Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Paul met benzine T5

Hier kun je je voorstellen aan de vaste bezoekers.
Plaats reactie
paulsnip
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jul 2024, 20:45

Paul met benzine T5

Bericht door paulsnip »

Omdat ik al een tijdje op het forum mee lees zal ik me even voorstellen:

Ik ben Paul, 46 jaar oud en werkzaam bij de grootste pechhulp organisatie van Nederland.
Voor de baas rijd ik dus ook in een gele Transporter (T6)

Ik heb 8 geweldige jaren gehad met een Ducato 3 liter camper. Maar soms is het tijd voor een nieuw project. De Ducato had ik zelf omgebouwd en werd door mij ook gewoon dagelijks gebruikt. Grootste ergernis bij deze bus was de afbladerende lak en de beginnende roest aan de onderkant.
Tel daarbij op de verdwijnende kwarttarief regeling en het milieuzone verhaal en ik heb de beslissing genomen om de stinkdiesel weg te doen.
Kon hem goed verkopen, dus zijn laatste ritje bij mij was het ophalen van de benzine Transporter.

Ik zocht specifiek een T5 GP of T6 op benzine. Ik ben geen fan van de TSi motoren. Dus dan blijft eigenlijk alleen de 2.0 8v (axa) motor over.

Bij een vaag bedrijf in Duitsland heb ik een T5 uit 2012 gevonden. Ik denk dat het de grootste frikandel van Duitsland was op dat moment. Maar ach, als je er zelf verstand van hebt, dan kun je wel een gokje wagen...
"De Frikandelle-Transporter" volgt dus de "Stinkdiesel" op.

Voor 4500 Euro werd ik eigenaar van een T5 die slecht loopt, het oliedruk lampje brandt, er zit geen enkele luxe op of aan, de kilometerteller ligt er los in en onderhoudsboekjes ontbreken. Alles schreeuwde: "Koop mij niet" en "Hier wordt u verneukt".
Oh ja, er staat reclame van een of andere motorclub op :gif
De carrosserie en het interieur zijn verbazingwekkend netjes.
Ik hou wel van een uitdaging en had wel zin in een project.

De bus loopt op LPG. Dat heb ik er inmiddels uitgebouwd. En alles weer netjes origineel gemaakt.
Het oliedruk probleem bleek een losse stekker te zijn.
Een kapotte lambdasonde veroorzaakt waarschijnlijk het slechte lopen bij warme motor. De sonde is fysiek kapot (afegbroken).

Inmiddels ligt de voorkant er voor weg en ben ik begonnen met puinruimen. Ze hebben de kop reeds vervangen. Maar niet alles netjes afgebouwd.
Ik heb er al mee gereden. Hij reed op zich goed. Op de oliedrukmelding en het slechte stationair bij warme motor na dan. Ik vind hem ook snel genoeg. 116pk en 170Nm is niet veel, maar het voelt prima aan.

Ik zal proberen een project topic te gaan maken en bij te houden!
PXL_20240704_090924700.jpg
PXL_20240704_090905164.jpg
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3993
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Paul met benzine T5

Bericht door krekwakwol »

Paul, welkom hier op WjW, fijn om ook weer extra kennis van een WWer hier te hebben.
Ik ben benieuwd naar de plannen met je T5, dus zal je project zeker volgen.

Je "oude" Ducato vindt ik overigens ook een mooie bus (maar dat is hier een beetje vloeken in de kerk :knipoog )
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
paulsnip
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jul 2024, 20:45

Re: Paul met benzine T5

Bericht door paulsnip »

Ducato was een fantastische bus. 200pk, 500NM, 360.000km. Motor was nooit los geweest. Prima bus. Alleen nu een slagje kleiner en handzamer. Iets meer dagelijks gebruik. Iets minder camper.

Er komt overigens wel een camper interieur in. En dan niet de klassieke indeling. Maar gebaseerd op een Engelse ombouwer. Een keukentje direct achter de bestuurdersstoel. En een u-zit om te bouwen tot bed achterin. Bijrijdersstoel draaibaar.

De bus wordt technisch in orde gemaakt. Iets verlaagd. Dikke velgen eronder. Sportline voorbumper.

Uiteindelijk ook nog wat luxe inbouwen. Alles stap voor stap.
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Paul met benzine T5

Bericht door Remco_T5 »

Ik ben wel een beetje jaloers. Veel succes met de ombouw.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Plaats reactie