Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Even voorstellen

Hier kun je je voorstellen aan de vaste bezoekers.
Opwegnaarbuiten
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jul 2024, 01:04

Even voorstellen

Bericht door Opwegnaarbuiten »

Hallo,

Chantal hier. Ik wil graag een T4 aanschaffen, maar heb totaal geen technische kennis, ook geen tijd om dat te leren of iets aan de bus te doen en ook niemand in de buurt die dat wil doen. Om die reden weet ik niet of het een goed idee is een oude bus aan te schaffen.
Ik zal de bus dagelijks moeten gebruiken (auto ernaast wordt te duur) en ik heb geen stalling.

De bus zal sneller slijten en ik ben afhankelijk van garages.

Mijn huidige dealer zegt dat ik de zuinige, technische goede Citroën C1 die ik nu rijdt moet houden. Is klein autootje. Maar ik snak naar meer ruimte (moet 5x per jaar busje huren voor vervoer werk en privé) en wil graag over 10 dagen op vakantie met z'n tweeën. Met camper.
Nu is een camper huren ook een optie, maar dan ben je je geld kwijt. Wat zal ik doen?

Dan is er ook nog de keuze benzine of lpg (diesel liever niet vanwege de milieuzones). Maar lpg wordt duur (wegenbelasting m.i.v. 2025) en ik begreep dat de motor meestal de prak indraait. Omdat ik - met klein budget - afhankelijk ben van garages, lijkt dat dus geen goed idee.
Wel jammer, want ik rijd veel, zo'n 300-400 km per week.

Andere optie is een jongere minicamper kopen en die ook dagelijks gebruiken. Bijv. Opel Combo of Volkswagen Caddy (eventueel met bustent). Die rijd je gemakkelijker elke dag. Maar dat betekent véél minder ruimte!

Liefst houd ik de kleine C1 met een oude camper ernaast. Maar dat kost 2x onderhoud, wegenbelasting en je moet dan eigenlijk stalling hebben.

Help! Wie denk even mee?
Gebruikersavatar
cor_stijn
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 aug 2022, 14:21

Re: Even voorstellen

Bericht door cor_stijn »

Hoi Chantal,

het is niet aan te raden om onder tijdsdruk (over 10 dagen met vakantie) een T4 te kopen. Doe je het toch, laat dan op z'n minst een goede aankoopkeuring doen waarbij ook expliciet op roest gecontroleerd wordt.

Ga er maar vanuit dat alle T4's vroeg of laat technische aandacht nodig hebben.
Het zijn enerzijds degelijke auto's waar je heus nog veel kilometers plezier van kan hebben, maar anderszijds per definitie oude bussen waar van alles aan kan (gaan) mankeren. Als je alles moet laten doen is een paar duizend euro onderhoudsbudget per jaar geen overbodige luxe.

Als je een auto belangrijk is voor woon-werkverkeer, dan is het advies om je kleine zuinige C1 te behouden heel verstandig.
Het staat of valt verder met je budget en welke generatie T4 je zoekt en welke camperuitrusting je kiest (zelfbouw, fabrieksbouw, aantal slaapplaatsen, hoogdak, (slaap)hefdak).
Er zijn hier al topics over volgeschreven, die kan je via de zoekfunctie vinden.

Groet, Chris
Groet, Chris
T4 California Coach 2002
Opwegnaarbuiten
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jul 2024, 01:04

Re: Even voorstellen

Bericht door Opwegnaarbuiten »

Bedankt Chris! Ik zal eens rondneuzen. Ik denk dat ik moet doorsparen voor een nieuwere camper. Op dit moment is de C1 sowieso te klein , ik moet regelmatig busje huren, dat is ook duur! Misschien overstappen op een Doblo o.i.d. kan ik ook in slapen.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3993
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Even voorstellen

Bericht door krekwakwol »

Hallo Chantal, mocht je Facebook hebben, dan zou je lid kunnen worden van deze groep, dan kun je je ook een beetje orienteren wat er allemaal is, van grotere Fiat Ducato's tot Fiat Doblo's, maar ook VW busjes.
https://m.facebook.com/groups/743569327 ... cale=nl_NL

Succes met je speurtocht en keuzes maken.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Even voorstellen

Bericht door bvddobb »

Als je zelf niet handig bent en klussen en sleutelen niet leuk vindt, maar van commerciële bedrijven afhankelijk bent, zou ik nooit een oude auto kopen (een T4 is een oude auto). Daar ga je op leeg lopen.

