Beste forumgenoten,
80k km geleden mijn 1.9td motor van mijn t4 camper laten reviceren, die liep toen warm (3/4 van de meter), maar volgens de reviceerder was dat normaal. Nu ben ik er net achter gekomen dat 1 van de 2 lamellen schijven bij de ventilator vast zit omdat er lamellen krom zijn. Ik heb beiden handmatig opengezet en het bi-metaal verwijderd en nu blijft de meter netjes in het midden.
Denken jullie dat ik de lamellen moet repareren voor de winter, of kan ik ze ook open laten staan?
Hoe groot zou de motorslijtage zijn als hij 80k km gelopen heeft met 1 stukke lamel en de meter op 3/4. Hij start en loopt prima…
Bedankt voor het meedenken! Groet, Tinus
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Lamellen
Re: Lamellen
Je kunt de lamellen gewoon open laten staan. Ook in de Nederlandse winter geen probleem. Die lamellen zijn ondingen. Leuk bedacht toen het materiaal nieuw was. Maar inmiddels tientallen jaren verder geen succes meer.
Ik denk dat kortstondig iets warmere koelwatertemperatuur geen grote gevolgen zal hebben.
Als hij echt te heet wordt gaat er een rood lampje op je dashboard branden. Dan MOET je stoppen.
Wat is er gereviceerd?
Succes!
Odorf
Ik denk dat kortstondig iets warmere koelwatertemperatuur geen grote gevolgen zal hebben.
Als hij echt te heet wordt gaat er een rood lampje op je dashboard branden. Dan MOET je stoppen.
Wat is er gereviceerd?
Succes!
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 13 aug 2014, 13:43
Re: Lamellen
dank voor je tip ! Ik zal de lamellen open laten staan, misschien haal ik ze er wel helemaal uit, dat scheelt weer luchtstroom. Ik was even bang dat hij in de winter te langzaam zou opwarmen (al snap ik het niet helemaal, omdat de thermostaat normaal gesproken het warmte management regelt? Die gaat open als de motor op bedrijfstemperatuur is).
Helaas is 80.000km niet weinig. Ik heb me destijds laten overtuigen door de reviceur dat T4 temperatuurmeters onbetrouwbaar zijn, en dat de meter op 3/4 heel normaal is. Ik ben dit jaar in Zweden gaan nadenken omdat er een flens op de motor knapte (waarom knapt die? Te heet geworden? Toen ben ik gaan zoeken, achteraf voel ik me knap stom dat ik die reviceur heb vertrouwd) Maar goed, de motor loopt en start nog netjes en ik zou niet weten wat ik er verder mee moet. Toen ik nog een T3 had (zat een 1.6TD in), weet ik nog dat die heel warm liep omdat hij achterin lag. 200.000km was echt de max. Toen ik er een 1.9td in zette heb ik er een olieloeler bij gezet, dat hielp iets.
Ik heb in 2017 de hele motor laten doen. Kop, onderblok, turbo. Alleen de brandstofpomp niet.
Groet,
Tinus
Helaas is 80.000km niet weinig. Ik heb me destijds laten overtuigen door de reviceur dat T4 temperatuurmeters onbetrouwbaar zijn, en dat de meter op 3/4 heel normaal is. Ik ben dit jaar in Zweden gaan nadenken omdat er een flens op de motor knapte (waarom knapt die? Te heet geworden? Toen ben ik gaan zoeken, achteraf voel ik me knap stom dat ik die reviceur heb vertrouwd) Maar goed, de motor loopt en start nog netjes en ik zou niet weten wat ik er verder mee moet. Toen ik nog een T3 had (zat een 1.6TD in), weet ik nog dat die heel warm liep omdat hij achterin lag. 200.000km was echt de max. Toen ik er een 1.9td in zette heb ik er een olieloeler bij gezet, dat hielp iets.
Ik heb in 2017 de hele motor laten doen. Kop, onderblok, turbo. Alleen de brandstofpomp niet.
Groet,
Tinus
Laatst gewijzigd door T3camperaar op 16 aug 2024, 09:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Lamellen
Ik had de k in 80k kilometers niet gezien.
80.000 is wel wat meer inderdaad.
Maar om schade door thermische overbelasting te bekijken moet -denk ik- het hele blok weer uit elkaar. Dat is denk ik wat overdreven.
(Je schijnt het soms te kunnen zien aan haarscheurtjes bij de cylinderwanden en koelkanalen geloof ik.)
Maar hoorde je de koelfans dan niet ook overmatig blazen iedere keer als je wat had gereden?
Ik heb ooit een zekering stuk gehad en de ene fan die het nog wel deed klonk als een Boeing omdat die in hogere versnelling draaide.
Ik zou zeggen fingers crossed en vooral gewoon genieten van de 1.9TD T4.
Succes,
Odorf
80.000 is wel wat meer inderdaad.
Maar om schade door thermische overbelasting te bekijken moet -denk ik- het hele blok weer uit elkaar. Dat is denk ik wat overdreven.
(Je schijnt het soms te kunnen zien aan haarscheurtjes bij de cylinderwanden en koelkanalen geloof ik.)
Maar hoorde je de koelfans dan niet ook overmatig blazen iedere keer als je wat had gereden?
Ik heb ooit een zekering stuk gehad en de ene fan die het nog wel deed klonk als een Boeing omdat die in hogere versnelling draaide.
Ik zou zeggen fingers crossed en vooral gewoon genieten van de 1.9TD T4.
Succes,
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 13 aug 2014, 13:43
Re: Lamellen
Tja, de fan sloeg vaak aan, maar ik was er aan gewend geraakt. Inderdaad fingers crossed, en genieten. Dat doen we vaak van de bus!!odorf schreef: ↑16 aug 2024, 15:48 Ik had de k in 80k kilometers niet gezien.
80.000 is wel wat meer inderdaad.
Maar om schade door thermische overbelasting te bekijken moet -denk ik- het hele blok weer uit elkaar. Dat is denk ik wat overdreven.
(Je schijnt het soms te kunnen zien aan haarscheurtjes bij de cylinderwanden en koelkanalen geloof ik.)
Maar hoorde je de koelfans dan niet ook overmatig blazen iedere keer als je wat had gereden?
Ik heb ooit een zekering stuk gehad en de ene fan die het nog wel deed klonk als een Boeing omdat die in hogere versnelling draaide.
Ik zou zeggen fingers crossed en vooral gewoon genieten van de 1.9TD T4.
Succes,
Odorf
Groet,
Tinus