ‘bush’ zijn die vrij dun gezaaid maar geeft waarschijnlijk wel inzicht in wat er mis is inderdaad.
daimen
Berichten: 564
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: (Brandstof) pomp blijft draaien met motor uit

Bericht door daimen »

Waar zit je nou in noorwegen ik heb vcds in oslo omgeving
Plaats reactie