Vergis je niet in hoe duur het ‘hebben’ van een (oude) kampeerbus is (‘alleen kopen’ is relatief vaak nog wel te doen, maar ‘hebben’…?). Als je hem maar een paar keer per jaar gebruikt, is huren financieel gezien meestal helemaal geen verkeerde optie. Zeker i.c.m. een goedkope ‘dagelijkse’ auto.
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 723
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Even voorstellen

Bericht door Jan anno NU »

Binnen 10 dagen weg willen en aanschaffen met een T4 camper?
Slecht plan , niet doen !

Als er een california sticker op zit betaal je de hoofdprijs , zelfs voor een oud barrel uit de 90 er jaren.
Lekker laten staan.

Kom gewoon later terug op dit forum voor info als je iets ziet naar je gading.
En helaas , diesel is gewoon de meest gebruikte brandstof voor onze busjes.
En zoek een exemplaar uit de laatste jaren , zo van 2001 - tot halverwege 2003.

Rust eens lekker uit en fijne vakantie.
:toppie
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 670
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Even voorstellen

Bericht door Lutra »

Een busje huren naast de C1 is misschien wel duur, maar als je alles optelt waarschijnlijk nog steeds goedkoper dan een T4.
Onderhoud laten doen aan de T4 wordt er in de toekomst ook niet gemakkelijker op, onderdelen worden schaarser en niet elke garage heeft nog de kennis.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Multivan Generation »

Opwegnaarbuiten schreef: 25 jul 2024, 11:50 Hallo,

Chantal hier. Ik wil graag een T4 aanschaffen, maar heb totaal geen technische kennis, ook geen tijd om dat te leren of iets aan de bus te doen en ook niemand in de buurt die dat wil doen. Om die reden weet ik niet of het een goed idee is een oude bus aan te schaffen.
Ik zal de bus dagelijks moeten gebruiken (auto ernaast wordt te duur) en ik heb geen stalling.

De bus zal sneller slijten en ik ben afhankelijk van garages.

Mijn huidige dealer zegt dat ik de zuinige, technische goede Citroën C1 die ik nu rijdt moet houden. Is klein autootje. Maar ik snak naar meer ruimte (moet 5x per jaar busje huren voor vervoer werk en privé) en wil graag over 10 dagen op vakantie met z'n tweeën. Met camper.
Nu is een camper huren ook een optie, maar dan ben je je geld kwijt. Wat zal ik doen?

Dan is er ook nog de keuze benzine of lpg (diesel liever niet vanwege de milieuzones). Maar lpg wordt duur (wegenbelasting m.i.v. 2025) en ik begreep dat de motor meestal de prak indraait. Omdat ik - met klein budget - afhankelijk ben van garages, lijkt dat dus geen goed idee.
Wel jammer, want ik rijd veel, zo'n 300-400 km per week.

Andere optie is een jongere minicamper kopen en die ook dagelijks gebruiken. Bijv. Opel Combo of Volkswagen Caddy (eventueel met bustent). Die rijd je gemakkelijker elke dag. Maar dat betekent véél minder ruimte!

Liefst houd ik de kleine C1 met een oude camper ernaast. Maar dat kost 2x onderhoud, wegenbelasting en je moet dan eigenlijk stalling hebben.

Help! Wie denk even mee?
Goed, allereerst welkom :toppie
Ik heb wat zinsdelen dikker gemaakt en daarop zal ik reageren.
je hebt geen technische kennis, geen tijd om dat te leren en ook niemand in de buurt om te helpen, en je bent dus afhankelijk van garages, je snakt naar meer ruimte, je moet 5x per jaar een busje huren voor werk en privé (die kosten kun je wellicht declareren op je werk) en je wilt over 10 dagen op vakantie.

Tijdsdruk is een slechte raadgever, daar moet je je zeker niet door laten leiden! Als je een camper huurt, dan kun je "oefenen en bekijken" of je ideaal-beeld, je hunkering wel klopt met de praktijk, dus zeker geen weggegooid geld maar veelal een positieve ervaring rijker.

Je schrijft dat op LPG een motor in de prak draait, geen idee waar je dat vandaan hebt, wat is je bron daarvoor?

Een caddy of combo op iets vergelijkbaars van Citroën of Peugeot of Toyota, is in ieder geval heel veel ruimer als je C1. Dus je conclusie dat dat veel minder ruimte zou zijn, is onzin.
Voor 2 personen is dat zeker te doen. En wil je meer slaapruimte, dan kun je met een dak tent op dakdragers prima uit de voeten.
Wil je de minivan dan weer gewoon gebruiken in een stadse omgeving, dan kun je die dak tent er eenvoudig weer afhalen en opbergen.
zie ook: https://daktent.nl/daktenten/

Voor een oplossing binnen 10 dagen zou ik met je zuinige C1 op vakantie gaan met een tent en op campings goed rondkijken,
en ik zou je adviseren om naar de caravan salon in Düsseldorf te gaan en te kijken naar campers op basis van vans, en minivans.
https://www.caravan-salon.com/nl/Home/I ... h)/home_nl

Dan kun je zeer veel ideeën op doen en veel foto's maken en wellicht kun je dan zelf een multifunctioneel interieur maken wat je naar behoefte in een minivan schuift wanneer je die auto wilt gebruiken om te kamperen.
Wik je daarvoor inspiratie? stuur me dan een PB met daarin je email adres en ik stuur je aardig wat inspiratie foto's.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Opwegnaarbuiten
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jul 2024, 01:04

Re: Even voorstellen

Bericht door Opwegnaarbuiten »

Multivan Generation schreef: 25 jul 2024, 22:35
Opwegnaarbuiten schreef: 25 jul 2024, 11:50
Je schrijft dat op LPG een motor in de prak draait, geen idee waar je dat vandaan hebt, wat is je bron daarvoor?

Een caddy of combo op iets vergelijkbaars van Citroën of Peugeot of Toyota, is in ieder geval heel veel ruimer als je C1. Dus je conclusie dat dat veel minder ruimte zou zijn, is onzin.
Voor 2 personen is dat zeker te doen. En wil je meer slaapruimte, dan kun je met een dak tent op dakdragers prima uit de voeten.
Wil je de minivan dan weer gewoon gebruiken in een stadse omgeving, dan kun je die dak tent er eenvoudig weer afhalen en opbergen.
zie ook: https://daktent.nl/daktenten/

Voor een oplossing binnen 10 dagen zou ik met je zuinige C1 op vakantie gaan met een tent en op campings goed rondkijken,
en ik zou je adviseren om naar de caravan salon in Düsseldorf te gaan en te kijken naar campers op basis van vans, en minivans.
https://www.caravan-salon.com/nl/Home/I ... h)/home_nl

Dan kun je zeer veel ideeën op doen en veel foto's maken en wellicht kun je dan zelf een multifunctioneel interieur maken wat je naar behoefte in een minivan schuift wanneer je die auto wilt gebruiken om te kamperen.
Wik je daarvoor inspiratie? stuur me dan een PB met daarin je email adres en ik stuur je aardig wat inspiratie foto's.

Groetjes Peter
Hoi Peter,

LPG, gehoord van een monteur. Maar van een andere monteur hoorde ik dat als het originele inbouw is, dat wel meevalt.

Met Combo e.d. bedoelde ik minder ruimte dan een camper. Maar dan heb ik i.i.g. een grotere auto!
Ik zal je mijn mailadres sturen voor wat foto. Leuk!
En bedankt voor je zeer uitgebreide reactie.
Laatst gewijzigd door Opwegnaarbuiten op 26 jul 2024, 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Opwegnaarbuiten
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jul 2024, 01:04

Re: Even voorstellen

Bericht door Opwegnaarbuiten »

krekwakwol schreef: 25 jul 2024, 16:02 Hallo Chantal, mocht je Facebook hebben, dan zou je lid kunnen worden van deze groep, dan kun je je ook een beetje orienteren wat er allemaal is, van grotere Fiat Ducato's tot Fiat Doblo's, maar ook VW busjes.
https://m.facebook.com/groups/743569327 ... cale=nl_NL

Succes met je speurtocht en keuzes maken.
Ga ik doen, dankjewel!
Opwegnaarbuiten
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jul 2024, 01:04

Re: Even voorstellen

Bericht door Opwegnaarbuiten »

Lutra schreef: 25 jul 2024, 18:44 Een busje huren naast de C1 is misschien wel duur, maar als je alles optelt waarschijnlijk nog steeds goedkoper dan een T4.
Onderhoud laten doen aan de T4 wordt er in de toekomst ook niet gemakkelijker op, onderdelen worden schaarser en niet elke garage heeft nog de kennis.
Ik moet sowieso een grotere auto. Het geld voor huren kan ik denk ik beter steken in een andere auto. Nieuwe busjes zijn ook duur, het wordt denk ik een wat grotere auto.
Opwegnaarbuiten
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jul 2024, 01:04

Re: Even voorstellen

Bericht door Opwegnaarbuiten »

Jan anno NU schreef: 25 jul 2024, 18:09 Binnen 10 dagen weg willen en aanschaffen met een T4 camper?
Slecht plan , niet doen !

Als er een california sticker op zit betaal je de hoofdprijs , zelfs voor een oud barrel uit de 90 er jaren.
Lekker laten staan.

Kom gewoon later terug op dit forum voor info als je iets ziet naar je gading.
En helaas , diesel is gewoon de meest gebruikte brandstof voor onze busjes.
En zoek een exemplaar uit de laatste jaren , zo van 2001 - tot halverwege 2003.

Rust eens lekker uit en fijne vakantie.
:toppie
Dankjewel! Even doorsparen... en dan een wat nieuwer model dus.
Opwegnaarbuiten
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jul 2024, 01:04

Re: Even voorstellen

Bericht door Opwegnaarbuiten »

bvddobb schreef: 25 jul 2024, 16:04 Als je zelf niet handig bent en klussen en sleutelen niet leuk vindt, maar van commerciële bedrijven afhankelijk bent, zou ik nooit een oude auto kopen (een T4 is een oude auto). Daar ga je op leeg lopen.

Vergis je niet in hoe duur het ‘hebben’ van een (oude) kampeerbus is (‘alleen kopen’ is relatief vaak nog wel te doen, maar ‘hebben’…?). Als je hem maar een paar keer per jaar gebruikt, is huren financieel gezien meestal helemaal geen verkeerde optie. Zeker i.c.m. een goedkope ‘dagelijkse’ auto.
Punt is dat ik sowieso van auto ga wisselen. Of ik moet deze zuinige kleine auto houden en voor nu een goedkope belastingvrije bus kopen voor de vakantie en voor af en toe wat wegbrengen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Multivan Generation »

Met een belastingvrije bus krijg je nog steeds hetzelfde, geen skills, geen budget en vaak roest en onbetrouwbaarheid..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Even voorstellen

Bericht door Hanz »

Belastingvrij? Dan moet de bus 40 jaar oud zijn en dat is nog geen enkele T4. Of hij moet elektrisch zijn en dat lijkt mij iets boven budget. Dus wat bedoel je hiermee?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie